اخبار
کد خبر : 12936 ۱۴۰۰/۰۲/۲۹   ۱۳:۳۹:۱۴

معاون دفترزيستگاه هاي سازمان محيط زيست :
سالانه 120 سانتي متر از عمق درياچه اروميه كم مي شود

 

معاون دفترزيستگاه ها و امورمناطق سازمان حفاظت محيط زيست گفت:در صورت مسدود شدن جريان هاي رودخانه اي سالانه شاهد كاهش 120 سانتي متري (1200 ميليمتر) از عمق درياچه اروميه خواهيم بود.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده كریمی با اشاره میزان تبخیر این حوضه آبی در خطر نابودی افزود: با توجه به وضعیت كنونی دریاچه ارومیه، حفظ جریان های زیست محیطی رودخانه ها برای بقای آن دریاچه امری حیاتی است.

وی تاكید كرد: البته با توجه به خشكسالی های پیاپی كه رخ داده، متاسفانه این كاهش شدیدتر شده است.

باقرزاده كریمی اظهار داشت: این در حالی است كه متوسط تبخیر در حوضه دریاچه ارومیه حدود یک هزار و 500 میلیمتر در سال است و متوسط میزان بارش دراین حوضه حدود 300 میلیمتر است.

وی گفت: مساحت دریاچه ارومیه در شرایط پرآبی نزدیك به 500 هزار هكتار و حوضه آبریز آن بیش از پنج میلیون هكتار است.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه درسنوات گذشته احداث سدهای متعددی بر روی رودخانه های بالادستی دریاچه ارومیه مانع ورود حداقل جریان آب به این دریاچه شده كه این مساله به جریان زیست محیطی آن آسیب وارد كرده است.

به گفته باقرزاده كریمی، براساس برآوردهای كارشناسان دستگاه های مسوول، میزان نیاز دریاچه ارومیه به منابع آبی بالادست حدود 1.3 میلیارد مترمكعب درسال است كه متاسفانه این حجم درسال های گذشته به دریاچه نرسیده است.

وی اظهارداشت: بخش عظیمی از آب مهار شده در پشت سدهای حوضه دریاچه ارومیه (حدود 85 درصد ) به بخش كشاورزی اختصاص یافته و این در حالی است كه بازار اقتصادی و فرآیند تولید محصولات كشاورزی تا این حد توسعه نیافته است.

باقرزاده كریمی گفت: بنابراین حیات دریاچه ارومیه وابسته به میزان آب ورودی رودخانه های حوزه آبریز آن است كه متاسفانه احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه های حوضه دریاچه ارومیه، ورود جریان آب به این دریاچه را مختل و پدیده خشك شدن آن را تشدید كرده است.

دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران و در استان آذربایجان غربی واقع شده ‌است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب‌ شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه‌های زرینه ‌رود، سیمینه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌ شود.

دریاچه ارومیه چند سالی است كه با پدیده خشك شدن مواجه شده و در حال حاضر حدود 50 درصد آن خشك شده است.

كارشناسان علت اصلی خشك شدن این دریاچه را نرسیدن آب مورد نیاز به این حوضه آبی می دانند كه احداث سدهای متعددی بر روی رودخانه های بالادستی، نرسیدن حق آبه مورد نیاز به آن و پدیده خشكسالی علت كاهش آب ورودی به این حوضه آبی است.

البته برای نجات دریاچه ارومیه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های بین المللی اقدامات اساسی صورت گرفته كه مدیریت صحیح منابع آبی ، تامین حق آبه آن از سوی وزارت نیرو، بهسازی روش های آبیاری از سنتی به صنعتی توسط وزارت جهاد كشاورزی و آموزش همگانی برخی این اقدامات است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا