اخبار
کد خبر : 12927 ۱۴۰۰/۰۲/۲۸   ۲۱:۱۱:۲۸

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ارومیه خبر داد؛
حذف الزام دریافت سالانه کارت ملی مهارت برای تداوم بیمه قالی‌بافان

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حذف الزام دریافت سالانه کارت ملی مهارت برای تداوم بیمه قالی‌بافان نیز از جمله اقداماتی است که انجام شده و بسیار نیز مورد توجه فعالان این بخش قرار گرفته است.

به گزارش نای قلم، فرحناز رافع امروز در جلسه کارگروه فرش استان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توجه به فعالان حوزه فرش در کشور، موضوع بیمه این افراد است و دولت مکلف شده همه این افراد را بیمه کند.

وی با بیان این‌که یک هزار میلیارد تومان توسط وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت برای صنعت فرش در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به تورم و مشکلات مالی موجود، دریافت این تسهیلات توسط واحدهای مختلف می‌تواند کمک به سزایی به تولیدکنندگان کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به بهبود وضعیت صنعت فرش، تصریح کرد: اقدامات اساسی برای بهتر شدن وضعیت بخش فرش در کشور انجام شده و در حال رایزنی در راستای رفع مشکلات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از تولیدکننده‌هایی که در ناحیه‌های روستایی طرح قابل توجیه و دفاعی برای اشتغال‌زایی در بخش فرش داشته باشند حمایت می‌کنیم. همچنین تسهیلات کارا در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: همچنین یک هزار میلیارد تومان تسهیلات 18 درصدی توسط وزارت‌خانه صمت در نظر گرفته شده که با توجه به نرخ تورم و مشکلات مالی موجود در کشور دریافت این تسهیلات می‌تواند نقش به سزایی در حمایت از تولیدکنندگان داشته باشد.

رافع با اشاره به این‌که به دنبال ایجاد بیش‌ازپیش مجتمع و تولیدی‌های فرش و فرش‌بافی هستیم، افزود: بال‌وپر دادن بیش‌ازپیش به صنعت فرش می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات بیکاری جوانان را برطرف کند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود جلساتی با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با ذینفعان فرش استان برگزار شود تا مشکلات این قشر مورد بررسی قرار گیرد.

رافع با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه فرش دستباف در ایران سن بالای فعالان این عرصه است، گفت: باید جوانان را برای حضور در این عرصه راغب کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های صنعت فرش کشور در حوزه نمایشگاهی، گفت: برگزاری نمایشگاه اوراسیا در تیرماه، نمایشگاه بین‌المللی فرش، نمایشگاه اکسپو جهانی، نمایشگاه فرش یک‌دل تا همدلی و همچنین نمایشگاه دموتکس هانوفر آلمان فرصت خوبی برای نمایش ظرفیت صنعت فرش منطقه و کشور است.

رافع با بیان این‌که در مرکز فرش به دنبال رفع مشکلات این صنعت هستیم، گفت: همچنین از بخش خصوصی انتظار می‌رود در کنار استانداری و سازمان صمت گوشه‌ای از مشکلات فرش منطقه را رفع کنند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال صادرات فرش دستباف ایرانی هستیم و در کنار آن، حمایت از طرح‌های فرش ایرانی، اقامه دعوا در مجامع بین المللی در راستای حفظ حقوق نقشه‌ها و بافندگان فرش ایرانی را در دستور کار داریم که پیگیری برای دریافت گواهی اصالت، تولید شناسنامه‌های فرش و علامت جمعی در همین راستا است.

* تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش در آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی هم با بیان این‌که سالانه 290 هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود، گفت: آذربایجان‌غربی با در اختیار داشتن 224 واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه‌های خانگی برای 72 هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

نادر صادقی اظهار داشت: سالانه بیش از 290 هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود که اشتغال‌زایی 72 هزار نفر را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که 224 کارگاه تولید فرش در استان فعال است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 12 هزار و 708 نفر بیمه قالی‌بافی در قالب تأمین اجتماعی و چهار هزار و 609 نفر نیز در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی یادآور شد: همچنین قالی‌بافان فرش دستباف در هفت مجتمع فعالیت دارند.

صادقی گفت: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان.غرلی در سال 1389 ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال 1392 به ثبت جهانی رسیده است، همچنین به دنبال ثبت جهانی فرش افشار تکاب نیز هستیم.

وی عنوان کرد: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آن‌ها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

معاون استاندار ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان در حوزه آموزش و حرفه‌آموزی در زمینه قالی‌بافی، برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی می‌توان از این فرصت استفاده بهینه کرد.

صادقی همچنین به اشتغال 610 نفر از مددجویان کمیته امداد استان در زمینه فرش اشاره کرد و افزود: در طول سال 1399 بیش از سه هزار مترمربع فرش توسط این افراد تولید شد که بیش از هفت میلیارد و 500 میلیون تومان سود خالص به دنبال داشت.

وی تشریح کرد: در همین راستا بیش از یک هزار و 100 طرح در ارتباط با فرش در سال 1400 برای مددجویان کمیته امداد استان پیش‌بینی شده است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا