اخبار
کد خبر : 12906 ۱۴۰۰/۰۲/۲۶   ۰۸:۴۶:۳۴

برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری؛
9 کاندیدا از جبهه اصلاحات وارد انتخابات شدند

 

از میان ۱۴ نفر معرفی شده از سوی جبهه اصلاح‌طلبان ایران ۹ نفر نام‌نویسی کردند.

به گزارش نای قلم، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم و مجری برجام سرلیست اصلاح‌طلبان بود اما خیلی زود تکلیف آمدن و نیامدنش مشخص شد و به روز و ساعات پایانی مهلت نام‌نویسی موکول نشد. اگرچه ثبت‌نام شروع شده ‌بود و هر لحظه در رد یا تایید حضور ظریف خبری می‌آمد اما بالاخره او با انتشار پستی توضیح داد که چرا نمی‌خواهد وارد کارزار سیاسی انتخابات شود. پس از آن اگرچه تایید و تکذیب‌ها در مورد ظریف پایان نیافت اما برای اصلاح‌طلبانی که دستی بر آتش تعیین کاندیدا داشتند لااقل مشخص شد که باید از میان ۱۴ گزینه روی ۱۳ نفر آنها حساب کنند. ۱۳ نفری که درنهایت ۴ نفر دیگر هم از آن کم شد. محمدرضا عارف قهر سیاسی را بر حضور انتخاباتی ترجیح داد.

خبری از محمد صدر نشد. شهیندخت مولاوردی هم مسوولیت حضور زنان اصلاح‌طلب در انتخابات را به زهرا شجاعی سپرد و صادق خرازی نیز بیانیه انصراف نوشت تا درنهایت از میان ۱۴ نفر معرفی شده از سوی جبهه اصلاح‌طلبان ایران ۹ نفر نام‌نویسی کنند. مصطفی تاجزاده و محمود صادقی نگذاشتند به روز آخر برسد اما اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، زهرا شجاعی و عباس آخوندی روز پایانی مهلت قانونی نام‌نویسی را انتخاب کردند. روز یکشنبه جبهه اصلاحات ایران قرار است جلسه‌ای در خصوص کاندیداها داشته ‌باشد و احتمالا خیلی زود کاندیدای نهایی معرفی خواهد شد. در آخرین روز شایعه‌هایی در مورد احتمال حضور سیدمحمد خاتمی، سیدمحمدرضا خاتمی، محسن آرمین و حتی سیدحسن خمینی هم شنیده شد که مطابق انتظار همگی رد شدند.

*  پسر در راه پدر

محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی دومین نفری بود که پس از علی لاریجانی وارد ستاد انتخابات شد و نام‌نویسی کرد. او نیز همچون بسیاری از کاندیداهای امسال آمدن و نیامدنش با هزار اما و اگر همراه بود. حواشی زندگی خصوصیش هم در روزهای اخیر به آن اضافه شد و این تصور را ایجاد کرده‌ بود که شاید محسن هاشمی نیاید. اما محسن هاشمی در ساعات اولیه آخرین روز نام‌نویسی کرد. دولتش را دولت رفاه ملی و عدالت نامید و با یادآوری سال‌های پس از جنگ و دوران سازندگی نشان داد احتمالا همان راهی را خواهد رفت که پدرش. اگرچه در میان کاندیداهای اصلاح‌طلب هم به اندازه اصولگرایان تنوع و تکثر قرار داشت اما همه آنها به خواست یک نهاد واحد و بر اساس خردجمعی نام‌نویسی کردند و از این نظر وضعیت بهتری نسبت به جریان رقیب دارند. همچنین محسن هاشمی اعلام کرد که پیش از تصمیم‌گیری با اسحاق جهانگیری مشورت کرده است.

*  نام‌نویسی با بغض و اشک

معاون اول رییس‌جمهوری مستقر که سال ۹۶ در نقش پوششی حاضر شده ‌بود این‌بار اما با عزم جزم و آماده به میدان آمد. جهانگیری ظهر دیروز ثبت‌نام کرد و بیانیه‌ای بلند بالا خواند. بیانیه‌ای که در میانه آن با یاد کردن از فقر و کولبری و سوخت‌بری بغض کرد، اشکی بر صورتش نشست و البته هم شعرخوانیش و بغض و گریه‌اش در فضای مجازی مورد استقبال قرار نگرفت. او که به تازگی گفته بود نگذارید شهر به دست مافیا بیفتد دیروز در حاشیه نشست خبریش مافیا را کسانی توصیف کرد که می‌خواهند مردم را ناامید کنند.

*  رقبای درون‌ جریانی

مسعود پزشکیان دیگر کاندیدای اصلاح‌طلبان در حالی که دخترش او را همراهی می‌کرد، شناسنامه‌اش را مقابل دوربین عکاسان گرفت. او نیز از جمله کاندیداهایی بود که طیفی از اصلاح‌طلبان به دلیل سابقه طولانی سیاسی و البته پزشکی که دارد از حضورش استقبال کرده‌اند. پزشکیان که گفته می‌شود رای ترک‌زبانان را نیز در سبد آرایش دارد از FATF گفت و تاکید کرد که اگر FATF داخلی را پیاده کنیم، رانت‌خواران نمی‌توانند پول‌خواری کنند. بسیاری او را نامزد پوششی جهانگیری می‌دانند و معتقدند آنها رقبای اصلی یکدیگر در جریان اصلاحاتند با این حال پزشکیان در نشست خبری تاکید کرد اگرچه کاندیدای پوششی نیست اما برای کناره‌گیری به نظرسنجی‌های ملی و نظر جبهه اصلاحات بی‌اعتنا نخواهد بود.

*  تکلیف تاریخی

تنها کاندیدای زن شناخته و سیاسی امسال زهرا شجاعی بود. او با همراهی برخی دیگر از زنان سیاستمدار از جمله زهرا صدراعظم نوری و طیبه سیاوشی به وزارت کشور آمد و گفت که حضورش بر اساس تکلیف تاریخی است. پیش از درگذشت اعظم طالقانی که هر ۴ سال برای انتخابات به صورت نمادین ثبت‌نام می‌کرد امسال شجاعی جای او را پر کرد. او گفت که امسال نسبت به سال‌های پیشین امیدوارتر است، چراکه سخنگوی شورای نگهبان گفته پرونده زنان نیز مانند مردان بررسی می‌شود و البته با بیان سوابق اجرایی و تحصیلی‌اش تاکید کرد که رجل سیاسی و مذهبی به شمار خواهد آمد.

*و دیگر اصلاح‌طلبان

به گزارش اعتمادآنلاین وزیر کار دولت دوازدهم از دیگر اعضای فهرست اصلاح‌طلبان بودکه رسما کاندیدای ریاست‌جمهوری شد. محمد شریعتمداری گفت آمده است تا دولت گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر، اصلاح‌گر و کارآفرین با توان حل منازعات تشکیل دهد. او خود را جوان‌ترین وزیر خاتمی و جوانگرا‌ترین وزیر روحانی توصیف کرد تا نشان دهد دولتش دوام این دو دولت خواهد بود. علاوه بر او مصطفی کواکبیان و عباس آخوندی نیز دیروز نام‌نویسی کردند که به نظر می‌رسد آنها هم همچون شریعتمداری شانس کمتری برای کاندیدای نهایی شدن دارند. محور صحبت‌های هر دوی آنها اقتصادی بود و به نظر می‌رسد برنامه‌های آنها بیش از هر چیز در این حوزه باشد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا