اخبار
کد خبر : 1289 ۱۳۹۴/۱۰/۰۱   

میانگین سنی کاربران رایانه ای در آذربایجان غربی 16 سال است

کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد و عضو ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای مخرب آذربایجان غربی گفت: در ایران به جز مبتدیان، 24 میلیون کاربر رایانه ای داریم که به صورت حرفه ای کار می کنند و در شهرستان ارومیه میانگین سنی کاربران 16 سال است.

به گزارش نای قلم، علی محمودی امروز در کارگاه آسیب شناسی بازی های رایانه ای با ارائه تصاویر و بخش هایی از برخی از بازی های رایانه ای و انمیشین های موجود در بازار و ویدئو کلوپ ها، اظهار کرد: عمده فعالیت های ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای مخرب در چند حوزه کاری از جمله دادگستری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی معطوف است.

وی خشونت، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، آسیب های جسمانی، ترویج ناهنجاری های اجتماعی و نمایش برهنگی و محرک های جنسی را از آثار مخرب برخی بازی های رایانه ای عنوان کرد.

محمودی با اظهار تاسف از بی خبری و بی اطلاعی برخی از خانواده ها از اهداف شوم این بازی ها و کاهش تفریحات سالم مانند استخر، سینما و فعالیت های ورزشی گفت: تبلیغات رسانه ای گسترده ای، زمینه القای اهداف شوم سازندگان بازی های رایانه ای مخرب را فراهم کرده است که در حال حاضر بیشترین وقت و زمان صرف شده افراد جوان و نوجوان جامعه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ماهیانه مبلغ 140 میلیارد تومان در کشور جهت خرید بازی های یارانه ای هزینه می شود و برخی از این کابران را به علت نداشتن اطلاعات کافی خانواده ها و خود کاربر در این زمینه به سمت و سوی بازی های مخرب می کشاند .

عضو ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای مخرب استان با بیان اینکه بیش از 2هزار بازی رایانه مورد تایید وزارت ارشاد و مجوزدار در کشور وجود دارد؛ ادامه داد: تاکنون 190 بازی رایانه ای ایرانی تولید شده است.

وی اذعان داشت: تاکنون بیش از 20 هزار نوع بازی رایانه ای وارد کشور شده است اما از خانواده های و کاربران می خواهیم که تنها از بازی هایی که هولوگرام بنیادی ملی بازی های رایانه ای را داراست، استفاده کنند.

محمودی با اشاره به تولید و تهیه بازی های رایانه ای تصریح کرد: این بازی ها  امروز تقریباً در بیشتر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند، هم چون دیگر ساخته های دست بشر، دو روی سکه دارند که یک سوی آن بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی و دقت در کارها و کمک به پیشرفت امور است و روی دیگر آن استفاده های نادرست و نابه جاست که گاه آسیب های فراوان را در پی دارد .

وی با بیان اینکه برخی بازی های رایانه پرطرفدار همچون «GTA» و «سیمز» آثار بسیار مخربی دارند، اذعان داشت: به عنوان مثال بازی GTA به علت مستهجن بودن و آثار مخرب آن در 16 کشور اروپایی ممنوع بوده و حتی در آمریکا نیز تنها برای افراد بالای 25 سال مجاز است.

وی آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی را مهمترین عامل دخیل در امر مقابله با ترویج بازی های رایانه‌ای غیراخلاقی در جامعه عنوان کرد و افزود: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی از خانواده‌های متدین و با ایمان که از محتوای چنین بازی‌های رایانه ای اطلاعی ندارند، خودشان این بازیها را خریداری کرده و در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهند.

محمودی گفت: برخی از فیلم ها  تنها 10 درصد تاثیر گذار است ولی بازی های رایانه ای به دلیل تمرین و تکرار زیاد منجر به یادگیری دائمی در کودک و نوجوان می شود که آثار بسیار مخرب تری را به دنبال دارد.

محمودی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده، این نوع بازی ها هم اکنون به وفور با قیمت بسیار نازل در اختیار فرزندان ما قرار می گیرد و بی توجهی به این مقوله مهم فرهنگی، موجب به هم ریختن بنیان های اساسی فردی و گروهی، فرهنگی و اجتماعی جامعه و بروز مشکلات جدی در نهاد خانواده خواهد بود و اگر از این موضوع غافل شویم، در آینده نه چندان دور دچار چالش و مشکل بس بزرگ و غیر قابل جبران خواهیم بود.

محمودی به جنبه های مثبت و محاسن بازی ها ی رایانه ای نیز اشاره کرد و گفت: برخی از بازی های سالم طبق نظریه روانشناسان خانواده و رشد،  فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوانان را به محیط و جامعه جلب می کند و برنامه های آموزشی ، به نوجوانان کمک می کند تا بسیاری از مهارت ها زندگی را با خود تمرین کند و هرچند بار که بخواهد، می تواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور کند .

وی افزود: تمرین ذهنی، تقویت مهارت های حل مسئله، مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت زمان و کار تیمی از مهم ترین آثار مثبت بازی های رایانه ای سالم می باشد.

محمودی در جمع بندی مطالب خود افزود: در این راستا برنامه های بسیار متنوعی تولید شده است که به نوجوان امکان می دهد تصاویر یا داستان هایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه می دهد که نوجوانان را با تاریخ، جغرافیا و ... علاقمند می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا