اخبار
کد خبر : 12861 ۱۴۰۰/۰۲/۲۰   ۱۷:۵۶:۵۱

یادداشت؛
کرونا، مشکلات معیشتی و روحیه ناامیدی در مردم

 

ویــروس کوویــد 19 با جهش‌های خود دنیا و دانشمندان را انگشــت به دهــان کرده و هیچ کسی نمی‌داند در مدت 24 ساعت چه نوع ویروسی جهش پیدا خواهد کرد.

در این میان پیش‌بینی‌های دانشمندان و پیشگیری از این ویروس به نوعی غیرممکن شده و کسی نمی‌تواند حدس بزند، شرایط چگونه خواهد بود.

گونه‌های سه گانه و حتی چهارگانه این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرده و گونه انگلیسی، آفریقایی، هندی و حتی گونه آمریکایی که به ویروس هندی و کالیفرنیایی امروز شایع شده، مردم دنیا و ایران را تهدید می‌کند. اگر مردم برخوردی احساسی با این بیماری نداشته باشند و پروتکل‌ها را جدی بگیرند، مشکل بزرگی در پیش نخواهیم داشت.

از طرفی تعطیلات عید فطر در پیش است و مردم ما از لحاظ معیشتی با مشکل روبه‌رو هستند و از این‌رو معترض هستند. این روزها وقتی با برخی از آنها صحبت می‌کنیم و می‌گوییم چرا ماسک نمی‌زنید، با لحنی اعتراضی پاسخ ما را می‌دهند و می‌گویند: «این چه زندگی است؟!» متاسفانه مشکلات اقتصادی آنچنان تاثیری به جا گذاشته که فرد حتی برای سلامتی خود ارزش قائل نیست.

مساله بعدی پوشش واکسیناسیون است که متاسفانه خبرهایی که می‌رسد نشان می‌دهد خوشبختانه شش واکسن ایرانی تا بهار 1400 به مرحله تولید نمی‌رسند. از این رو بحث‌ها در فضای مجازی نیز به سمت انتخابات حرکت می‌کنند و من نگران شیوع شایعات در این فضا هستم که انتقال اخبار عجیب و غریب مردم را سر‌در گم کند. انتشار مواردی از جمله عدم انتقال ویروس از روی سطوح، بی اثر بودن ماسک‌ها و... حتی تناقض‌هایی گفتاری در میان برخی از اعضای ستاد کرونا، مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این شرایط ستاد کرونا باید با قدرت حرکت نماید و کارشناسانش با هماهنگی صحبت کنند. اقتصاد موجب شده مصوبات ستاد کرونا رعایت نشود. من حیرت می‌کنم که یک پدیده اقتصادی، چطور می‌تواند بر پدیده سلامت ما تاثیرگذار باشد. اگر این وضعیت اصلاح و به معیشت مردم توجهی نشود، جو جامعه حالت اعتراضی پیدا خواهد کرد و روحیه ناامیدی در مردم بر پروسه کنترل کرونا تاثیرگذار خواهد بود و در نتیحه زمان کنترل بیماری نیز به تاخیر خواهد افتاد.

اطلاعات درست باید به طور شفاف به مردم گفته شود، اگر این عوامل رعایت نشود، نباید انتظار داشت وضعیت در تابستان امسال به شرایط عادی بازگردد و در این بین سفرهای عید فطر می‌تواند نقش مهمی در کنترل یا شیوع بیشتر داشته باشند.

ایرج خسرو‌نیا

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا