Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 12844 ۱۴۰۰/۰۲/۱۸   ۱۵:۴۸:۵۲

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح کرد؛
عدم نوسازی کتابخانه‌های آذربایجان غربی از معضلات این حوزه است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی عدم نوسازی کتابخانه‌های استان و به‌روز نبودن منابع آنها را از جمله معضلات این حوزه عنوان کرد.

جلسه هفتمین دوره پایتخت کتاب ایران با حضور دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان آذربایجان‌غربی به میزبانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی امروز 18 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه طرح پایتخت کتاب حرکتی در جهت احیای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است، افزود: با مهیا شدن زمینه مطالعه برای مردم جامعه بدون تردید شاهد افزایش دانش و آگاهی مردم خواهیم شد.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های مهم که در امر توسعه فرهنگی تاثیرگذار است، مسئله توسعه کتابخوانی است و در این راستا سرانه مطالعه کتاب بسیار مهم است.

این مسئول بیان کرد: استان آذربایجان‌غربی برای رسیدن به توسعه فرهنگی و حوزه کتاب نیازمند ساخت برخی از زیرساخت‌ها است و یکی از بزرگترین مشکلات در استان ما گرفتن وقت مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است و بنظر می‌رسد، هر مشکلی که به مقوله کتاب مرتبط است را نمی‌توان با برگزاری نمایشگاه رفع کرد و این موضوعات را باید اجتماعی کرد.

خدایاری با بیان اینکه موضوع کتاب، مقوله بین‌بخشی است، گفت: این طرح باید بین ادارات مطرح شود و همه ارگان‌ها در اجرای این امر و فرهنگ‌سازی در آن نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: باید دقت شود که امر کتابخوانی فقط مربوط به دو ارگان فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده و این طرح باید بین ادارات مطرح شود و همه ارگان‌ها در اجرای این امر و فرهنگ‌سازی در آن نقش داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی عدم نوسازی کتابخانه‌های استان و بروز نبودن کتابخانه‌ها را از جمله دیگر معضلات این حوزه عنوان کرد.

 در ادامه جلسه غلامرضا بابایی، رییس اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی، نیز گفت: لازم است که در مقوله فرهنگ الگوها را تغییر دهیم و این تغییر بحث کتاب و کتابخوانی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: تا زمانی درآمد مردم افزایش پیدا نکند، کالای فرهنگی در سبد کالای خانوارها قرار نخواهد گرفت و با افزایش درآمد مردم و شاخص‌های استانی، نیاز به فرهنگ نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز بیان کرد: پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود؛ بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است.

 رسول بابازاده، ادامه داد: آذربایجان‌غربی از نظر انتخاب به عنوان شهر کتاب ایران مولفه‌های لازم را دارد و در این چند دوره بعنوان شهر دوم و سوم نیز انتخاب شده است.

بابازاده اهدای کتاب برای دایر کردن کتابخانه‌های کوچک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برگزاری مسابقات کتابخوانی بین کارگران، بحث احداث بوستان کتاب، بحص مسابقات کتابخوانی بین پاکبانان، فراخوان شناسایی کتابخانه‌های شخصی، طرح خلاصه‌نویسی کتاب سردار سلیمانی توسط سربازان در سپاه، بحص تشکیل باغ کتاب در پارک‌ها، برگزاری نمایشگاه کتاب کودکان و نوجوانان، بحث نمایشگاه مجازی کتاب دفاع مقدس و معرفی کتاب را از جمله طرح‌های پیشنهاد شده توسط اعضای هفتمین دوره پایتخت کتاب ایران عنوان کرد.

 در پایان جلسه نماینده دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی حاضر در جلسه به تبادل نظر پرداختند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا