اخبار
کد خبر : 12787 ۱۴۰۰/۰۲/۱۲   ۱۶:۱۹:۰۴

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس متذکر شد؛
عدم استفاده بهینه از آب موجود

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: مشکل اصلی کشور بارورسازی ابرها نیست بلکه عدم استفاده بهینه از آب موجود است.

به گزارش نای قلم، جلال محمودزاده در گفتگویی اظهار کرد: در کشور ما بر روی بارورسازی ابرها اقدامات خوبی صورت نگرفته است.

وی افزود: بارورسازی ابرها روش قابل اعتمادی نیست هرچند  در برخی کشورها از جمله کشور ما در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و ۷۰درصد آن هدر می‌رود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آبی موجود در کشور یکی از راه‌های مهم در مقابل کم آبی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از منابع آبی زیر زمینی به واسطه چاه‌های مجاز و غیرمجاز برداشت‌های نامتعارفی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در پایاب برخی از سدهای کشور نیز شاهد آبیاری سنتی هستیم، قبل از اتمام پروژه احداث سد باید شبکه آبیاری مدرن اجرایی شود.

محمودزاده با بیان اینکه اراضی زیر پوشش سدها باید با استفاده از شبکه آبیاری نوین تامین آب شوند، تصریح کرد: در حال حاضر 30 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی به صورت بهینه مصرف و 70 درصد آن هدر می‌رود، باید میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی به 30درصد کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: حدود 90 درصد از آب شیرین کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود، اگر از این میزان 40 درصد صرفه جویی شود می‌توان برای 200 سال دیگر آب زیر زمینی و آب پشت صد ذخیره کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با خانه ملت، گفت: در برنامه ششم توسعه اعتباراتی برای آبیاری مدرن در نظر گرفته شده اما دولت تنها 30 درصد این برنامه را اجرایی کرده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا