اخبار
کد خبر : 12778 ۱۴۰۰/۰۲/۱۱   ۲۲:۰۵:۱۳

یادداشت؛
دغدغه مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان

 

در آستانه دوزادهم اردیـبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام «معلم» قرار داریم. معلمی که از نظر خداوند، کار او‌، کار بسیار والایی و نقش او، نقش پیامبر اکرم (ص) در جامعه است، بنابراین باید شرایطی برای معلمان فراهم شود تا بتوانند به تعالی و رشد جامعه کمک کنند و فرزندان ما را از سیاهی و تباهی دور سازند. برای رسیدن به این هدف شرط اول و مهم، شناختن قدر و منزلت معلم است. در جامعه باید شرایطی فراهم شود تا معلم به‌خوبی بتواند نقش انسان‌سازی و شخصیت‌آفرینی را ایفا نمایند.

اما مشکلات معیشتی و اقتصادی این قشر مظلوم در کمال تاسف به‌نحوی است که هر روز از این هدف بزرگ دور و دورتر می‌شوند و در این میان دولت‌ها آنچه که ندیده و به آن توجه نداشته‌اند، رفاه، تامین اجتماعی، وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان است که در چند دهه گذشته مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها همچنان پابرجا بوده!

بی‌شک نشاط و سرزندگی از عوامل موثر در موفقیت است و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد. معلمان در جمهوری اسلامی ایران همواره سعی داشته‌اند که مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را در محدوده کلاس درس و حتی خارج از محدوده آن نیز بروز ندهند؛ زیرا آنها این کسالت و خستگی ناشی از بار مشکلات زندگی، مستقیما و ناخودآگاه بر ذهن دانش‌آموز در کلاس درس تاثیر می‌گذارد. در این میان ذکر چند سوال الزامی است و امیدواریم مسئولان ارشد فرهنگی کشور به آن توجه داشته باشند و پاسخی برای آنها داشته باشند. آیا در چند دهه گذشته تعهدات استخدامی معلمان جوان به طور مساوی یکسان و بدون تبعیض انجام شده است؟ آیا بالاترین یا میانگین استاندارد حقوق دریافتی و مزایای شغلی در کشور ما به معلمین ارتباطی داشته است ؟ آیا طبق گفته رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، کفاف ۱۰ ماه هزینه‌های این وزارتخانه در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده بود برای سال های ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز اجرا شده است‌؟ و نکته آخر این است که ترمیم حقوق فرهنگیان از طریق رتبه بندی باید از سال ۹۷ صورت می‌پذیرفت که در بودجه پیش بینی شده سال ۹۷ در نظر گرفته نشده بود، در بودجه‌های سال‌هایی بعد ترمیم شده؟ و صدها «آیا»ی بی‌پاسخ دیگر که هیچگاه دلیل منطقی برای عدم اجرای آن وجود نداشته و هر روز این قشر مظلوم و زحمت‌کش فقیر و فقیرتر می‌شوند. فقری که آخرین سوسوی چراغ آموزش را می‌تواند خاموش کند.

متاسفانه برنامه‌ریزان آموزش و پرورش بدون داشتن دید واقع‌بینانه برای حل این معضل با ایجاد برنامه غیرکارشناسی به منظور بهبود وضعیت برای معلمان تمام وقت، استمرار خدمت و خرید خدمت می‌خواهند معضلی که خود ایجاد کرده‌اند، را حل کنند.

ملیحه بنانی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا