اخبار
کد خبر : 1277 ۱۳۹۴/۰۹/۳۰   

تغییرکاربری دردریاچه ارومیه ممنوع

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه هشدار داد در صورت نبود توان اجرای برنامه های مصوب نجات دریاچه ارومیه، ستاد مجبور است حتی به ضرورت، در زمینه ایجاد واحدهای اجرایی موازی اقدام کند.

به گزارش نای قلم از ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری با تاکید بر این که ما موظف هستیم بر اساس برنامه زمان بندی مصوب، عملیات نجات دریاچه را پیش ببریم، گفت: به لحاظ گران بودن تامین آب و امکان برداشت های غیرمجاز، از این پس انتقال آب باید فقط با لوله انجام شود.

وی که در دهمین جلسه کمیته راهبردی سخن می گفت؛ از مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تخصیص و پرداخت های با اولویت اعتبارات به سازمان های اجرایی تشکر کرد.

در ادامه رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه ها در مسیر خود در جریان است و از کمیته های پایش خواست امر نظارت را جدی تر از گذشته در دستور کار قرار دهند تا برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده برای تامین آب دریاچه وقفه ای به وجود نیاید.

مسعود تجریشی با اعلام این که مباحث فرهنگی اجتماعی این طرح بزرگ برای ستاد مهم است و جدی تر پیگیری خواهیم کرد، از ستادهای استانی خواست مسایل اجتماعی را به موقع به مرکز انتقال دهند تا در صورت نیاز تصمیم های لازم اتخاذ شود.

وی با اشاره به این که اجرای عملیات آبیاری نوین صرفا برای صرفه جویی در مصرف آب است، توسعه سطح زیر کشت را براساس مصوبات قانونی ممنوع اعلام کرد.

وی به واحدهای نظارت و پایش تاکید کرد که مکان های توسعه کشت را با مستندات در اسرع وقت به واحدهای مربوطه اعلام کنند تا برخورد قانونی با موقع صورت گیرد.

در این جلسه موضوعاتی در خصوص تهیه نقشه کاداستر اراضی حوزه حدود 4 میلیون هکتار، عملیات کاشت درختچه برای تثبیت کانون ریزگردهای نمکی و غبارهای محلی ، ارایه آخرین اقدامات طرح انتقال آب از زاب که یکی از بزرگترین طرح های تامین آب است، گزارش آخرین وضعیت آبگیری سد سیلوه و تکمیل عملیات احداث کانال جلدیان و بهره برداری از سد چراغ ویس مطرح شد.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر بوده است.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا