اخبار
کد خبر : 12748 ۱۴۰۰/۰۲/۰۷   ۱۸:۱۷:۳۰

بیانیه اعتراضی دبیرخانه منطقه ۶ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
فضولی پلی برای پیوند زبان‌ها و باورهای ملل است

 

دبیرخانه منطقه ۶ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه‌ای مراتب اعتراض خود را به انتشار فیلم توهین‌آمیز به شاعر نامی ملا محمد فضولی در فضای مجازی اعلام داشتند.

متن بیانیه به این شرح است:

فضولی پلی برای پیوند زبان‌ها و باورهای ملل و نحل منطقه؛ در میان میراث ادبی بر جای مانده از دوره عثمانی و صفوی به بعد، کمتر شاعری را می توان سراغ داشت که همانند ملا محمد فضولی از جامعیت و استحکام ادبی برخوردار بوده باشد.

جامعیت فضولی بیشتر از این جنبه است که وی بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق شعرای معاصر خود، توانسته است افزون بر عرصه نظم در پهنه نثر‌ ادبی نیز خوش بدرخشد.

علاوه در پرتو تسلط بر سه زبان فارسی، ترکی و عربی همزمان، محتوای ادبی فاخر نیز تولید نماید. ملا محمد فضولی با تکیه بر این قابلیت و توانایی بارز خود توانست سپهر آسمان ادبی استانبول، اصفهان، بغداد و آذربایجان را به هم نزدیک و با زبان و ذهنیت ترکیبی، مساله حلقه مفقوده وحدت بین جوامع اسلامی در آسیای صغیر، بین النهرین، و قفقاز جنوبی و ماوراءالنهر را حل و مسلمانان حوزه های مذکور را با زبان ادبیات با هم آشتی دهد و برای ایجاد روح یگانگی بعنوان عاملی موثر کارگر شود. آنچه در مدرسه ادبیات شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی رخ داد، اقدامی غیرعالمانه و غیرادبی، هر چند ناآگاهانه در جهت شکستن این استقامت ادبی در مسیر اتحاد مسلمانان بوده و فراتر از آن، توهین به ساحت این شاعر توانمند توهین به ساحت ادبیات و لطمه به اتحاد فیما بین مسلمانان حوزه های مزبور تلقی می شود. مهمتر اینکه موجب پایین آمدن منزلت و جایگاه کارشناسی ادبیات، و سرمایه فرهنگی شبکه ای از شبکه‌های ملی خواهد بود.

شبکه ای که وظیفه اش در همه ایام بویژه در این مقطع خطیر، تقویت روح همدلی بین انسان های جوامعی است که در گذر تاریخ از تفرق و چند پارگی مسلمانان لطمات فراوانی دیده اند.

بر این مبنا دبیرخانه منطقه ۶ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، ضمن تشکر از اقدامات به هنگام مسئولان سیمای کشور در این خصوص، چنین اقدامات بدون کارشناسی برنامه مدرسه ادبیات شبکه چهار سیما که قادر به تشخیص وجود فاصله زمانی حدود چهار دهه بین فضولی و صائب نیست و متقدم را متاثر از متاخر می داند، محکوم کرده، از مسئولان صدا و سیما، موکدا درخواست می کند از تکرار چنین برنامه ها، بویژه برنامه هایی از این جنس اجتناب کرده و از این رهگذر  به اعتبار شبکه ۴ سیما که یک شبکه علمی است خدشه ای وارد نکند.

دبیرخانه منطقه ۶ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی( آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس)

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا