اخبار
کد خبر : 12730 ۱۴۰۰/۰۲/۰۵   ۰۰:۱۰:۱۶

دبیر محفل فضولی‌خوانی:
«حکیم ملا محمد فضولی» یکی از عوامل اتحاد ملت‌های مسلمان است

 

دبیر محفل فضولی‌خوانی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: ملا محمد فضولی با آثار عرفانی، علمی، دینی و اخلاقی که در زبان‌های ترکی، فارسی و عربی نوشته است عامل وحدت همه مسلمانان شده است.

به گزارش نای قلم، مصطفی قلیزاده علیار امشب طی سخنانی در این محفل با اشاره بر تفکرات حکیم ملا محمد فضولی اظهار کرد: ملا محمد فضولی بغدادی مدت زیادی را در کربلا اقامت کرده و آثارش در شاعران بعد از خود به ویژه در آثار «صائب تبریزی» که حدود ۴۰ سال بعد از فضولی به دنیا آمده تاثیری بسزا گذاشته است.

وی افزود: ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از سال ۱۳۹۶ شمسی محفل فضولی خوانی را تاسیس کردیم که خوانش صحیح متن اشعار و آثار فضولی در کنار جذب مشتاقان فرهنگ و ادب ایران وآشنایی بیشتر آنها با آثار فضولی از مهمترین اهداف اجرای این محفل ادبی است.

قلیزاده علیار خاطرنشان کرد: فضولی در متنی که به زبان فارسی به سلطان سلیمان عثمانی فرستاده خود را ایرانی و ملک عراق، بغداد و کربلا را بخشی از ایران معرفی کرده است، که متاسفانه امروز برخی از جریانات و گروه های منحرف سعی می کنند از این شاعر و دانشمند اتحاد آفرین عامل اختلاف بسازند.

حکیم ملا محمد فضولی بغدادی از شاعران بزرگ آیینی زبان ترکی است و نخستین متن ترکی را تحت عنوان «حدیقة السعدا» را نوشته که به حادثه ای کربلا و مصائب انبیا و اولیا اختصاص دارد.

ادبا و دانشمندان بزرگ و اشعار فضولی شرح و تفسیر های زیادی نوشتند که از جمله اینها مایل ناردانی، عسگر شاهی اردبیلی و دکتر محمد حسین سعید عصر هستند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا