اخبار
کد خبر : 12723 ۱۴۰۰/۰۲/۰۵   ۱۹:۲۶:۲۰

هشدار؛
خطر در کمین است فریب تبلیغات دروغین افراد سودجو را نخورید

 

سرپرست اداره فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: به دلیل استقبال روزافزون جامعه از طب سنتی افرادی سودجو، بدون برخورداری از پیشینه علمی در این حیطه اقدام به انتشار مطالبی تحت عنوان طب سنتی و گیاهان دارویی می کنند که نه ‌تنها از لحاظ قواعد علمی ثابت ‌شده‌ی روز دنیا، قابل ‌پذیرش نیست؛ بلکه حتی اشاره‌ای از این موارد را در کتب معتبر و مرجع طب ایرانی نمی‌توان پیدا کرد .

به گزارش نای قلم، فرزاد صیادی‌فر در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: شرایط مصرف درست داروهای گیاهی، به‌اندازه و متناسب با وضعیت بدنی هر فرد، فقط بر مبنای مطالعات تخصصی و پژوهش‌های مداوم حاصل می‌شود و باید از باورهای خرافی و اشاعه‌کنندگان آن به‌شدت اجتناب کرد.

وی افزود: مکتب پزشکی ایرانی نیز دارای یک سیستم تشخیصی – بالینی ویژه است و هر مطلبی در این خصوص باید در قالب اصول و مبانی این علم تفسیر شود، با این حال در موارد بسیاری مشاهده شده سودجویان با بدبین کردن جامعه نسبت به طب نوین و کلاسیک، با ارائه دستورات و تجویزهای غیرمنطقی و بی‌اساس از اعتماد مردم به داروهای گیاهی  و طب سنتی سوء استفاده می‌کنند.

صیادی‌فر اضافه کرد: این افراد شیاد با فعالیت در فضای مجازی و تشکیل گروه‌های متعدد، اقدام به تبلیغات گسترده برای درمان همه نوع بیماری صعب‌العلاج و لاعلاج می کنند و با ایجاد رعب و وحشت از طب مدرن در بیماران، بدون توجه به شرح حال و سابقه بیماری و فیزیولوژی فرد اقدام به تجویز ده‌ها نوع داروی گیاهی کرده و این امر در نهایت باعث تحمیل هزینه به بیمار و آسیب فیزیکی و حتی مرگ فرد می شود.

به گفته وی، در بسیاری از موارد به مراجعه‌کنندگان گفته می‌شود داروهای گیاهی و طبیعی برخلاف داروی شیمیایی ضرر ندارد، این تفکر بسیار اشتباهی است زیرا باید گفت که داروهای گیاهی در صورت مصرف نادرست حتی بیش از داروهای شیمیایی ضرر دارند چراکه مطالعات بالینی در خصوص گیاهان دارویی و عوارض آنان محدود است و از طرفی وعده‌هایی مانند درمان بیماری‌های صعب‌العلاج منجر به تاخیر در مراجعه بیمار به پزشک و از دست رفتن زمان طلایی در بسیاری از بیماری‌ها مانند کانسر می‌شود که حتی در مواردی منجر به فوت شده است.

صیادی‌فر تصریح کرد: داروهای گیاهی غیرمجاز بیشتر به صورت زیرزمینی و از طریق دستگاه‌های قرص‌سازی تهیه می‌شود و طی آنالیزهای انجام شده بر روی این داروهای دست‌ساز و تقلبی در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو مشخص شده این کپسول‌های دست‌ساز و پودرهای به ظاهر گیاهی که با ادعای درمان سریع و بدون عارضه ارائه می‌شود غالبا حاوی مواد مخدر و اعتیادآور مانند سیبوترامین، مت آمفتامین، ترامادول و.... است که می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری را به فرد تحمیل کند.

وی اذعان کرد: تمام فرآورده‌های گیاهی، طبیعی و سنتی مورد تایید وزارت بهداشت باید دارای برچسب اصالت و تاییدیه وزارت بهداشت باشند، لازم به ذکر است فرآورده‌ی فاقد برچسب اصالت به منزله فرآورده تقلبی و قاچاق بوده و میتواند موجب عوارض و صدمات جبران ناپذیر شود.

صیادی‌فر گفت: تمام پروتکل‌های درمانی و پیشگیرانه، باید مطابق با سیاست‌های سلامت باشد، منظور از سیاستهای سلامت مخالفت با رژیم های درمانی، خانگی و سنتی نیست، بلکه لازم است این موارد در مسیر علمی کانالیزه و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا