اخبار
کد خبر : 12722 ۱۴۰۰/۰۲/۰۵   ۱۸:۵۸:۳۸

دیدگاه؛
صف طویل کاندیداتوری در اردوگاه اصولگرایی

 

محمدعلی خالق‌نژاد/ با نزدیک‌تر شدن به موعد انتخابات ۲۸خرداد ۱۴۰۰ فعالیت تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری وارد فاز جدی شده و رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.

انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری ۱۴۰۰یکی از مهمترین رخدادهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. این انتخابات تعیین‌کننده سرنوشت کشور می‌باشد و دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره را تشکیل می‌دهند.

کمتر از دو هفته به آغاز روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری و دو ماه تا موعد برگزاری انتخابات و رای گیری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ زمان باقی مانده است. هر چند تاکنون فضای سردی بر انتخابات حاکم بوده و از نظر مردم فضای انتخاباتی با اسفند ۱۳۹۸ تفاوت چندانی نداشته و سردی و بی تفاوتی به صندوق های رای در بین اقشار مردم کاملا هویداست به طوری که رغبت چندانی به مشارکت مشاهده نمی شود اما از نظر سیاسیون با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب انتخاباتی بالا گرفته و گرمتر می‌شود.

احزاب و تشکل‌ها در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد تلاش دارند به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با بهره گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل های همدیگر فضای بهتری را جهت معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظرخودشان فراهم آورند.

این روزها ترافیک در مسیر پاستور به شدت شلوغ است و به مرور شلوغ‌تر هم می‌شود. قبل از نوروز ۱۴۰۰چهره‌هایی اعلام نامزدی کرده بودند و اکنون هر چه زمان به پیش می‌رود همه روزه شاهد اعلام کاندیداتوری تعداد بیشتری از چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی هستیم.

در همین راستا این روزها با موج عجیب و غریب اعلام کاندیداتوری چهره‌هایی در سپهر سیاسی مواجه می‌شویم که اکثریت قریب به اتفاق آنها از جریان اصولگرایی می‌باشند.

نکته اینکه عرصه خطیر پیش رو انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است تنها یک نفر به عنوان منتخب مردم برگزیده شوند، اما گویا سیاسیون به ویژه در اردوگاه اصولگرایی این نکته را به فراموشی سپرده یا اینکه پتانسیل‌های بالقوه ناتوانائی‌های شگرفی در خود می بینند که اینچنین پا در گود نهاده‌اند.

اصولگرایان برخلاف اصلاح‌طلبان بدون داشتن دغدغه رد صلاحیت و با فراغ بال برای عبور از فیلتر نظارت استصوابی بی‌شک در این عرصه می‌شتابند که به ناگاه اینگونه سونامی کاندیداتوری راه انداخته اند و سیل آسا وارد عرصه می شوند. آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست هر چه هست به جای وحدت "احساس تکلیف" حرف اول را در اردوگاه اصولگرایی می‌زند و معلوم نیست با میل و اشتیاقی که برای اعلام حضور در کاندیداهای این جریان موج می‌زند تا بالاخره این روند به کجا خواهد انجامید؟! به طوری که این روزها تعداد اصولگرایان که "احساس تکلیف" می‌کنند تا برای انتخابات ۱۴۰۰نامزد شوند از حساب انگشتان چند دست فراتر رفته و حتی  از یک اتوبوس هم عبور کرده و هر روز فزونتر هم می‌شود.

عبارت نامزدهای اتوبوسی را اولین بار جناب مهندس ضرغامی یکی از نامزدهای اصولگرا با شعارهای انتخاباتی "خاص" در کنایه به تعدد چهره‌هایی که قصد ورود به ماراتن انتخابات ریاست جمهوری را دارند بیان شده بود و این در حالی است که خود ایشان از اولین مسافرهای این اتوبوس بوده است.

البته نباید از این نکته غافل شد که این اعلام حضور بیش از انتظار در یک جریان شاید تاکتیک جدیدی باشد و در نهایت با شیخوخیت ریش سفیدان، عقلا و زعمای قوم منجر به اجماع شود امری که با توجه به صحبت‌های تکی و حتی درون تشکیلاتی کاندیداهای اعلام حضور نموده حداقل تاکنون قدری دور از انتظار به نظر می‌رسد چرا که هر کسی ساز خویش کوک نموده و در غیاب اصلاح‌طلبان خود را پیروز بلامنازع میدان قلمداد می‌کند.

در ادامه نوشتار افراد و شخصیت‌هایی که در حال حاضر به صورت ائتلافی یا منفرد و به صورت رسمی یا غیررسمی کاندیداتوری خود را اعلام و یا در مدت زمان باقی مانده نیز احتمال کاندیداتوری عده زیاد دیگری وجود دارد و با سرعت زیاد فعالیت‌های شبه انتخاباتی نامشان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و از طریق احزاب و تشکل های متعلقه شان مطرح هستند بالغ بر۵۰ نفر بوده که بنا به به دلایلی از ذکر نام حاضرین در "صف طویل کاندیداها" در این نوشتار خودداری می‌گردد بیش از دو سوم از این تعداد را کاندیداهای جریان منتسب به اصولگرایی تشکیل می‌دهند که حضورشان حتمی و با اطمینان از عبور از صافی تایید صلاحیت قطعی به نظر می‌رسد! اما در مقابل اندک کاندیداهای اعلام حضور کرده از طیف اعتدالیون و اصلاح‌طلبی هستند که هنوز با اما و اگرهایی از قبیل مشکل صلاحیت مواجه بوده و منتظر تصمیم قطعی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاحات ایران) هستند که سازوکار مشخصی برای معرفی کاندیدای اجماعی در نظر گرفته‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی و نزدیک به آغاز روند ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) در دو جریان حاضر در سپهر سیاسی کشور شاهد چه رخدادهایی خواهیم بود!

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا