Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1267 ۱۳۹۴/۰۹/۲۹   

توانمندسازی مناطق حاشیه ای با استفاده از ظرفیت سمن ها در استان

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان غربي گفت: اقداماتی در راستای توانمندسازی برخی مناطق حاشیه ای که جزو مناطق ویژه اجتماعی هستند، با کمک دستگاه های استانی از جمله بهزیستی، بهداشت و درمان و با استفاده از ظرفیت سمن ها آغاز شده است.

به گزارش نای قلم، هوشنگ عطاپور در جلسه كارگروه تخصصي سازمان هاي مردم نهاد مديريت بحران استان اظهار کرد: در حال حاضر 600 هزار نفر در استان در حاشیه ها و مناطق ویژه اجتماعی زندگی می کنند که دولت درصدد است با کمک سازمان های مردم نهاد در جهت توانمندسازی این افراد و ارتقای سطح سلامت و بهداشت آنان، گام بردارد.

وی افزود: ستاد بازآفرینی پایدار شهری نیز که با تدبیر دولت یازدهم در استان تشکیل شده و فعال است، اقدامات خوبی را با هدف توانمندسازی حاشیه نشینان در دستور کار دارد.

عطاپور با بیان اینکه بحث مشارکت اجتماعی در کشور و استان در حال نهادینه شدن است، اضافه کرد: با تشکیل و هماهنگی سه ضلع مردم، سازمان های مردم نهاد و دولت، شاهد ارتقا و تعالی فرهنگ مشارکتی در حوزهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... در جامعه هستیم که از آن جمله می توان به افزایش مشارکت اجتماعی در امور زیست محیطی، امور خیریه و ... اشاره نمود.

وی در ادامه سخنان خود ضرورت آموزش سمن ها در حوزه مدیریت بحران را مورد تاکید قرار داد و گفت: تشکل‎های مردم‎نهاد به عنوان بازوهاي توانمند دولت مي‌توانند بهترین مکمل و همراه برای اجرای برنامه‎های مدیریت بحران در مواقع مورد نیاز باشند چرا که سمن ها بطور ذاتی در مواقع بحران، بر اساس حس انسان دوستانه، وارد صحنه می شوند بنابراین بهتر است در جهت آموزش، سازماندهی و هماهنگی این سمن ها در حوزه مدیریت بحران اقدامات لازم صورت گیرد.

عطاپور با اینکه از دستگاه های تخصصی خواست سمن های مرتبط با حوزه خود را با مفاهیم بحران و امداد و نجات آشنا کنند، افزود: هلال احمر در این خصوص دوره های مختلف آموزشی را برای سمن ها برگزار کرده که این آموزش های همچنان تداوم دارد.

نماینده اداره کل بهزیستی استان در این جلسه نیز، گزارشی از اقدامات بهزیستی در مناطق حاشیه ای استان ارائه کرد.

وی با تشریح مراحل اجرایی طرح محب گفت: این طرح که با هدف آموزش، آگاهی بخشی و توانمندسازی حاشیه نشینان تدوین شده، در تعدادی از محلات شهرستان های ارومیه، مهاباد و خوی اجرا شده است.

گفتني است کارگروه تخصصي سازمان‌هاي مردم نهاد مديريت بحران از جمله 14 کارگروه تخصصی مدیریت بحران به شمار می‎آید که اعضای آن را علاوه بر برخی دستگاه‎های دولتی، تشکل‎های مردم نهاد نیز تشکیل می‎دهد.

براساس قانون، كارگروه تخصصي تشكل‎هاي مردم نهاد به عنوان يك ستاد بالقوه، آماده فعاليت در شرايط بروز بحران است و ساير تشكل‎هاي مردم‎نهاد در اين شرايط توسط اين كارگروه مديريت خواهند شد.

از جمله وظایف تخصصی این کارگروه، می‎توان به فراخواني و شناسايي تمامی تشكل‎هاي مردم‎نهاد فعال در مدیرت بحران و فراخواني تمامی نيروهاي داوطلب مردمي برای كمك به امر مقابله با بحران و ساماندهي آنان در رسته‎ها و رشته‎هاي مختلف به طور مداوم و به‎روز نگهداشتن اطلاعات آنان اشاره کرد.

همچنین این کارگروه طبق قانون، وظیفه برنامه‎ريزي برای توسعه سازمان‎هاي مردم‎نهاد و ايجاد شبكه‎اي تشكل‎هاي مرتبط با حوزه مديريت بحران، تشكيل كميته تخصصي مشورتي از بين سازمان‎هاي مردم نهاد و تعيين وظايف و تقسيم كار بين آنها، اطلاع‎رسانی به سازمان‎هاي مردم نهاد در خصوص وظايف و نقش‎هاي آنان در شرايط بحراني و ايجاد ساز ‎و‎كارهاي لازم به منظور هماهنگي بين دستگاه‎هاي اجرايي برای سازماندهي سازمان‎هاي مردم‎نهاد را نیز برعهده دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا