اخبار
کد خبر : 12594 ۱۴۰۰/۰۱/۲۴   ۲۰:۵۷:۰۹

یادداشت؛
انتخابات 1400 و بلاتکلیفی جریانات سیاسی

 

سیدمحمود میرلوحی/ استاندار اسبق آذربایجان غربی

از سال 76 به این سو انتخابات ریاست جمهوری به مرحله‌های خوبی نسبت به انتخابات مجلس و شوراها رسید.

انتخابات ریاست جمهوری فضایی برای  شور و هیجان و هم فرصتی است که به لحاظ جغرافیایی وسیع‌ترین انتخابات در حو‌زهای انتخابیه است. همه ایرانیان خارج و داخل کشور در آن شرکت می‌کنند. 

از طرفی به جهت اینکه جایگاه رئیس‌جمهور به عنوان شخصیت دوم کشور در دنیا مشخص و مطرح است. از طرف دیگر با توجه به همه محدودیت‌هایی که پیش آمده و اساسا دامنه اختیارات ریاست جمهوری مسدود و محدود شده اما با این وضع بالاخره بازهم ریاست جمهوری یک جایگاه مطرحی است و انتخاباتش نیز طی 25 سال اخیر فرصتی بوده که  بشود مطالبات، نظرات و رویکردهای مردم در آن بیان شود، اما انتخابات این دوره ریاست جمهوری تفاوت‌های زیادی با انتخابات سال 96 دارد. اگر به فروردین سال 96 برگردیم به یاد می‌آوریم که با اینکه آقای روحانی برای بار دوم برای ریاست جمهوری می‌آمد هر روز جلسات ستاد و فعالیت‌ها برقرار بود.

حال ویروس کرونا آمده و به یکی از دلایلی تبدیل شده که هنوز فضای انتخاباتی در کشور شکل نگیرد و شاهد فعالیت‌های انتخاباتی نباشیم. با این حال با اینکه شبکه اجتماعی کلاب هاوس نیز که تکنولوژی جدیدی است و این روزها به محلی برای اظهار نظرات مختلف پیرامون انتخابات و سایر موضوعات بدل شده آنجا نیز احساس می شود که هنوز فضا انتخاباتی نیست.

متاسفانه احساس می‌شود که گویا یک عمدی در کار است که شرایط همینطور ساکت و ساکن بماند. اکنون در حالی فروردین ماه به پایان خود نزدیک می‌شود که انگار تکلیف اصولگرایان روشن نیست و آنها خودشان از قرائن اینگونه می‌فهمند که انگار اصلاح‌طلبان غایب میدان خواهند بود چون فکر می‌کنند با چند میلیون رای کمتر می‌توانند در انتخابات  پیروز شوند. هرچند که آرای اصولگرایان در ریاست جمهوری همواره روی 5 تا 6 میلیون بوده و در انتخابات سال 96 نیز به واسطه فضای رقابتی آقای رئیسی 16 میلیون رای آوردند. لذا اصولگرایان فکر می‌کنند مثل انتخابات مجلس می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری نیز با رای حداقلی پیروز شوند. از همین جهت که چند ده نفر به صف شده‌اند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

از طرف دیگر اصلاح‌طلبان نیز بلاتکلیف‌اند و نمی دانند که شورای نگهبان چه رویکردی را در قبال آنها اتخاذ خواهد کرد. آیا همان دست فرمان سال 98 را خواهد رفت و همه را محدود خواهد کرد یا رویکرد خود را تغییر خواهد داد. لذا در جریان اصلاحات نیز ابهام شدید در فضا وجود دارد و مردم نیز با توجه به حوادث سال‌های گذشته، شرایط اقتصادی، تورم و تلاطم‌های ارزی آنطور که می‌گویند معلوم است که حداقل بخشی در انتخابات شرکت نخواهند کرد. هر چند که دغدغه حضور مردم جدی است و نظرسنجی‌ها نیز تغییر نمی‌کند. تاکنون سابقه نداشته که در فروردین ماه قبل از انتخابات فضا اینگونه راکد باشد.

ما فکر نمی‌کردیم که یخ انتخابات تا فروردین ادامه پیدا کند. البته شورای نگهبان نیز با خیال راحت به کار خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که با همان دست فرمان سال 98 جلو خواهند رفت و گویا مسئولان در این بخش روزه اظهار نظر گرفته‌اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا