اخبار
کد خبر : 1251 ۱۳۹۴/۰۹/۲۷   

روزشمار تقویم تاریخ آذربایجان

وقایع بیست و هفتم آذر: 1177/9/27 شمسی (11 رجب 1213 قمری) روز سه شنبه

واقعه جنگ خونین بین برادران دنبلی (حسینقلیخان و جعفر قلیخان باتمان قلینج) بر سر حکومت خوی و شکست جعفر قلیخان در جنگ و فرار وی به روسیه.

1286/9/27 شمسی (14 ذی قعده 1325 قمری) روز پنجشنبه

کشته شدن یک زن قهرمان و مجاهد مشروطه در تهران، سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی در منبر نشسته به مشروطه خواهان فحاشی می کرد، این زن قهرمان وارد مسجد شده با شش لول به سیدمحمد یزدی تیراندازی می کند. تیر به سیدمحمد یزدی اصابت نمی کند افراد سیدمحمد با قمه و قداره به این زن آزادیخواه حمله کرده و او را به قتل می رسانند.

1290/9/27 شمسی (27 ذی حجه 1329 قمری) روز سه شنبه

قیام زنان آزادیخواه در مشروطیت. مجلس در قبال اولتیماتوم روس ناتوان مانده بود جمعی از زنان مسلح به مجلس آمده و تهدید می کنند چنانچه در قبال اولتیماتوم روس ها مقاومت نکنند هم نمایندگان مجلس و هم خودشان را در مقابل مجلس خواهند کشت اما این چنین نمی شود با توطئه یپرم خان فرمانده اولتیماتوم روس ها را می پذیرد. در واقع فریب روس ها را خورده و خواسته و ناخواسته راه خطا می رود. مجلس شورا بسته می شود و سردار اسعد بختیاری نیز به جای اولیه خود در اروپا مراجعت می کند. در نتیجه دولت مشروطه از کار می افتد و هرج و مرج موجب فرصت طلبی روس ها شده و هزاران مجاهد و آزادیخواه را در آذربایجان به صورت فجیع توسط قزاقان روسی و یا عواملشان چون صمدخان ها به قتل می رسانند و یا دسته دسته به دار می آویزند.

برگرفته از اثر اسفندیار حاجیلو


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا