اخبار
کد خبر : 1245 ۱۳۹۴/۰۹/۲۷   

رسانه‌ها بین نقد منصفانه و تخریب هدفمند تفاوت قائل شوند

همایش آسیب‌ها و چالش‌های رسانه با تکیه بر روزنامه نگاری توسعه امروز در محل سالن اجتماعات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش نای قلم، در این همایش که به همت استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان برگزار شد، علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار، محمد سلطانی فر مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، با حضور استادان حوزه ارتباطات، فعالان رسانه، مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان و دست‌اندرکاران حوزه رسانه حضور داشتند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در این همایش با بیان اینکه شرایط جامعه برای کار اطلاع رسانی و آگاه سازی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: جامعه غربی و سکولار رسیدن به هدف به هر وسیله را مجاز و ممکن می‌داند به این صورت که برخی برای رسیدن به هدف می‌توانند تهدید و تخریب کنند، تهمت بزنند و وارد فضای خصوصی افراد شوند.

* مبنای زندگی در ایران اسلامی ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی است

علیرضا رادفر اظهار کرد: این در حالیست که مبنای زندگی در ایران اسلامی ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی است که بر مبنای ارزش‌های دینی پایه ریزی شده است لذا همه باید پایبند آن چارچوب‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه "پیگیری و حفظ منافع ملی" نقطه مشترک تمام کشورهاست، تاکید کرد: همه هدف گذاری‌ها و تعیین استراتژی ما بر این اساس است که "منافع ملی" لحاظ و تقویت شود و آیینه‌ی پیش روی ما باشد که در این بین نقش و تأثیرگذاری رسانه‌ها و اینکه می‌توانند جامعه را به دنبال خود بکشند و مواردی را به جامعه القا کنند بر هیچ کس پوشیده نیست.

*از نقدهای منصفانه استقبال می کنیم

رادفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر فرهنگ نقد و نقدپذیری، تصریح کرد: نقد باید خیرخواهانه، توأم با آگاهی و با هدف اصلاح جامعه باشد تا بتواند بر ذهن مخاطبان تأثیر گذاشته و به اصلاح مدیران نیز کمک کند که ما از چنین نقدهایی استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نقد کردن دارای شرایطی است که باید از سوی افراد مورد توجه قرار گیرد چرا که بین نقد و تخریب مرزی وجود دارد و اگر به درستی به آن پرداخته نشود آسیب‌هایی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

* باید بین نقد منصفانه و تخریب هدفمند تفاوت قائل شویم

معاون سیاسی امنیتی استاندار در عین حال متذکر شد: باید بین نقد منصفانه و تخریب هدفمند تفاوت قائل شویم، مواردی که متأسفانه در مواردی در سایت‌های خبری بدون مجوز مشاهده می‌شود.

رادفر به قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌ها نیز اشاره کرد و اینکه رسانه‌ها باید با لحاظ منافع ملی در ایجاد وحدت بین اقوام مختلف نقش آفرینی کنند و آنچه مورد انتظار است اینکه اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر این محور سر و سامان یابند و بر این مدار حرکت لازم را داشته باشند.

وی سپس به تفاوت‌های اخلاق رسانه ای و رسانه اخلاقی اشاره و خاطرنشان کرد: اخلاق رسانه ای آن چیزی است که رسانه می‌تواند به جامعه القا کند، امروزه باید اعتراف کنیم که در کنار مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک بداخلاقی در جامعه حاکم شده و باید این بداخلاقی را ترمیم و اصلاح کنیم.

رادفر تصریح کرد: اینکه بخواهیم رقیب مان را به هر شکلی زمین بزنیم از مصادیق بارز بداخلاقی است که باید به شیوه درست و از طریق رسانه‌ها اصلاح شود.

*فعالیت رسانه ها در راستای ترمیم و اصلاح جامعه باشد

وی پیرامون رسانه اخلاقی نیز با بیان اینکه گفت: رسانه ای اخلاقی است که با حفظ استقلال خود اخلاق و هنجار را در جامعه رعایت و جاری و ساری می‌کند، فعالیت‌هایش در راستای ترمیم و اصلاح جامعه باشد، مطالب را درست انتقال و انتشار دهد و مطالب غیرواقعی را منتشر نکند که چه بسا برخی مطالب منتشر شده در رسانه های استان خیلی غیرواقعی است.

رادفر همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بالقوه معناداري در شکل‌گيري ادراک دارند، تصریح کرد: انتظار است رسانه‌ها به امر آموزش اخلاق و فرهنگ سازی درست در مسائل اجتماعی نیز بپردازند چرا که با دعوت به خوبي‌ها، ارزش‌هاي اخلاقي، آموزش و تصحيح رفتارهاي اجتماعي خیلی از مشکلات رفع می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا