Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1244 ۱۳۹۴/۰۹/۲۶   

روزشمار تقویم تاریخ آذربایجان

وقایع بیست و ششم آذر: 1184/9/26 شمسی (26 رمضان 1220 قمری) روز سه شنبه

سیسیانف یکی از فرماندهان بزرگ ارتش تزار روس در جنگ بین ایران روس به دست ابراهیم خان برادرزاده یا بنی عم حسینقلیخان بادکوبه ای در حمله به بادکوبه کشته می شود.پس از کشته شدن سیسیانف به دست نیروهای ایرانی سر او را از تن جدا کرده به دستور عسگرخان جنرال (عسگرخان عبدالملکی افشار) که مقام فرماندهی قشون ایران را داشت به عنوان تحفه به خدمت فتحعلیشاه قاجار در دارالخلافه تهران می فرستند.

1290/9/26 شمسی (26ذی حجه 1326 قمری) روز دوشنبه

تعداد 700 نفر سالدات از قوای متجاوز روس به بهانه تامین امنیت کارکنان سفارتشان از اردبیل عازم تبریز شده و در کاروانسرای محمد اف (آقا حسن گنجه ای) در تبریز مستقر می شوند. آنان به باغ شمال که مرکز تجمع نیروهای روسی بود نمی روند و از همان روز در بازار و کوچه های شهر پراکنده شده با یک هماهنگی به آزار و اذیت مردم می پردازند. غارت مغازه ها کار هر روزشان می شود در پل آجی چای برای خود لشگرگاه ساخته و در باغ شمال نیز 4000 نفر نیرو مستقر می کنند.

1299/9/26 شمسی (5 ربیع الثانی 1339 قمری 1920 میلادی) روز جمعه

برای بار مجدد دفتر جنبش دموکرات آذربایجان به رهبری شیخ محمد خیابانی با دریافت نامه از حاجی محمدعلی بادامچی در ارومیه افتتاح می شود.

برگرفته از اثر اسفندیار حاجیلو


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا