اخبار
کد خبر : 12428 ۱۴۰۰/۰۱/۱۳   ۲۱:۲۱:۴۷

یادداشت؛
انتخابات شوراها "متنی" در"حاشیه" انتخابات ریاست جمهوری

 

محمدعلی خالق نژاد/ با شروع فرایند ثبت نام شوراهای اسلامی شهری صوت قطار انتخابات ۱۴۰۰نواخته شد. همزمانی ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا  با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به نظر می آید این مهم تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد. این درحالیست به دلیل اینکه شوراها حلقه اتصال مردم و مسئولان می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کارشناسان سیاسی غفلت از آن را با آسیب‌های زیادی همراه می دانند.

متاسفانه این نهاد مهم و تاثیرگذار که به نوعی پارلمان شهری نامیده می شود امروز در حاشیه رقابت‌های گروهی برای انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد و از چشم‌ها و ذهن ها دور شده است.

انتخابات شوراها انتخابات مهم و تاثیرگذاری است چرا که شوراها با تصمیم گیری درست و منطقی درهمه زمینه ها در مسائل شهری و روستایی نقش به سزایی دارند به طوری که بخشی از اداره شهری و مسائل مربوط به شهرسازی به شوراهای شهر ارتباط پیدا می کند.

از آنجاییکه این انتخابات مهم و تاثیرگذار همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود در سایه قرار گرفته و شاید از ناحیه رسانه ها تاثیرگذار سیاسی چندان به آن پرداخته نمی شود. شاید بتوان گفت نفس همزمانی انتخابات ایده مناسبی به نظر آید اما اینکه انتخابات شوراها تحت الشعاع قرار بگیرد نمی تواند ایده مطلوبی به نظر آید و می توان گفت که "انتخابات شوراها متنی در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری" قرار گرفته که شاید آسیب‌هایی را در پی داشته باشد چه از ناحیه معرفی نامزدهای شایسته بالقوه و چه از ناحیه تاثیرگذاری تشکل‌های سیاسی براین انتخابات و همچنین دعوت از افراد کارشناس و خبره و فعالان مدنی برای حضور در انتخابات غفلت شود.

راه حل این مشکل در پرداختن بیشتر رسانه ها اعم از رسانه های محلی، سراسری، صداوسیما، خبرگزاری‌ها و شبکه های اجتماعی بیشتر در مورد انتخابات اطلاع رسانی کنند و این فرصت نباید ازمردم دریغ شود.

یکی از جلوه های مهم مردم سالاری و مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت خودشان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست که بسیار حساس و مهم می باشد چراکه شوراهای اسلامی به نمایندگی ازسوی مردم مدیریت شهر و روستا را برعهده می گیرند و درآمدهای آن را مدیریت می کنند بنابراین مردم واقفند که کسانی را انتخاب می کنند که پرداخت‌های آنان را برای عمران و آبادانی شهر و روستایشان مدیریت کنند.

شورا و شهردار با مدیریت زندگی شهری و شورا و دهیار با مدیریت یک زندگی روستایی را برعهده می گیرند، از این رو اهمیت و اثر مستقیم شوراهای شهر و روستا در محیط زندگی مردم دیده می شود. شاید اقدامات مجلس شورای اسلامی به خاطر کلان نگر بودن چندان برای شهروندان ملموس نباشد اما اقدامات، تصمیمات و فعالیت‌های شوراهای شهر و روستا ملموس است چراکه مردم فعالیت شورا را در مدیریت شهروروستابه عینه می بینند و این امر بازندگی آنها سروکار دارد. لذا مردم باید افراد معتمد و مناسبی را برای شوراها انتخاب کنند تا به نحو احسن بتوانند این امانت مهم را به سرمنزل مقصود برسانند. احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز در این زمینه مسئولیت دارند. همانطور که احزاب و گروه‌ها در همه مناطق شهری و روستایی نامزد معرفی می کنند برای شوراهای شهر و روستا هم باید فهرست نامزدها را اعلام و به جد تبلیغ نمایند تا مردم توجه شان صرفا به انتخابات ریاست جمهوری معطوف نگردد. شهروندان و نامزدهای شهر و روستا هم موظفند ضمن نگاه ملی و خلق حماسه سیاسی در انتخابات شرکت و به آن اهمیت دهند و با اعلام برنامه ها خودشان را در منظر و محک عموم قرار دهند تا مردم نیز به عنوان انتخاب کنندگان هم برای انتخابات شورا و هم به انتخابات ریاست جمهوری اهمیت جدی قائل شوند. همچنانکه قبلا اشاره شد انتخابات شوراها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و واگذاری قدرت و مسئولیت‌های شهری و روستایی به خود مردم است که جلوه ای از مدیریت مردم را به نمایش می گذارد. باید اذعان نمود که  فعالیت شوراها از آغاز ایجاد تاکنون روند روبه رشدی داشته و در این زمینه شوراها مترقی تر شده و از مشکلات فراروی آنها کاسته شده است.

شوراها سازه مردم نهادی است که بستر آن در دولت اصلاحات فراهم شده و از بزرگترین دست آوردهای این دولت در راستای توسعه سیاسی، مشارکت عمومی و مردم سالاری  به شمار می آید.

حال با توجه مطالب پیش گفته از رسانه ها، احزاب و جریانات سیاسی انتظار می رود با مدنظر قرار دادن جایگاه شوراها با اطلاع رسانی مناسب انتخابات شورا ها را از "حاشیه به متن "درآورده تا مردم هم بتوانند با شناخت کامل نمایندگان واقعی خود را جهت مدیریت شهر و روستای شان برگزینند.

فعال رسانه ای و کنشگر سیاسی اصلاح طلب

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا