اخبار
کد خبر : 12380 ۱۴۰۰/۰۱/۰۴   ۱۶:۰۰:۳۱

یادداشت؛
تداوم صف‌های طولانی برای خرید مرغ و ادعای وزیر جهاد کشاورزی!

 

ظاهراً تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ تمامی ندارد. همین دیروز که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد روند بستری در ارومیه و نقده کماکان صعودی است و امکان قرمز شدن ارومیه وجود دارد؛ صف های طویل بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در خیابان بعثت ارومیه تشکیل شده بود.

ظاهراً دولت نتوانسته تدبیری اتخاذ کند که مردم برای خرید مایحتاجشان در صف‌های طولانی منتظر نمانند اما نکته قابل تامل ادعای وزیر جهاد کشاورزی است که روز گذشته اعلام کرده در تولید مرغ و تخم مرغ بسیار خوب عمل کرده‌ایم؟!

به فرض اینکه در تولید خوب عمل شده و مشکل اصلی به توزیع نامناسب برمی‌گردد آیا در یک سیستم و ساختار می‌توان تفکیک قائل شد؟ افکار عمومی چگونه می‌توانند به این گفته‌ها و عملکردها اعتماد کنند وقتی صف‌های طولانی مردم را برای خرید مرغ مشاهده می‌کنند؟

یکی از موضوعات مهم در تمام جوامع، بعد معنوی یک اجتماع یعنی سرمایه اجتماعی است. با تعامل و مشارکت مردم در تعاملات اجتماعی است که چرخ امور می‌تواند روان به حرکت درآید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، اجتماعی و ...امکان‌پذیر شود.

بدون تردید، "اعتماد" یکی از الزامات استفاده از پتانسیل‌های جمعی است و در واقع بنیادی‌ترین رکن سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که اگر به هر دلیلی آسیب ببیند نه تنها بی‌مسوولیتی دولت و مردم بر جامعه غلبه می‌کند بلکه سایر سرمایه‌ها نیز ابتر می‌مانند و تلف می‌شوند.

بنابراین برای اینکه هر سیاستی در جامعه موثر یا حداقل کم‌هزینه باشد نیازمند تقویت سرمایه اجتماعی و مهمتر از آن اعتماد است. به عینه نیز می‌بینیم که بسیاری از جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه و انسجام اجتماعی توانسته‌اند موفق باشند اما برخی از جوامع با وجود داشتن سرمایه عظیم اقتصادی نتوانسته‌اند ملت راضی از زندگی خود داشته باشند. نمونه بارز آن گزارش جهانی خوشبختی سال 2020 است که نشان داد فنلاندی‌ها برای چهارمین سال پیاپی خوشبخت‌ترین مردم دنیا هستند بدون اینکه وابسته به رفاه اقتصادی باشند.

پس مراقب باشیم با گفتار و رفتار خود، صداقت، اعتماد، درک متقابل، احساس هویت جمعی و ... را خدشه‌دار نکنیم تا دولت و ملت بتوانند از این شرایط سخت و بحرانی با استفاده از پتانسیل بالقوه جمعی و توسل به پشتیبانی یکدیگر رهایی یابند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا