اخبار
کد خبر : 12374 ۱۴۰۰/۰۱/۰۱   ۱۵:۲۹:۳۳

با افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی؛
زنگ خطر وقوع پیک جدیدی از کرونا به صدا درآمد

 

علی‌رغم هشدارها و ابراز نگرانی‌های کارشناسان و مسئولان درباره صعود مجدد کرونا، به‌ویژه نوع جهش یافته آن، تاکید بر شکننده بودن اوضاع کرونا و درخواست‌ مبنی بر ایجاد ممنوعیت در مسافرت‌های نوروزی، اما سفرها جز در شهرهای نارنجی و قرمز آزاد است. این درحالی است که طبق اطلاعیه شماره ۶ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، هنوز چند روز از تعطیلات سپری نشده، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی رو به افزایش گذاشته است.

کرونای انگلیسی با قدرت سرایت بیشتر و به گفته مسوولان با بیماری‌زایی شدیدتر در حال گردش است. از طرفی در روزهای پایانی سال بازار خرید عید در شهرهای مختلف داغ بود و متاسفانه در اواخر اسفند ماه نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رو به کاهش گذاشت.

بر این اساس با افزایش رفت و آمدها در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹، به نظر می‌رسید که باید در انتظار افزایش آمار بیماری‌ در کشور بود. موضوعی که پیش از این بسیاری از متخصصان حوزه سلامت نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده بودند که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش رفت و آمدها، خطر وقوع پیک جدیدی از بیماری در کشور وجود دارد.

در عین حال متاسفانه به رغم  اصرار و ابراز نگرانی شدید مسوولان از گردش کرونای انگلیسی و شکننده بودن وضعیت بیماری در کشور، سفرها جز در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع نشد. این در حالی است که متخصصان و کارشناسان بارها اعلام کردند که با توجه به گستره وسیع کشور و گوناگونی اقلیم، جابجایی افرادی که ممکن است ناقل بیماری بوده و حتی خودشان هم خبر نداشته باشند، بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به هزینه گزاف از بین رفتن جان تعداد زیادی از هموطنان‌مان تمام شود.

درباره سفرهای نوروزی علیرغم تضاد در قول و عمل برخی مسئولان، موضع مسوولان بهداشت از روز نخست مشخص بود، بارها و بارها صراحتا اعلام کردند که با سفر در نوروز مخالف هستند و از مردم خواستند که حتی اگر تمام دروازه‌ها هم باز بود، ‌مردم سفر نروند.

در عین حال بسیاری از مقامات بهداشت و درمان نیز هشدار داده بودند که در صورت عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی، ‌خطر افزایش بار بیماری در کشور وجود دارد. خطری که هنوز چند روز از تعطیلات نوروزی نگذشته، گویا دارد خود را نشان می‌دهد. به طوری که طبق اطلاعیه شماره ۶ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش گذاشته است.

این موضوع زنگ خطری است که باید آن را جدی بگیریم؛ چراکه در غیر این صورت مجددا ممکن است با موج سهمگین بیماری مواجه شویم و دوباره با همان اشتباه گذشته یعنی عادی انگاری شرایط در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، کرونا به ما حمله‌ور شده، بیمارستان‌هایمان را پر کند و جان عزیزان و هموطنان‌مان را به خطر بیندازد.

باید بدانیم که کرونا هنوز تمام نشده و در کمین است تا در لحظه‌ای غفلت گرفتارمان کند و داغ بر دلمان بگذارد. در عین حال هنوز دیر نشده و می‌توان با کاهش رفت و آمد و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در سفرهای نوروزی کرونا را کنترل کرد تا جان‌های بیشتری به خطر نیفتد و داغ‌های بیشتری بر دل‌مان نماند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا