اخبار
کد خبر : 12328 ۱۳۹۹/۱۲/۲۵   ۰۸:۲۸:۱۰

رئیس قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا استان خبر داد
افزایش تعداد مبتلایان به کرونای جهش یافته انگلیسی در آذربایجان غربی

 

"شش مورد جدید کرونای جهش یافته انگلیسی در آذربایجان غربی شناسایی شده است." رئیس قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا استان این خبر را اعلام کرده است.

با احتساب دو مورد قبلی شناسایی شده، تعداد کرونای جهش یافته انگلیسی شناسایی شده در استان به هشت مورد رسیده که دو مورد در پیرانشهر، دو مورد در مهاباد، یک مورد در شاهیندژ و سه مورد در ارومیه شناسایی شده‌اند.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این روزهای پایانی سال دور از انتظار نیست. مسوولان و متخصصان مربوطه مدتی است تذکر می‌دهند و از به صدا در آمدن زنگ خطر هشدار می‌دهند.

جواد آقازاده نیز با ابراز نگرانی شدید از گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور و استان که قابلیت انتشار، سرایت و مرگ و میر بالایی دارد بر رعایت هر چه بیشتر و مستمر پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار و گسترش بیماری تاکید می‌کند.

اما برخورد جامعه برعکس هشدارهاست. این را هر شهروندی می‌تواند در بطن جامعه و خیابان‌ها مشاهده کند. شاید خریدهای شب عید و تهیه مایحتاج مناسبتی جزو فرهنگ عامه ماست اما در این روزها که خطر در کمین است، شال و کلاه کردن و میدان را برای مانور و رقص کرونا مهیا کردن دور از انصاف و انسانیت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: مبارزه با این بیماری منحوس نیازمند مسئولیت‌پذیری همگانی، مشارکت جمعی مسئولان و مردم است و خودمراقبتی، رعایت موارد بهداشتی و عدم حضور در تجمعات و دورهمی‌ها همچنان مهمترین راه‌های جلوگیری از انتشار این بیماری هستند و هرگونه بی تفاوتی به کرونا موجب گسترش بیش از پیش این بیماری می‌شود.

از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۱۱۷ هزار و ۸۳۷ نفر از جمعیت استان آذربایجان غربی به بیماری ‏کرونا مبتلا شده اند و سه هزار و ۶۹۴ نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین مسئولیت‌پذیری همگانی ایجاب می‌کند، عید امسال را نیز همچون سال گذشته متفاوت برگزار کنیم. عید واقعی روزها و ایامی است که در کنار هم به شادی می‌گذرانیم.

باور کنیم و به یاد بیاوریم کسانی که عید سال قبل آجیل و میوه شب عید نخریدند، آنانی که شب عید سال گذشته لباس نو نپوشیدند، نه تنها از شادی هایشان کم نشد، بلکه روزها و ایام شادی را در کنار عزیزانشان گذراندند.

اما در این بین، برنامه ریزی جدی و علمی دولتمردان نیز ضروریست. نمی‌شود از مردم خواست در خانه بمانند اما برای سفره آنها چاره‌ای نیندیشند. تکلیف آن بازاری و کاسبی که تمام امیدش به فروش این ایام است، چیست؟ چه کسی پاسخگوی نیاز خانواده آنهاست؟ اگر در این زمینه تدابیری اندیشیده نشود نه تنها بازی را می‌بازیم بلکه همه آب در هاون می کوبیم.

طبق آخرین آمار، ۵۰۱ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

از این تعداد، ۲۶۷ نفر مشکوک به کرونا و ۲۳۴ نفر نیز مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، در حال حاضر همچنین ۱۴۱ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه بوده و ۲۹ نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا