اخبار
کد خبر : 12319 ۱۳۹۹/۱۲/۲۴   ۱۰:۱۳:۴۸

با هدف جلوگیری از فاجعه‌ی محیط زیستی؛
کمپین جمعیت مخالفان استخراج معدن در منطقه‌ی آدنه زنوز تشکیل شد

 

کمپین جمعیت مخالفان استخراج معدن مس و طلا در منطقه‌ی آدنه زنوز با هدف جلوگیری از فاجعه‌ی محیط زیستی و آلودگی آب شرب اهالی زنوز و روستاهای اطراف تشکیل شد.

به گزارش نای قلم، بحث معدن مس، طلا یا سایر فلزات در ارتفاعات زنوز و در منطقه آدنه در کنار معادن کائولن متعلق به شرکت تبریزکف سابق و کفسرام فعلی در حال حاضر به یکی از چالش‌های اصلی زیست محیطی شهر زنوز تبدیل شده و حساسیت و اعتراضات ساکنان را به دنبال داشته است.

شهر زنوز در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب تبریز، به واسطه دارا بودن بیش از ۵۰۰ چشمه، مناطق ییلاقی و سرسبز، جاذبه‌های طبیعی و باستانی دارای موقعیت خاص و چشم‌اندازی خیره‌کننده برای هر گردشگری است.

از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زنوز می‌توان تفرجگاه آدنه، صخره‌های ممتد و زیبای سیلدریم، کالاش(باغ امینی)، تفرجگاه ماهار، کوه سلطان‌سنجر، دره چمن، دامجی قیه، علف‌زارها و باغات با درختان متنوع و متراکم و حاشیه سد زنوز را نام برد.

از آثار قابل توجه تاریخی این شهر نیز، دیواره‌های بازمانده قیز قالاسی، اوغلان قالاسی، سیغناخلار، زونوزاخ قالاسی، کوهول‌ها و آغل‌ها که در ییلاقات و قشلاقات زنوز قرار گرفته‌اند، پل قدیمی و مشهور قیزیل کورپی و روستای پلکانی زنوزق با معماری شبیه ماسوله‌ای می‌توان نام برد که در ارتفاع یک هزار و 900 متری از شمال شرق شهر زنوز واقع است.

بدون تردید با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که این منطقه دارد هر عاملی سبب تخریب محیط زیست و آثار زیانباری بر طبیعت بکر و دلنشین شهرستان شود منجر به واکنش دوستداران محیط زیست و بخش قابل توجهی از مردم و بویژه ساکنان منطقه می‌شود.

بحث معدن مس، طلا یا سایر فلزات در ارتفاعات زنوز و در منطقه آدنه از جمله موضوعاتی است که اخیرا اعتراضاتی را در پی داشته و منجر به تنش‌هایی در منطقه شده است.

آیا رواست این منطقه که می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری تبدیل شود در راستای معدنی شدن و از بین رفتن طبیعت بکر آن تلاش کنند؟

ناگفته پیداست معادن گرچه در درازمدت سود اقتصادی دارند اما تجربه نشان داده ارزش افزوده یا فایده‌ای برای ساکنان و اهالی آن نداشته و رهاورد آن صرفا تخریب عرصه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده منطقه خواهد بود و چشم‌اندازی جز از بین رفتن تنوع گیاهی، ویرانی خاک، سنگ، رد پای لودر و بیل مکانیکی و ...نخواهد داشت.

از مصادیق آن می‌توان به تجربیات تلخ معادن مس و طلای سراسر کشور من‌جمله معدن عظیم مس سونگون در آذربایجان شرقی و جنگل‌های زیبای ارسباران و معدن طلای زره‌شوران در شهر تکاب آذربایجان غربی که ساکنان روستاها و شهرهای اطراف معادن با وجود بالا رفتن آمار اشتغال درگیر مسائل و معضلات محیط زیستی هستند، اشاره کرد.

در این راستا و در پی تشدید مخالفت فعالان زیست‌محیطی و اهالی منطقه، کمپین مردمی مخالفان استخراج معدن در منطقه‌ی آدینه شهر زنوز تشکیل شده و با تشریح عواقب استخراج مس و طلا مخالفت خود را با هرگونه فعالیت معدنی در این منطقه اعلام کرده است.

این کمپین با هدف اعلام مخالفت در سطح ملی با سایر کمپین‌های محیط زیستی از قبیل کمپین مخالفان انتقال آب خزر به کویر و مخالفان احداث تونل کوهرنگ ۳ در قلب زاگرس همفکری کرده و از تجربیات فعالان محیط زیست نظیر خدیجه گلین‌مقدم و محمد داس‌مه به عنوان وکیل پرونده های محیط زیستی استفاده می‌کند.

این کمپین تاکید کرده است، استخراج مس و طلا در ارتفاعات بالادست سدزنوز و سرچشمه آب شرب اهالی زنوز و روستاهای حومه اگرچه در کوتاه مدت با استخدام نیروهای محلی باعث کمک به اقتصاد منطقه می‌شود ولی در بلندمدت به خاطر مسایل زیر باعث بروز فاجعه انسانی و محیط زیستی می‌شود.

-آلودگی آب شرب و کشاورزی با توجه به فاصله کم معدن با سرچشمه‌ها و استفاده از مواد پرخطر شیمیایی در استحصال مس و طلا.

- تخریب مراتع غنی از پوشش‌های گیاهی با ارزش نظیر گون و گیاهان دارویی و بروز مشکلات ناشی از فرسایش خاک و تجمع گل و لای داخل سد و تحمیل هزینه‌های هنگفت لایروبی به کشاورزان مشارکت‌کننده در احداث سد زنوز.

- استخراج مس، طلا و پلی متال در آدینه باعث تغییر اکوسسیتم طبیعی و حیات وحش منطقه و طبیعت بکر آن شده و در سال‌های آینده با کاهش جمعیت حیوانات وحشی و احشام، دامداری به عنوان یکی از شغل‌های اصلی منطقه با خطر جدی مواجه می‌شود.

- گرد و خاک ناشی از فعالیت‌های این معدن ضمن نابودی پوشش گیاهی تا فواصل دور و از بین رفتن چراگاه دامداران منطقه، باعث بیکاری و کوچ به شهرهای بزرگ می‌شود.

- پس از استخراج در کنار ایجاد مناظر بسیار نازیبا دپوی باطله اسیدی و سمی حاصله و فرسایش به مرور آن توسط باد و باران علاوه بر باغ‌شهر زنوز و روستاهای اطراف باعث آلودگی بخش‌هایی از شهر مرند می‌شود.

- درحالی که اهالی منطقه‌ی و کشاورزان درگیر مشکل کم آبی در فصل تابستان هستند، حجم عظیم آب مصرفی این معدن باعث کاهش منابع آبی اهالی می‌شود.

لذا طبیعی است در میان کشمکش و تعارضات میان منافع بلندمدت اقتصادی ناشی از بهره‌برداری از معدن و حفظ محیط زیست، نقاط بکر، زیبا و دیدنی آن تفرجگاه و رضایت ساکنان منطقه از سوی دیگر، رعایت حقوق ساکنان و رضایت مردم در اولویت قرار گیرد و مسئولان شهری و استانی تدبیری اساسی در این زمینه بیندیشند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا