اخبار
کد خبر : 12246 ۱۳۹۹/۱۲/۱۴   ۲۲:۲۷:۲۵

یادداشت؛
حفظ انسجام و وحدت پاشنه آشیل "جبهه اصلاح‌طلبان"

 

محمدعلی خالق‌نژاد/ وحدت و انسجام پاشنه آشیل هر امری بوده و نقطه مقابل تفرقه و گسست است. در میان هر قوم و قبیله یا هر تشکیلاتی وحدت حکمفرما نباشد به شکست منجر خواهد شد.

جایگاه و اهمیت وحدت و اتحاد به حدی است که در قرآن کریم و آموزه‌های دینی به رعایت آن سفارش بلکه تأکید شده است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید‌: «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولاتفرقوا» به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه و تشتت بپرهیزید.

امروزه و در حالی که سه ماه تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد ۱۴۰۰زمان باقی است این موضوع به صورت عینی و کاربردی تر در میان جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی کشور رد و بدل می‌شود و هر گروهی سعی می‌کند برای موفقیت خویش به آن تمسُّک جوید که پیروزی هر گروه و جریانی  در گرو حفظ وحدت و انسجام است.

در شرایط کنونی ضرورت حفظ انسجام و یکپارچگی در بین تمامی اقشار و سطوح اصلاح طلبی در کشور با تکیه بر آرمان‌های اصیل اصلاحات الزام آور است. با فلش بکی به گذشته روشن می شود اگر نبود استراتژی وحدت و انسجام درون تشکیلاتی یقینا نتیجه انتخابات سال‌های (۹۲،۹۴و۹۶) به گونه دیگری رقم می خورد و ماجرای شکست سال ۸۴ تکرارمی شد. کما اینکه درانتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند۱۳۹۷ مجموعه عواملی که موجب یاس و سرخوردگی مردم به عنوان بدنه اجتماعی جریان اصلاح طلبی و در نتیجه قهر آنان با صندوق‌های رای گردیده و منجر به شکست و واگذاری بی دردسر قوه مجریه به جناح رقیب با مشارکت حداقلی گردید.

از آنجاییکه پس از انتخابات مجلس یازدهم بزرگان اصلاحات و احزاب و تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب ضرورت حفظ انسجام را در دستیابی به پیروزی اجتناب ناپذیر دانسته و پس از وقفه ای چند ماهه حضور در عرصه سیاسی را الزامی تشخیص دادند به بازسازی درون تشکیلاتی پرداخته و پس از رایزنی های طولانی با تشکیل "نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان " (ناسا) و جایگزینی آن با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان (شعسا) گامی به جلو جهت فعالیت‌های انتخاباتی پیش رو برداشتند و برهمین مبنا نیز تدوین راهبردهایی از سوی این نهاد برای پرهیز از یکه تازی و تک روی و پراکندگی در عملکردها و جلوگیری از اتخاذ سیاست‌های تکراری و نخ نما شده که منجر به نتایج انتخابات ۸۴ و۹۸ شد بسیار ضروری و حیاتی است.

با این توصیفات اکنون که نهاد اجماع ساز (ناسا) مرکب از دبیران کل احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان و جمعی از عقلای جریان اصلاح طلبی به منظور اتخاذ سازوکارها و استراتژی انتخاباتی این نحله سیاسی تشکیل گردیده متاسفانه جسته و گریخته شنیده می شود به جای عبرت آموزی از شکست در انتخابات قبلی و همسو شدن سرلوحه قراردادن نهاد اجماع ساز با اتخاذ استراتژی چندصدایی به جای تک صدایی شنیده می شود بعضا برخی از احزاب اقدام به کاندیدا تراشی و معرفی کاندیدای حزبی می نمایند به طوری که شائبه تفرقه وتشتت در اذهان عمومی ایجاد و موجبات خرسندی و دلخوشی جناح رقیب را فراهم می نماید .

به نظر می رسد ادامه این قبیل حرکات ناقض وحدت و انسجام بوده و به مثابه سمّ مهلکی بوده و ضربه ای کاری است بر پیکر جریان اصلاح طلبی ونهایتا از حَیِّضِ انتفاع انداختن نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان. لذا برای پرهیز از هرگونه گسست و انشقاق در مجموعه اصلاح طلبان، سران احزاب اصلاح طلب باید برای نهاد اجماع ساز (جبهه اصلاحات ایران)نقشی وحدت آفرین در سطح کلان با محوریت رئیس دولت اصلاحات قائل شده و گامی موثر در راستای انسجام اصلاح طلبی در تعیین کاندیدای مرضی الطرفینی و بالقوه اصلاح طلب شناسنامه دار که هم مقبولیت اجتماعی داشته و هم توان اقناع و ترغیب اقشار مختلف مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای و مشارکت حداکثری داشته باشد تا از این مسیر راه برای هرگونه تفرقه و تشتت درون گروهی و درون جناحی بسته شود. در این صورت است که با استراتژی و سازوکار وحدت بخش امید به مشارکت بالا و در نتیجه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد۱۴۰۰ برای کاندیدای واحد اصلاح طلبی دور از انتظار نخواهد بود درغیر اینصورت شکست و واگذاری پاستور همچون مجلس یازدهم حتمی به نظر می رسد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا