اخبار
کد خبر : 12235 ۱۳۹۹/۱۲/۱۳   ۲۰:۱۴:۴۱

پس از برگزاری رای‌گیری الکترونیک در مجمع عمومی سالیانه؛
ترکیب هیات مدیره خانه مطبوعات مشخص شد

 

اعضای اصلی و بازرسان هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور پس از برگزاری رای‌گیری الکترونیک و اعلام نتایج مشخص شدند.

به گزارش نای قلم، در این دوره ۴۲ نفر از اهالی رسانه نامزد شدند که از این تعداد ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و بازرسان هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های کشور انتخاب شدند.

در بخش مدیران مسئول، معصومه قاسمی گوربندی با ۵۹ رای و رضا عباس‌زاده با ۵۶ رای به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

ساسان شیخی با ۵۷ رای، عزیز اله نظری با ۵۴ رای و فرزاد فیضی فیض آبادی با ۴۷ رای به عنوان اعضای اصلی بخش خبرنگاران انتخاب شدند.

در بخش نماینده سرپرستی روزنامه سراسری مازیار هوشمند با ۶۱ رای و در بخش نماینده سرپرستی خبرگزاری اسد بابایی بارنجی با ۶۷ رای به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره خانه مطبوعات انتخاب شدند.

همچنین حمید سعیدی با ۶۵ رای و حبیب احمدی با ۶۳ رای به عنوان بازرسان هیات مدیره خانه مطبوعات انتخاب شدند.

در این دوره ۱۹۶ نفر از اعضای خانه مطبوعات و رسانه های کشور از ۲۸ استان کشور، واجد شرایط رای دادن بودند که ۱۶۸ نفر در این انتخابات الکترونیک شرکت کردند و رقم مشارکت به ۸۵.۷ درصد رسید.

*وظیفه رسانه‌ها کمک به مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات ۱۴۰۰ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قرارگرفتن در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، وظیفه رسانه‌ها و مطبوعات را کمک به افزایش مشارکت آگاهانه مردم در این آوردگاه خطیر و غلبه بر فضای یأس و ناامیدی و مقابله با شیطنت‌ها و بدخواهی‌های دشمنان این مرز و بوم دانست.

سید عباس صالحی روز چهارشنبه در پیامی به مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور،‌ گفت: در جوامع توسعه یافته، مطبوعات را به درستی رکن چهارم مردم سالاری نام نهاده‌اند. چرا که رسانه‌ها با آگاهی بخشی و روشنگری مسیر فساد و سوء استفاده از قدرت را مسدود کرده و با نور تاباندن بر عملکرد مسئولان فرآیندها و تصمیم گیری ها را شفاف می کنند.

وی افزود: در کشور ما که به دلایل تاریخی روند توسعه همه جانبه، با موانع و کاستی هایی روبروست، مخاطرات و تنگناهای عرصه مطبوعات هم دوچندان است و پیکر نحیف رسانه به اجبار، بار ضعف نهادهای مدنی را هم به دوش می‌کشد. با این وجود و برغم مشکلات و پیچیدگی های مدیریت رسانه در عصر کنونی، که با تحولات شتابناک و گسترده در عرصه ارتباطات و رسانه مواجه هستیم، گام های ارزشمندی در راستای فعالیت حرفه‌ای و ارتقاء جایگاه مطبوعات در ایران اسلامی برداشته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوشبختانه نهادهای صنفی و تشکل‌های حرفه‌ای مرتبط با مطبوعات در سال‌های اخیر به همگرایی، انسجام و قوام یافتگی موثر رسیده و خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور به عنوان مامن فراگیر خانواده بزرگ مطبوعات، نقطه وصل اهالی رسانه در اقصی نقاط کشور شده است.

صالحی گفت: توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای خبری در استانها با تمرکز بر تولید محتوای بومی و کمک به ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و پالایش فعالیت‌های رسانه‌ای در شهرها و استان ها، از الزامات قدرت یافتن رسانه‌هاست که خانه مطبوعات کشور با استفاده از ظرفیت های رسانه‌ای منطقه‌ای و سرمایه‌های ارزشمند انسانی، در این مسیر حرکت پویای خود را ادامه می دهد. اکنون و در آستانه سال نو، مطبوعات در نقطه پرتاملی ایستاده‌اند که رسالت آنها را بیش از پیش سنگین می‌کند.

عضوکابیته دولت دوازدهم تصریح کرد: از یک سو سال پر مخاطره کرونایی را سپری کردیم که داغ فراوانی بر دلها نشاند و همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را با اختلال مواجه کرد. در این میان رسانه‌های ما متحمل سوگ های جبران ناپذیر و نیز هزینه های سنگینی شدند و البته عملکرد قابل دفاعی در جهت آگاهی مردم، آموزش‌های لازم و نیز امیدآفرینی و حرکت به سوی آینده‌ای بهتر داشتند که تلاش‌های آنها شایسته ارج نهادن و قدر دانستن است.

*وقت خانه‌های مطبوعات صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و تاکید کرد: وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود.

محمد خدادی روز چهارشنبه در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور که در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، نقش و تاثیر گذاری خبرنگاران  و اصحاب رسانه در ماجرای کرونا ، انها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان کاشتند.

*نقش بی بدیل خبرنگاران در ایام کرونا

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفرهای استانی و مسافرت‌های جاده‌ای ، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشیوق به خانه ماندن در مناسبتهایی مانند روز سیزده نوروز( سیزده بدر) و...از نمونه فعالیت های اطلاع رسانی خبرنگاران در ایام کرونا برشمرد که توسط مطبوعات، صداوسیما، ادمین های شبکه های اجتماعی و تک تک خبرنگاران این فضا را ایجاد کردند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: کرونا روح و جسمی دارد که کادر بهداشت و درمان در رابطه با جسم آن نقش دارند و روح کرونا دست خبرنگاران است. اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت ترین روزها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بودند و شجاعت و همت‌شان مثل همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه های مطبوعات این فرصت را می توانند فراهم کند.

*اعتقاد به سه میم خانواده مطبوعات

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به سه میم اعتقاد دارم تاکید کرد: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می شود و عدم توجه به این سه واژه زمینه های حذف رسانه را ایجاد می کند. خانه های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهم در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش های‌ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث است. انرژی اصلی بعضا صرف توزیع یارانه و دادن مجوز می‌شود و رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صداهایی می شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می شوند و همدیگر را متهم می کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه ترین نخبه های کشور و با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفتگو کنند.

*تاکید بر رقابت در بستر رفاقت در خانه مطبوعات

خدادی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بستر رفاقت داشته باشد توضیح داد: خانه های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد زیاد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چرا که زندگی بخشیدن به انسان ها حال خوبی می دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند کارمندان‌شان را بیمه کنند. رسانه های اصلی ما این اقدام را انجام داده و ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی بیمه شده‌اند. با این حال هر روز مراجعانی داریم که می‌گویند بیمه نشده‌اند. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

وی سیاست معاونت مطبوعاتی تقویت رسانه بر بستر محتوا و تقویت مهارت خواند و ادامه داد: اعتقاد داریم شبکه های اجتماعی رقیب رسانه های فعال کشور نیستند؛ بلکه شریک آنها هستند. ما خوشحالیم که میلیاردها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور امروز، چهارشنبه با حضور جمعی از اصحاب رسانه و اعضای خانه‌های مطبوعات کشور در محل معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مجمع عمومی را به صورت حضوری ممنوع کرده بود و از این رو مجمع عمومی عادی همزمان با انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا