اخبار
کد خبر : 1217 ۱۳۹۴/۰۹/۲۳   

گزارش مردمی / آموزشگاه­ های خصوصی و ضعف سیستم آموزشی

کمتر خانواده ای هست که با كلاس‌هاي كمك آموزشي يا آموزشي‌اي را كه خارج از نظام آموزشي سربرآورده‌اند، آشنایی نداشته باشند، شاید تعداد زيادي از ما هم سابقه حداقل يك بار حضور در اين كلاس‌ها را داشته‌ايم.

رشد روز افزون آموزش خارج از چرخه مدارس و وسيع شدن فعاليت اين كلاس‌ها در سال هاي اخير علی رغم بعد مثبتي كه دارند و عموما مكمل‌هاي نظام آموزش رسمي را ايفا مي‌كنند، همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده است چرا که می تواند نشانه يك ضعف در سيستم آموزشي ما باشد.

نکته قابل تامل اینکه این کلاس ها با استقبال زيادي در ميان اقشار مختلف اجتماع مواجه هستند و تعداد زيادي از خانواده ها و دانش آموزان به آموزش هايي که در مدرسه ارائه مي شود، بسنده نمي کنند و خود را نيازمند آموزش هاي تکميلي مي بينند و معتقدند چون دانش آموزان، تمام آنچه لازم است را در مدرسه یاد نمی گیرند. یا لااقل، تمام آن چه لازم است تا نمره های خوب بگیرند. برای همین لازم است یا در کلاس های آموزشی شرکت کنند یا معلم خصوصی داشته باشند.

«معلم خصوصی» يكي دیگر از روش های كلاس‌هاي كمك آموزشي است كه صورتي شخصي‌تر از آموزش غيررسمي می باشد، بسياري از اين معلم‌هاي خصوصي در موسسه‌ها كار مي‌كنند، بعضي‌ها خودشان به صورت واقعي و مجازي آگهي مي‌دهند، قشر وسيعي از آنها هم دانشجويان يا فارغ‌التحصيلان دانشگاه هستند كه چون كار ديگري براي‌شان پيدا نمي‌شده است به تدريس خصوصي روي آورده‌اند.

این بدون شك ضعیف بودن سطح آموزش در كشور ماست كه موجب می شود با وجود ماه ها تدریس و صرف هزینه های گزاف، بار علمی دانش آموزان قوی نباشد البته نباید از عامل ترس از امتحان و نمره محوری نیز غافل بود.

مادر يک دانش آموز می گوید: به نظر من معلمان دانش آموزان را مجبور می کنند تا در کلاس های آموزشی شرکت کنند که با این کار هم هزینه ی زیادی به دوش والدین گذاشته می شود.

(فاطمه – ع) با اشاره به داشتن سه فرزند محصل تاکيد مي کند: هزینه های لوازم التحریر و مدرسه براي فرزندانم از يک سو و ارائه فهرست بلند بالايي از کتاب هاي کمک درسي براي هر يک از دروس از طرف ديگر فشار مضاعفي را بر خانواده ام تحميل کرده است.

وی سپس درباره مشکلات آموزشگاه‌های خصوصی به خانواده‌ها هشدار می‌دهد و می‌گوید: در مدارس دانش‌آموزان همسن و سال هستند اما در آموزشگاه‌ها این اتفاق نمی‌افتد و ممکن است افراد گروه دوستی غیر همسن و سال خود را داشته باشند و از همه مهم تر اینکه دانش‌آموزان با دوگانگی رفتار معلمان مواجه شوند، ولی با وجود این معایب مجبور هستیم فرزندانمان را برای آموزش بیشتر در این کلاس ها ثبت نام کنیم.

یک دانشجوی رشته پرستاری هم می گوید: سال قبل با شرکت در کنکور رتبه‌ام هشت هزار شد ولی چون به رشته پزشکی علاقه داشتم انتخاب رشته نكردم، سال دوم بالاي دو ميليون خرج كلاس‌هاي آموزشي براي درس‌هاي تخصصي رشته تجربي، خريد كتاب‌هاي كمك آموزشي و هزار و يك برنامه تحصيلي ديگر كردم اما باز هم نتيجه‌اي كه مي‌خواستم را نگرفتم و رتبه‌ام دو هزار شد، براي همين از روي ناچاري رشته پرستاري را انتخاب كردم.

لیلا احمدی در زمینه علت ثبت نام در کلاس های آموزشی اظهار می دارد: ماهیت این کلاس ها چیزی جز ضعف سیستم آموزشی ما نیست چرا که تفاوت محسوسی بين نوع سيستم آموزشي ما و نوع سوال دادن براي كنكور وجود دارد و همين باعث مي‌شود كه خيلي از افراد مثل من مجبور شوند براي جبران ضعف سيستم آموزشي در كلاس‌هاي كنكور كه مطالب را به روش طراحي سوالات در كنكور تدريس مي‌كنند، ثبت نام كنند.

یکی دیگر از والدین مي گوید: آموزشگاه هاي آزاد مکان مناسبی هستند تا ميزان اطلاعات علمي فرزندانمان ارتقا یابد ولی این دلیلی نمی شود که این آموزشگاه ها به بهانه های مختلف  همچون ارايه جزوات و افزايش ساعات كلاس به هر ميزان كه مي خواهند از مردم پول دريافت كنند.

شهبازی تصریح می کند: البته شایسته نیست عملكرد آموزشگاه هاي آزاد را به طور كامل زير سوال برد اما باید ساز و کار نظارت بر عملکرد آموزشگاه های آزاد اعمال شود تا اين آموزشگاه ها قابل اعتماد باشند.

یکی دیگر از والدین به نکته جالبی اشاره می کند، او می گوید: متاسفانه روش های تدریس در سیستم آموزشی ما سنتی است، به کارگیری افراطی روش های سنتی که در آن ها غالبا معلم نقش محوری را در کلاس ایفا می کند و بیش تر مبتنی بر سخنرانی و استفاده از مهارت های کلامی است، سبب می شود دانش آموز در فرآیند تدریس و یادگیری و ایفای یک نقش فعال فرصت مشارکت کمتری را پیدا کند. دانش آموزی که در این نوع سیستم تحصیل می کند مجالی برای بروزاستعدادهای خلاق نمی یابد و به تدریج تحرک و پویایی خود را از دست می دهد و این باعث می شود دانش آموزان به آموزش های خارج از سیستم رسمی آموزشی روی آورند.

آنچه در این بین قابل تامل است مقاله ای است که با عنوان بازار سیاه کلاس های خصوصی نتیجه نظام نارسای آموزشی است که تاکید شده عده کثیری از طریق تدریس خصوصی ارتزاق می کنند که این خود بخشی از اقتصاد خانواده ها را تامین می کند و هزاران آموزشگاه علمی آزاد فعالیت می کنند که خود صدها هزار دانش آموز را زیر پوشش دارند به علاوه دهها هزار نیروی شاغل آموزشی و اداری نیز در این آموزشگاه ها مشغول به کار هستند که اهمیت عملکردشان از نظر اشتغال زایی قابل انکار نیست اما واقعیت این است که این آموزشگاه ها کاری موازی با مدارس انجام می دهند همان کاری که اگر در مدارس به درستی انجام میشد، دیگر نیازي به این کلاس ها نبود.

آموزشگاه هاي خصوصی با استفاده از قدرت تبلیغات، این موضوع را تقریباً در ذهن دانش آموزان و اولیاءشان به این باور تبدیل کرده اندکه فقط شرکت کنندگان در کلاسهاي این آموزشگاه ها می توانند از رتبه هاي برتر کنکور و اصولاً راه یافتگان به دانشگاه و یا حتی قبول شدگان در امتحان هاي پایان ترم مدارس باشند؛ و تصور بر این است که کلاس هاي خصوصی فرصت خوبی است تا آنچه را که در کلاس هاي شلوغ مدرسه به طور کامل نیاموخته اند، در کلاس هاي خصوصی بخوبی یاد بگیرند. به همین دلیل اولیاء و دانش آموزان حاضرند شهریۀ شرکت در این کلاس ها را با هر مشقتی که شده است، تأمین کنند و بدون توجه به این موضوع که روش تدریس بعضی از درس ها مثل ریاضی برای هر معلمی متفاوت است.

در مجموع به نظر می رسد فلسفه ی رواج بی حد و حصر این گونه کلاسها که عمدتا نظارت اصولی نیز بر آنها اعمال نمی شود ناکارآمدی نظام آموزشی کشور و همچنین عدم اطلاعات صحیح خانواده ها می باشد وتکیه مفرط خانواده ها همچنین نظام آموزشی بر اساس "حفظ محور" شدن مباحث درسی هم چنین "نمره سالاری معلمین و والدین" قطعا در سوق دادن جامعه به دامن چنین بازارهای سیاه موثر است.

شاید بهترین راه ممکن برای برون رفت از چنین بن بستی که آیا اصولا این گونه کلاس ها مورد نیاز دانش آموزی هست یا خیر، همفکری با مشاوران متخصص این امر است و شاید هیچ کسی جز معلم مربوطه از این نیاز تک تک دانش آموزان مطلع نباشد و مهمتر از همه آنست که نظام آموزشی ما از استرس زایی برای معلم و محصل و والدین فاصله بگیرد و فهمیدن مفاهیم در اولویت باشد و البته خانواده ها نیز جای حساسیت های بی مورد، لازمست به جای نمره محوری به رشد خلاقیت های فردی فرزندان خود اهمیت بیشتری دهند که جامعه از این حیث دارای مشکلاتی است و وجود مدارک کاغذی فراوان فاقد تخصص، آینده علمی کشور را تهدید می کند.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا