اخبار
کد خبر : 12145 ۱۳۹۹/۱۲/۰۳   ۱۱:۲۴:۰۲

با توجه به شیوع کرونا؛
شرط سفرهای نوروزی اعلام شد

 

در آخرین ماه سال کشور یک‌بار دیگر درگیر خیز چهارم کرونا و ویروس جهش‌یافته کووید-۱۹ شده است. موجی جدید که در صورت ادامه عادی‌انگاری‌ها از سوی مردم، می‌تواند یک بار دیگر کشور را در سیاهی اسفند ماه سال گذشته فرو ببرد.

در چنین شرایطی زمزمه سفرهای نوروزی از حالا شنیده می‌شود و حتی وزارت گردشگری از صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا برای رزرو هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰خبر داده است.

در همین راستا روز گذشته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، ضمن اعلام برنامه‌ریزی برای سفرهای عید در ستاد اعلام کرده است که اگر دچار خیز چهارم شدیم، تمام این برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود و برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری باز‌می‌گردد.

*تقسیم‌بندی مسافران به ۴ گروه

با این حال رئیسی تصمیمات ستاد ملی کرونا برای سفرهای نوروزی را تشریح کرد و گفت: تصمیم گرفته شد چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل‌شده برخی سفرها را داشته باشیم.

به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه در حال‌حاضر هتل‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند، گفت: اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آنها وجود ندارد، اسکان داده شوند.

رئیسی ادامه داد: به‌طور کلی سفرها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت‌نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، براساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که سازمان گردشگری می‌تواند اینها را پوشش دهد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و... سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری بروند که تحت‌نظارت نیستند و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادرزدن می‌کنند.

وی گفت: بر این اساس می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشد، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل‌کنترل و نظارت نیستند.همزمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا گفت: برای دوره عید نوروز طرح ویژه‌ای ارائه می‌شود تا با قدرت تردد‌ها به‌ویژه برای افرادی که تست آنها مثبت است، کنترل شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما رحمانی‌فضلی گفت: در بحث خرید‌های نوروزی نیز امسال نمایشگاه نخواهیم داشت و فروش‌های فوق‌العاده در خود اصناف انجام می‌گیرد.

*گردش کرونای انگلیسی درکشور

در همین حال روز گذشته علیرضا رئیسی سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا، درباره وضعیت گردش ویروس انگلیسی در کشور، گفت: به‌طور کلی از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود. البته یکسری عوامل مداخله‌گر مانند رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسیناسیون و... می‌تواند سرعت را بسیار پایین آورد. وی گفت: ما براساس شواهدی که داریم، ویروس قطعا در کشور گردش کرده است، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده‌ است. کانون‌های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا کردیم اما محدود هستند و به‌صورت کانون‌های کوچک هستند. ازسوی دیگر به گفته پزشکان از ۳ هفته پیش تاکنون مراجعات بیماران با علائم شدید سرماخوردگی به مطب‌ها، کلینیک‌ها و اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر شده است.

*قول کوواکس برای واردات واکسن

همزمان تلاش‌ها برای واردات واکسن خارجی کرونا به کشور ادامه دارد. در همین خصوص علیرضا رئیسی گفت: در زمینه واکسن بهارات هند که کوواکسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول‌هایی داده‌اند اما به اندازه واکسن چینی مطمئن نیستیم که به‌زودی وارد شود. براساس تفاهمی که انجام شده، اعلام کردند که یک میلیون دز می‌دهیم که ممکن است در فروردین و اردیبهشت به دست‌مان برسد، اما بیشترین امید ما به کوواکس است و واکسن آسترازنکایی که قرار است به ما تحویل دهند که حدود 4.2 میلیون دز است که به ما اعلام کرده بودند از نیمه فوریه تا آخر فوریه به دست‌مان می‌رسد که براساس نامه‌ای که به ما زدند و سر قول‌شان باشند، باید طی دو هفته آینده 4.2 میلیون دز آسترازنکا به‌دست ما برسد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا