اخبار
کد خبر : 121 ۱۳۹۴/۰۴/۰۸   

قاچاق لوازم آرایشی بی‌کیفیت از مواد مخدر پيشي گرفت

تدوین راهکاری برای مقابله با قاچاق ضروري است

روز گذشته رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌ها‌ی آرایشی، بهداشتی و عطریات اعلام كرد كه 70 درصد از محصولات آرایشی و بهداشتی به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند. جالب توجه اينكه اغلب کالاهای بی‌کیفیت‌ چینی هستند و بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می‌شوند و آن دسته از آن‌ها که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا امریکایی هستند تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل شده و روانه بازار ایران می‌شوند.

به گزارش ناي قلم، آمارها حكايت از اين دارد که کشور ما دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه است، ولی با گذشت زمان این روند نه تنها کاهش نیافت که پیش از گذشته تشدید شد. چنانچه براساس گزارشي كه در آفتاب منتشر شده مصرف لوازم آرایشی طی سال‌های اخیر ۱۰ درصد افزایش یافته است حال آنکه در کشورهای پیشرفته این رشد، در حدود پنج تا شش درصد می‌باشد.

همچنين بنا بر آمار ارائه شده در همين گزارش قیمت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در زمستان سال گذشته براساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی ۱۲/۴۵ درصد افزایش داشته است. اما آنچه که نمی‌توان در این زمینه انکار کرد، اين است كه بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق که به کشور وارد می‌شود، تقلبی است و فقط نام آن برند مشهور روی آن قید شده است. افغانستان، پاکستان، کردستان، عراق و امارات مناطقی است که گفته می‌شود بیشترین حجم قاچاق محصولات آرایشی تقلبی به داخل از مسیر این کشورها انجام می‌شود چه بسا جنس تقلبي آسيب جدي به دنبال دارند و عوارض آن‌ها در مواردي جبران ناپذير است.

به طوري كه رباب - م 29 ساله می‌گوید: براساس تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی یک کرم خریدم و فروشنده تأکید داشت که این کرم اصل است. من هم که دیدم نوشته های آن خارجی است، متقاعد شدم. اما بعد از چند نوبت مصرف، دچار اگزما شدم.

اما سوال اين است كه به چه روشي می‌توان جنس اصل را از تقلبي تشخيص داد؟ یکی از فروشندگان لوازم آرايشي می‌گوید: برای تشخیص لوازم آرایشی اصل از تقلبی در درجه اول باید از اعتبار محل خرید آن لوازم آرایشی اطمینان حاصل کنیم زیرا با توجه به نبود نمایندگی‌های مجاز برندهای معتبر آرایشی، تشخیص کالای اصل از تقلبی آن بسیار سخت است خصوصا که برخی تقلبی‌ها از نظر بسته بندی با نمونه های اصل مو نمی‌زنند.

این فروشنده در ادامه تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم آرایشی را با توجه به ظرف، کیفیت بسته بندی، بو، رنگ و قیاس آن با مارک اصلی منوط می‌داند اما این کار تنها با شناخت مارک اصل ممکن خواهد بود، پس قبل از خرید از مختصات برندهای اصل آگاهی کسب کنید تا پول خود را برای کالایی تقلبی هدر نداده باشید، زیرا در غیر این صورت امکان شناسایی وجود ندارد.

*پیشی گرفتن قاچاق لوازم آرایشی بی کیفیت از مواد مخدر

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از پیشی گرفتن قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی بی کیفیت از مواد مخدر در کشور، گفت: بی توجهی به تولید ملی و به صرفه بودن قاچاق برای سودجویان نابودی تولید ملی و به خطر افتادن سلامت مردم را در پیش دارد.

روح الله بیگی ئیلانلو با انتقاد از پیشی گرفتن قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی بی کیفیت از مواد مخدر در کشور، گفت:متاسفانه اوج گیری قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور علاوه بر نابودی تولید با کیفیت داخلی سلامت مردم را نیز نشانه گرفته است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت مقابله با واردات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به کشور، افزود:متأسفانه در سایه غفلت مسئولان سالانه مبالغ هنگفتی که می‌تواند به چرخه درآوردن تولید ملی را موجب شود، از کشور خارج شده و به اقتصاد ملی لطمه می‌زند.

*قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی توجیه منطقی ندارد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه واردات لوازم آرایشی و بهداشتی بی کیفیت قاچاق به کشور با وجود کافی بودن تولید ملی برای رفع احتیاج نیاز داخلی توجیه منطقی ندارد، تصریح کرد: دولت باید ضمن مقابله با هر نوع قاچاقی در کشور به حمایت از تولید ملی بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما واردکننده‌های رسمی تحت فشارهای بسیاری قرار دارد، تاکید کرد: زمانی که هزینه‌های تولید سر به فلک کشیده و پرداخت عوارض و مالیات تولید از عهده تولید کننده خارج است، بسیاری از افراد به جای پیوستن به چرخه تولید واردکننده محصولات آن هم به صورت قاچاق خواهند شد که نمونه این موضوع در قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور با آمار بیش از 90 درصدی آن است.

*ضرورت تدوین راهکاری برای مقابله با قاچاق در کشور

بیگی ئیلانلو با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات نیز نتوانسته جلوی قاچاق کالاها و محصولات خارجی بی کیفیت به کشور را بگیرد، افزود: دولت باید با ایجاد کارگروهی منسجم نسبت به مسدود کردن مبادی ورود کالاهای قاچاق به کشور اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اعلام آمادگی کمیسیون متبوعش برای کمک به دولت جهت مقابله با قاچاق کالا و محصولات بی کیفیت به کشور، افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مرکز توجه قرار گرفتن تولید ملی باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا