Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 12089 ۱۳۹۹/۱۱/۲۶   ۱۰:۱۵:۰۹

در جلسه ستاد مدیریت بحران مهاباد عنوان شد؛
خسارت ۳۰ میلیارد تومانی به ۷۰ غرفه بازارچه اصغری

 

جلسه مدیریت بحران شهرستان مهاباد عصر امروز به منظور بررسی وضعیت بازار اصغری این شهر که شب گذشته دچار حریق شده بود با حضور دستگاه های عضو و نماینده مجلس و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تشکیل شد.

به گزارش نای قلم، آیدین رحمانی در این جلسه با ابراز تاسف از حادثه رخ داده از دستگاه های امدادی شهرستان مهاباد و دیگر شهرهای همجوار که در امر اطفای حریق مشارکت جدی داشتند قدردانی کرد.

وی با تاکید بر برآورد دقیق خسارات وارده به بازاریان ابراز امیدواری کرد با پیگیری دیگر مسئولان استانی و شهرستانی بتوان ضررهای وارده به کسبه این بازارچه جبران شود.

رحمانی از مسئولان شهرستان مهاباد درخواست کرد نسبت به شناسایی اماکن عمومی دارای مشکل در بخش ایمنی در زمان وقوع بحران اقدام و نواقص احتمالی موجود را رفع کنند.

فرماندار مهاباد نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله واحدهای مختلف شهرداری، اعضای شورای تامین، ستاد بحران از بروز آتش سوزی در ضلع شمالی بخش قدیمی بازارچه اصغری خبر داد و افزود: با حضور به موقع ۱۱ اکیپ آتش نشانی از مهاباد و شهرستان های نقده و میاندوآب و مجتمع پتروشیمی مهاباد اطفای کامل حریق در ساعت ۳ بامداد روز شنبه صورت گرفت.

عارف خدرلو از برآورد اولیه میزان خسارات وارده به بازارچه توسط دستگاه‌های ذیربط خبر داد و افزود: بر اساس بررسی های اولیه ۷۰ غرفه دچار خسارت کامل شده و حدود ۲۳ میلیارد تومان به اجناس ضرر وارد شده که با احتساب خسارات وارده به سازه و زیرساخت های این بازارچه می توان زیان وارده به بازاریان مهابادی را رقمی در حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از واحد‌های تجاری بیمه نبوده اند، گفت: پیگیر جبران خسارات وارده به بازاریان عزیز از مسیرهای مختلف از جمله ارائه تسهیلات ارزان قیمت دولتی هستیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد با تقدیر دوباره از همدردی و همراهی شهروندان مهاباد در خصوص مساعدت با بازاریان متضرر در آتش سوزی بازارچه اصغری، از شهروندان درخواست کرد ضمن امتناع از حضور در محل حادثه، اخبار مربوط به این واقعه را تنها از رسانه های معتبر پیگیری و از پرداخت و واریز کمک های خود به حسابهای ناشناس خودداری کنند.

خدرلو خاطرنشان کرد به زودی مسیرهای مساعدت و همیاری شهروندان از طریق رسانه های معتبر شهرستان اطلاع رسانی می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: تلاش‌های همه جانبه در سطح ملی و استانی برای جبران خسارت به کسبه آسیب‌دیده از این آتش‌سوزی در جریان است و با وزیر کشور و مسوولان رده‌بالای استانی و کشوری ستاد بحران نیز در این خصوص رایزنی شده است.

 جلال محمودزاده افزود: سعی بر آن است تا در وهله اول از طریق کمک‌های دولتی، خسارات وارد شده به بازاریان این بازارچه از محل کمک‌های ویژه حوادث غیرمترقبه دولتی و بیمه‌ای جبران شود و در درجه دوم از کمک و یاری شهروندان استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: کمک‌های بلاعوض دولتی از محل صندوق ویژه حوادث، تسهیلات بدون بهره و یا کم بهره مدت‌دار و همچنین جبران بخشی از خسارت توسط بیمه کوثر در سطح ملی و استانی با حمایت استاندار آذربایجان غربی درحال پیگیری و رایزنی است.

شهردار مهاباد نیز در ادامه به تشریح جزئیات حادثه آتش‌سوزی پرداخت و گفت: ساعت 23.50 دقیقه شب گذشته طی تماس مردمی با سامانه 125، نیروهای سازمان آتش نشانی در 2 اکیپ به محل حادثه اعزام شدند.

 جمیل قادری افزود: با توجه به حجم و گستردگی آتش‌سوزی از تمامی ظرفیت‌های آتش‌نشانی مهاباد و پرسنل شامل پنج دستگاه خودروی سنگین، سه دستگاه خودروی سبک و 43 آتش‌نشان برای اطفای حریق استفاده شده و همزمان با آن نیروهای آتش‌نشانی خارج از شهر نیز به یاری آنها شتافتند.

قادری تصریح کرد: آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق را از چهار نقطه ضلع شرقی بازارچه در بخش شمالی و وسط آغاز کردند، اما بدلیل چینش نامناسب وسایل در راهروها امکان ورود به راهروها میسر نبود و ناچارا از سقف مغازه‌ها اطفای حریق صورت گرفت که در نهایت مجبور به استفاده از بولدوزر برای تخریب مغازه‌ها شدیم.

وی اضافه کرد: عملیات اطفای کامل حریق سه ساعت به طول انجامید و تا ساعت چهار بامداد ایمن‌سازی محل و لکه‌گیری‌ها در محل حادثه انجام شد.

قادری با بیان اینکه علت اصلی و قطعی حادثه در دست بررسی است، اظهار کرد: علاوه بر مصدوم شدن پنج نفر که 2 تن از آنها از نیروهای آتش‌نشانی بودند، به تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی نیز خسارات جدی وارد شده است.

سخنگوی هیات امناء بازار مهاباد نیز از اعلام امادگی هیات امنای بازاریان مهاباد برای کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از این آتش سوزی خبر داد و گفت: بازاریان شهرستان برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند ولی جبران خسارات نیازمند حمایت جدی مسوولان و دولت است.

 سوران سراجی اقدم، افزود: کمک بازاریان مهاباد می‌تواند در ابتدای عملیات احداث ابنیه کمک‌حال بازاریان آسیب دیده باشد، با این‌حال هیات امنا با توجه به استقبال بازاریان، برای جبران بخشی از خسارات اعلام آمادگی می‌کند.

نماینده بازاریان بازارچه اصغری نیز در این جلسه با بیان اینکه بدلیل فرا رسیدن عید نوروز بسیاری از مغازه‌داران اقدام به خرید اجناس کرده‌بودند اظهار کرد: ضمن تشکر از نیروهای انتظامی برای برقراری امنیت، از آنها می‌خواهیم تا زمان بازسازی و یا کشیدن حصار امنیتی، حفاظت از بازارچه را عهده‌دار باشند.

وی افزود: خسارات به حدی گسترده است که احتمال می‌رود میزان خسارات به بیش از 40 میلیارد تومان افزایش یابد.

عبدالمناف یوسفی، کارشناس پیشگیری از بحران جمعیت یاری‌رسانان زاگروس نیز در این جلسه اظهار کرد: در چند سال گذشته توجه به رفع مشکلات زیرساختی شهرستان به حاشیه رانده شده و روی دادن حوادثی از این دست حتی با حجم گسترده‌تر، دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه تجهیزات آتش‌نشانی مهاباد فرسوده است، افزود: کمبود شدید تجهیزات در آتش‌نشانی به فراموشی سپرده شده، به نحوی که هرگونه آتش‌سوزی در طبقات بالای آپارتمان‌های این شهرستان منجر به تلفات سنگین انسانی و مادی خواهد شد.

یوسفی تصریح کرد: عدم لایروبی رودخانه‌ها، احیای قنوات شهر، تغییر مکانیابی پست 132 فشار قوی در توانیر مهاباد و دهها مورد دیگر از جمله مشکلات زیرساختی مدیریت بحران در مهاباد است که نیازمند توجه و اقدام جدی است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا