اخبار
کد خبر : 12033 ۱۳۹۹/۱۱/۱۹   ۲۰:۳۷:۵۸

دیدگاه؛
چالش حضور معلمان در واحدهاي آموزشي

 

غزل لطفي/ غيرحضوري شدن سيستم آموزشي از ا‌ولين پيامدهاي پاندومي بود كه البته با توجه به پروتكل‌هاي بهداشت جهاني انجام شد. اما در ايران چالشي به عنوان حضور يا عدم حضور معلمان را به وجود آورد.

معلماني كه هميشه به عنوان فداكارترين‌هاي عضو جامعه شناخته مي‌شوند و اين‌بار هم به جهت برقراري تحصيل بايد به مدرسه مي‌رفتند تا تدريس مجازي را مديريت كنند. در اين ميان بانوان معلم با چالش‌هاي بيشتري روبه‌رو بودند؛ حضور فرزندان در منزل، مديريت تحصيل فرزندان خود و تدريس در مدرسه همه و همه باري بر دوش اين مادران معلم شد و گهگاه با توجه به عدم تمكن مالي براي تهيه ابزارهاي آموزش مجازي براي فرزندان‌شان (نظير گوشي و تبلت) و عدم حضور خود در منزل، مجبور به انتخاب بين پيشبرد تحصيل دانش‌آموزان و فرزندان‌شان شدند كه اين موضوع خود بر روند تحصيلي فرزندان اين عزيزان هميشه فداكار، تاثير گذاشت. البته چالش نداشتن ابزارهاي آموزش مجازي براي كودكان در ميان خانواده‌هاي بسيار ديگري از شروع شيوع كروناويروس بوده و هنوز هم حل نشده است.

اما با مديريت صحيح آموزش مجازي مي‌توانستيم اين ‌بار را از دوش معلمان ‌برداريم تا حداقل كمترين قدرداني را  از اين همه وقت و انرژي كه براي متوقف نشدن تحصيل گذاشته شده است، بجا آورده باشيم.

بايد در نظر داشته باشيم؛ حضور در واحدهاي آموزشي يكي از چالش‌هاي سيستم مدرسه‌محور است كه با توجه به تغييراتي كه كرونا در شيوه زندگي همه ايجاد كرده است شايد وقت آن رسيده، آموزش محوري را جايگزين كنيم.

كرونا به ما آموخت آموزش در هر مكاني و با استفاده از نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌هاي مختلف در دنياي ديجيتال و هوشمند امروزي امكان‌پذير است و حالا كه همه جوامع به اجبار اين ويروس، راه استفاده بيشتر و بهينه از ابزارهاي هوشمند را پيش گرفته‌اند ما نيز براي همراهي و همسويي با دنيا بهتر است هوشمندسازي آموزش را در سياست‌هاي سيستم آموزشي كشور در نظر بگيريم تا در سال‌هاي آتي دچار عدم هماهنگي با آموزش در دنيا نشويم.

دوركاري يكي از تجربه‌هاي دوران شيوع كروناست كه البته كادر آموزشي در ايران چندان بهره‌اي از آن نبردند و هميشه بر حضورشان در مراكز آموزشي تاكيد شد. اما با توجه به اينكه كمپاني‌هايي چون گوگل و مايكروسافت و ... به‌طور قابل ملاحظه‌اي به آن پرداخته‌اند، مي‌توان انتظار داشت دنياي پساكرونا دنيايي تخصص‌محور حتي بدون حضور فيزيكي دايم خواهد بود و اين خود بر اهميت هر چه بيشتر آموزش دادن و تمرين شيوه جديد كار و تحصيل و زندگي به فرزندا‌ن‌مان مي ‌افزايد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا