اخبار
کد خبر : 12002 ۱۳۹۹/۱۱/۱۵   ۲۱:۵۴:۳۶

رییس جهاد دانشگاهی استان مطرح کرد؛
راه‌اندازی پژوهشکده در حوزه سلامت کشاورزی

 

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: راه‌اندازی پژوهشکده در حوزه سلامت کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم واحد است.

به گزارش نای قلم، امین رستم‌زاده در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، اظهار کرد: مبنای توسعه واحد در حوزه های فرهنگی آمورشی آموزش عالی پژوهشی و مرکز رشد بر اساس مزیت کشاورزی استان با رویکرد تخصصی و با اتکا بر راهبردهای علمی عملی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ طرح فناورانه و شاخص در حوزه کاری گروه های مختلف از سوی اعضای هیات علمی و پژوهشگران استان در راستای تحقق زنجیره ارزش توسعه استان طراحی و تعریف و پیشنهاد شده است خاطرنشان ساخت: جهاددانشگاهی استان بر اساس نیاز و چالش های پیش روی توسعه استان ساختارها و طرح های پژوهشی ارایه می دهد.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مصداق طرح‌های مطالعاتی مورد نیاز استان در بخش کشاورزی و در خصوص مشکلات سیب استان از ابعاد مختلف گفت: آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید این محصول در کشور مطرح است که بخشی از سیب تولید شده صادر و یا در بازارهای داخلی مصرف می شود و مابقی به صورت آبمیوه، کنسانتره، کمپوت و غیره فرآوری شده و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود که مشکلات زیادی در بحث ارزش آفرینی و ثروت آفرینی در این حوزه وجود دارد که در راستای استفاده بهینه از این ظرفیت بی بدیل استان و کشور جهاددانشگاهی استان با مطالعه و نیازسنجی و ارایه طرحی در مرحله اول در نظر دارد بخشی از سیب صنعتی و درجه ۳ را علاوه بر استفاده در آبمیوه و کنسانتره، جهت تولید پودر سیب استفاده کنند که پتانسیل بالایی برای صادرات و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر برای باغداران استان و ارزآوری کشور وجود دارد و حتی در فازهای بعدی می توان در حد قابل توجهی از تولید سیب را در این زنجیره ارزش آفرین تر کرد.

رستم زاده ادامه داد: فرآیند تولید پودر سیب مستلزم کسب دانش فنی آن و مهمتر از آن دانش متناسب با سیب تولید شده با اقلیم خاص کشاورزی و آب و خاک کشور و استان می باشد بنابراین جهت تولید پودر میوه سیب با کیفیت و قابل صادرات و رقابت با سایر برندهای موجود در بازار نیاز به کسب دانش فنی و تولید بومی آن است.

وی ادامه داد: در عصر جدید با پیشرفت علوم و تکنولوژی تمام صنایع به سوی صنعت پایدار و سبز قدم بر می دارند. در نتیجه تولید محصولات غذایی ارگانیک و پایدار بدون نگهدارنده و صدمه زننده به محیط زیست بسیار با ارزش می باشد.لذا مزیت پودر سیب نسبت به میوه تازه، کنسانتره و آب میوه ماندگاری بالای آن، کاهش شدید حجم، انبار داری آسان و کم هزینه این محصول است.

رستم‌زاده گفت: از نظر اقتصادی این محصول امروزه در بازار کشور کیلویی از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که عمدتا پودر سیب وارداتی موجود در بازار کشور از کشور چین وارد می گردد و می‌توان از دل یک چالش فرصت طلایی خلاقانه و علمی خلق کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: در صورت حمایت مسولان می توان در این حوزه و این ایده علمی و عملیاتی کشاورزی از سوی گروه های پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی که بصورت مشارکتی بین رشته ای برنامه ریزی شده است می توان گام های بسیار ارزشمندی در جهت تحقق هر چه کیفی زنجیره تامین سبب استان گام برداشت چون این زنجیره نیازمند حلقه های علمی و کیفی است که در صورت ایجاد و فراهم شدن آن فرآیند زنجیره را کیفی تر و روانتر و مطابق اهداف پیش بینی شده عملیاتی می کند.

در ادامه رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح طرح ملی مشاغل خانگی و اهداف آن خاطر نشان کرد:  فرهنگ سازی و ترویج مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهداف اصلی اجرای این طرح است.

وی با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ملی کشورها اظهار کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، کسب و کار خانگی را بعنوان بخشی از فرایند توسعه در مدل پیشرفت خود بصورت کیفی جاگذاری و پیش بینی کرده اند.

رستم زاده با اشاره به اینکه باید از طریق خروجی مشاغل خانگی نیاز صنایع بزرگ به کالاهای واسطه ای و مواد اولیه را حل کرد افزود: در فضای کسب و کار جهانی با احصاء تامل و مطالعه در مولفه های مختلف عارضی از جمله محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط های ناشناخته و معقول دیگر و برنامه ریزی خلاقانه این محیط های مهم اثربخش ، محرک هایی خوبی برای کیفی سازی مشاغل خانگی به شکل علمی و عملی نسخه پیچی کرده اند.

در خاتمه مقرر شد طرح‌های پیشنهادی جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی به معاونت مربوطه استانداری ارسال شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا