Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1200 ۱۳۹۴/۰۹/۲۲   

روزشمار تقويم تاريخ آذربايجان

وقايع بيست و دوم آذرماه / 1299/9/22 شمسي (يك ربیع‌الثانی 1339 قمري) روز دوشنبه

طي انتخاباتي آقاي رحمت اله معتمدالوزاره از طرف مردم به عنوان نماينده فرقه دمكرات آذربايجان (به رهبري شيخ محمد خياباني) در اروميه از بين سه نفر كانديد؛ آقايان ميرزاعلي عسگرآبادي، مشيرالتجار و معتمدالوزاره انتخاب و به انجمن ايالتي معرفي مي‌گردد.

1324/9/22 شمسي

صدور فرمان تشكيل قشون فرقه دموكرات آذربايجان توسط سيد جعفر پيشه‌وري در تمام شهرهاي آذربايجان.

1324/9/22 شمسي

نيروهاي فرقه دموكرات اروميه در جاده انهر و الواج و چهاربخش با قواي نظامي ارتش پهلوي درگير مي‌شوند و بر اثر تيراندازي تانك‌ها و نفربرهاي تيپ 4 ارتش تعدادي از مردم آن محله در آن روز كشته و يا زخمي مي‌شوند.

1325/9/22 شمسي

انتخاب سرلشكر زنگنه به سمت فرماندار نظامي تبريز. سرهنگ زنگنه بعد از انتخاب در روز دوم در تبريز اقدام به قتل عام فعالين تبريز نموده و صدها نفر را دستگير و تيرباران مي‌كند و براي پاداش اين عمل به درجه سرلشكري علي منصور ماه‌ها و سال‌ها اين كشتار را به بهانه همكاري مردم آذربايجان با فرقه دموكرات در اقصي نقاط آذربايجان ادامه مي‌دهد.

22/9 الي 1325/9/26 شمسي

روز كشتار سران فرقه دموكرات شهرستان اروميه در راس آنان محمدامين آزادوطن رئيس كميته مركزي نوراله‌خان يكاني دموكرات، عباس فتحي، مويدزاده، دكتر ابراهيم خاص. صادق ديلمقاني و ده‌ها نفر ديگر به دست افرادي چون ستار توپراق قلعه‌اي طرفدار حكومت و هم‌كيشان او به اتفاق بازماندگان نيروهاي رژيم پهلوي.

برگرفته از اثر اسفنديار حاجيلو


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا