اخبار
کد خبر : 11953 ۱۳۹۹/۱۱/۱۱   ۱۷:۱۲:۳۵

در جمع خبرنگاران عنوان شد؛
بهره‌مندی 900 روستای مرزی آذربایجان غربی از گاز طبیعی

 

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: با ابلاغ مصوبه‌ای در راستای افزایش سرانه گازرسانی به روستاهای مرزی، 900 روستای مرزی استان گازدار شده است.

به گزارش نای قلم، علیرضا شیخی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حاضر یک هزار و ۳۰۰ روستای آذربایجان غربی از گاز طبیعی برخوردار هستند و عملیات گازرسانی به ۵۲۰ روستای استان نیز در حال اجراست.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه ها شاخص بهره‌مندی خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی به 73 درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین تصریح کرد: در دهه فجر امسال نیز ۶۶ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

شیخی اضافه کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها شش هزار خانوار روستایی از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند که برای گازرسانی به این روستا‌ها ۸۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به ۴۰ روستای استان با جمعیت سه هزار و ۷۵۰ خانوار و با ۶۴ میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.

به گفته وی در سه روستای محور مینگول ارومیه، هشت روستای محور حیدرآباد خوی، ۹ روستای محور صفاخانه،  سه روستای محور قیز کرپی و ۶ روستای محور صورین شاهین‌دژ، ۶ روستای محور یک سنجی سلماس و ۵ روستای محور دارساوین سردشت پروژه‌های شرکت گاز کلنگ‌زنی می‌شوند که این روستاها در مجموع دارای سه هزار و ۷۴۴ خانوار است.

شیخی پیش‌بینی کرد این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: با اتمام پروژه‌های در دست اجرای این شرکت تلاش می‌کنیم تمام روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان به زودی به مدار مصرف گاز متصل شوند.

شیخی به عملکرد حمایتی دولت در محرومیت‌زدایی اشاره و اضافه کرد: آذربایجان غربی قبل از دولت تدبیر و امید، جزو روستاهای عقب‌مانده در حوزه گازرسانی روستایی بود که اجرای بند "ق" قانون بودجه در پیشرفت خدمت‌رسانی وسیع به مردم استان و بهره‌مندی تعداد روستاهای بیشتری از نعمت گاز طبیعی بسیار موثر بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان، ادامه داد: پس از ابلاغ بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه از سوی دولت تدبیر و امید به وزارت نفت، طرح‌های گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گرفت به طوری که مطابق آن هزینه گازرسانی به ازای هر خانوار روستاهای بالای بیست خانوار شش میلیون تومان بود که طی رایزنی‌های انجام شده با وزیر نفت، این میزان ابتدا به ۱۲ میلیون تومان و سپس ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی به مشکل افت فشار گاز در جنوب آذربایجان‌غربی نیز اشاره و تصریح کرد: افت فشار گاز در شهرهای جنوبی استان به ویژه شهرستان سردشت از سال ۱۳۹۷ با وصل به خط انتقال صادراتی رفع شده است.

آذربایجان غربی تا پیش از دولت یازدهم، یکی از استان‌های کم‌برخوردار در حوزه گازرسانی بود ولی این روند، هم اکنون برعکس شده و به استانی نسبتا برخوردار تبدیل شده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا