اخبار
کد خبر : 11918 ۱۳۹۹/۱۱/۰۶   ۲۰:۱۱:۲۰

یادداشت؛
آموزش مجازی؛ از سلامت جسمی دانش‌آموزان تا نشانه گرفتن روح و روان خانواده‌ها!

 

هر سیستمی مزایا و معایبی دارد. مزایا و معایب سیستم آموزش مجازی نیز از جمله موضوعاتیست که این روزها مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تمام سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و شرکت‌ها بسته و تعطیل شدند.

با ادامه داشتن شرایط و تعطیلی طولانی این مراکز نیازمند از سرگیری فعالیت خود را داشتند. امکان تعطیلی طولانی مدت برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در برخی موارد غیرممکن  و در برخی دیگر ضررهای اقتصادی زیادی وارد می‌کرد. در مورد مدارس و دانشگاه‌ها نیز به همین صورت. با پیشرفت تکنولوژی و طراحی نرم‌افزار آموزش آنلاین این مشکل تا حدی رفع شد. در صورت نبود چنین سیستم‌هایی امکان تعطیلی طولانی مدت برخی مراکز نبود و به این شکل انسان‌ها با مشکلاتی بیشتری روبرو می‌شدند.

در این یادداشت عبدالمحمد شعرانی به مزایا و معایب سیستم آموزش مجازی پرداخته است. در این یادداشت می‌خوانیم: آموزش مجازی تجربه‌ای جدید و متفاوت برای آموزش و پرورش بود. شاید اگر آن روز که مدارس به دلایل مختلفی از قبیل سیل و گرد وخاک و... تعطیل می‌شد به دنبال چاره‌ای بودیم و استفاده از آموزش مجازی را جدی می گرفتیم؛ امروز می‌توانستیم مدل موفق‌تری برای آموزش مجازی این روزها ارائه دهیم .

از اسفندماه سال گذشته که میزبان، مهمان ناخوانده ای به نام کووید 19 شدیم؛ تمام معادلات بشری به یک باره تغییر کرد. دانش آموزی که تا همین چند روز قبل از استفاده گوشی موبایل منع می کردیم و از خطرات شبکه های اجتماعی برای او می گفتیم ،موبایل به دستش دادیم و گفتیم آموزش از نیمکت های کلاس درس جای خود به صفحه گوشی های لمسی داده است .

در مورد آموزش مجازی باید قطعا گفت جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت. آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری می توانند مکمل همدیگر باشد و به همین منظور نمی توان به آموزش مجازی تنها نمره بالایی داد.

آموزش مجازی در کشورمان چون جدید و نوپا است حتما معایبی دارد که شاید با گذشت زمان بهبود یابد و البته مزایایی هم دارد. در این یادداشت مختصر و تنها به چند مورد از این موارد اشاره می کنم:

* مزایا

سلامت جسمی دانش آموزان: در ایامی که سلامت بالاترین اهمیت در زندگی افراد شده و بشر در حال تجربه مبارزه با یک پاندمی است، بنا به نظرات کارشناسان حوزه سلامت عدم مواجه حضوری باعث ارتقای سلامت دانش آموزان و خانواده هاست .

مدیریت زمان: آموزش مجازی سبب می شود دانش آموزان در کلان شهرها و شهرهای با جمعیت بالا زمان کمتری در ترافیک بگذارند و نهایت استفاده از زمان خود ببرند .

کاهش هزینه های اقتصادی: بنا به گفته کارشناسان آموزش مجازی هزینه ای نزدیک به یک پنجم هزینه های کلاس های حضوری دارند به همین خاطر در شرایط فعلی که جامعه اوضاع اقتصادی خوبی ندارد، این نوع آموزش  راهی برای صرفه جویی در هزینه ها مناسب می باشد.

نظارت بیشتر بر فعالیت معلمان و مدارس: به دلیل اینکه دانش آموزان در کنار والدین خود آموزش را فرا می گیرند، والدین نظارت بیشتر و مستقیمی بر کار معلمان و کادر مدرسه خواهند داشت .

*معایب

فشار روحی و روانی به خانواده ها: ماه هاست که بچه ها در خانه هستند و از بسیاری تفریح های خود محروم شده اند، تعدادی از خانواده ها شغل خود را از دست داده اند. بچه ها به شدت درگیر شبکه های اجتماعی شده اند و با آسیب هایی مواجه شده اند. خانواده هایی که پدر و مادر هر دو در بیرون از خانه شاغل هستند. خستگی در زمان بازگشت از کار آنان را از نظارت بر آموزش بچه ها باز می دارد. عدم سواد رسانه‌ای و علمی بعضی از  والدین هم فشار زیادی به خانواده ها وارد می کند. آموزش مجازی با همه ی مزیت هایش، روح و روان خانواده ها را هم دچار مشکل کرده است .

سرعت پایین اینترنت: بسیاری از همکارانم درآموزش و پرورش از سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شدن های مکرر ناراحت هستند و آن را باعث پایین آمدن کیفیت آموزش خود می دانند .

آموزش منهای پرورش: توجه زیاد به آموزش و کمبود وقت باعث دور شدن مدارس از وظیفه دیگر خود یعنی پرورش شده است. معاونان و مربیان پرورشی، مشاوران، مربیان تربیت بدنی و بهداشت مدارس از کمبود زمان در آموزش مجازی شاکی هستند .

عدم امکان ارتباط چهره به چهره میان دانش آموز و معلم: دانش آموزان از لذت نشستن کنار هم دیگر محروم شده اند ؛ از ارتباط مستقیم با معلم محروم هستند. حتما عدم ارتباط چهره به چهره سبب پایین آمدن کیفیت آموزش خواهد شد.

جدی نگرفتن کلاس درس: بعضی از بچه ها مرتب در کلاس درس غیبت می کنند، آموزش مجازی را جدی نمی گیرند و بعضی خانواده ها رغبتی به آموزش مجازی بچه ها ندارند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا