اخبار
کد خبر : 11858 ۱۳۹۹/۱۱/۰۱   ۱۶:۳۵:۴۶

رئیس پلیس‌ امنیت اقتصادی استان:
۹۶۰ دستگاه ماینر استخراج بیت کوین در آذربایجان غربی کشف شد

 

رئیس پلیس‌ امنیت اقتصادی آذربایجان غربی از کشف ۹۶۰ دستگاه ماینر استخراج بیت کوین در سطح استان خبر داد.

به گزارش نای قلم، بهمن رستمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دستگاه‌ها در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، بوکان و سردشت کشف و ضبط شده است.

وی همچنین با اشاره به کشف 500 دستگاه ماینر در یکی از کارخانه‌های ارومیه اضافه کرد: در راستای مبارزه با قاچاق کالا وارز و برابر دستورالعمل‌های صادره از پلیس امنیت اقتصادی مبنی بر مقابله با قاچاق دستگاه‌های استخراج کننده رمز ارز دیجیتال، ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نصب دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در کارخانه‌ای در ارومیه بلافاصله برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در این کارخانه 500 دستگاه ماینر مربوط به استخراج ارز دیجیتال فاقد هرگونه مجوز قانونی و قاچاق را کشف کردند.

رستمی با اشاره به ارزش‌گذاری 37 میلیارد ریالی ماینرهای مکشوفه توسط ماموران مربوطه گفت: در این عملیات یک نفر که اهل ارومیه نبود دستگیر و برای انجام اقدامات قانونی تحویل مرجع قضائی شد.

رئیس پلیس‌ امنیت اقتصادی استان با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های ماینر به منظور استخراج و تولید ارز دیجیتال مستلزم اخذ مجوزهای قانونی از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره برق است، عنوان کرد: با توجه به این که استفاده از دستگاه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال (ماینر و بیت کوین) مصارف بالای برق را به همراه دارد، مقابله با قاچاق این دستگاه‌ها به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار دارد و با جدیت با اخلال گران اقتصادی برخورد می شود.

وی به این نیز اشاره کرد که نامبرده مجوز احداث از اداره کل صنعت، معدن و تجارت را داشت اما فاقد مجوز بهره‌برداری بود.

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص تولید آن (ماینر) ساخته شد که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به ۷۲ مگاوات ساعت برق است و  بسیاری از سودجویان در ایران به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان اقدام می‌کنند این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این شیوه به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

با توجه به قیمت نازل برق در ایران، بسیاری از سودجویان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند این در حالیست که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

بانک مرکزی ایران در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۶، طی اطلاعیه‌ای به کارگیری بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور را ممنوع اعلام کرد؛ طبق این اطلاعیه هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسماً ممنوع اعلام شد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا