اخبار
کد خبر : 118 ۱۳۹۴/۰۴/۰۷   

جامعه بین المللی خسارت های وارده به قربانیان سردشت را جبران کند

محمدجواد ظریف همزمان با بیست و هشتمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت از پیگیری های این وزارتخانه برای احقاق حقوق جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان از طریق قانونی در سطح بین المللی خبر داد.

وزیرامورخارجه در پیامی به همین مناسبت ضمن همدردی عمیق با قربانیان و جانبازان این حادثه اضافه کرده که وزارت امور خارجه با جدیت تمام احقاق حقوق جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان را از طریق قانونی در سطح بین المللی پیگیری خواهد کرد.

در ادامه این پیام آمده است: هفتم تیر مصادف است با بیست و هشتمین سالگرد بمباران شیمیایی ناجوانمردانه مردم بی دفاع و مظلوم شهر سردشت توسط رژیم بعثی عراق و به حق در جمهوری اسلامی ایران به روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی نام گرفته است.

وزیر امور خارجه در این بیانیه آورده است: مردم مظلوم و مقاوم سردشت با صبوری و شکیبایی روز هفتم سال 1366 در برابر بمباران شیمیایی رژیم بعثی عراق مقاومت کردند و برای همیشه نام خویش را در تاریخ پر افتخار این کشور جاودانه کردند.

در ادامه این پیام آمده است: در جریان جنگ تحمیلی، جبهه استکبار جهانی و دولت های حامی رژیم بعث به امید سرکوب انقلاب نوپای اسلامی و حرکت حق طلبانه ملت ایران از ارائه هیچ کمکی به این رژیم دریغ نکردند و علاوه بر در اختیار گذاشتن مدرنترین سلاح های متعارف، با مجهز کردن این رژیم به سلاح های شیمیایی و ترغیب به استفاده از آن علیه غیرنظامیان، سیاه ترین صفحات تاریخ بشریت را رقم زدند.

ظریف در پیام خود همچنین آورده است: این حملات که با سکوت مجامع بین المللی همراه بود منجر به شهادت مظلومانه دهها هزار رزمنده و مردم بی دفاع مناطق مسکونی ایران شد و نتوانست خللی در اراده استوار ملت ایران ایجاد کند و سرنوشت جنگ تحملی را به نفع متجاوزان تغییر دهد.

وی در بیانیه خود گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت را فرصت مغتنمی دانسته و عنوان کرده است که ما با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حملات شیمیایی، مسئولیت جامعه بین المللی در قبال آلام و رنج های این عزیزان را یادآور می شویم.

ظریف از جامعه بین المللی خواسته به منظور جبران بخش ناچیزی از صدمات وارده به مصدومان شیمیایی و خانواده های آنها با احساس مسئولیت به وظیفه حقوقی و اخلاقی خود در این رابطه عمل کند و زمینه های امکان محاکمه و مجازات حامیان و عاملان این جنایت ضد بشری را فراهم ساخته و خسارت های وارده به قربانیان را جبران نماید.

وزیر امور خارجه در ادامه پیام خود، جمهوری اسلامی ایران را یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی معرفی کرده و بیان داشته که این کشور به منظور جلوگیری از تکرار مجدد این تجربه تلخ در جهان در مذاکرات مربوط به تدوین و تصویب کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی به طور فعال مشارکت داشته است.

وی یادآوری کرده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان منع سلاح های شیمیایی به همراه سایر کشورهای عضو تا انهدام کامل تمامی ذخایر سلاح های شیمیایی کشورهای دارنده به ویژه آمریکا و روسیه تلاش خواهد کرد و از این کشورها می خواهد به تعهدات کنوانسیونی خود در این رابطه پایبند باشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا