اخبار
کد خبر : 11781 ۱۳۹۹/۱۰/۲۲   ۲۲:۱۴:۲۲

مرکز آمار اعلام کرد
آذربایجان‌غربی و خوزستان؛ دارای بیشترین بیکار

 

بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ بيکاري در پاييز سال جاري به رقم 4.9 رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش کمتر از دو درصد مواجه شده است. همچنين در پاييز 1399، به ميزان 4.41 درصد از جمعيت 15 ساله و بيش‌تر، از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي حاکي از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاييز1398) 9.2 درصد کاهش يافته است. همچنين جمعيت شاغلان 15 ساله و بيشتر در اين فصل 23 ميليون و 413 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل بيش از يک ميليون و 33 هزار نفر کاهش داشته است. افزون بر آن گفته مي‌شود در ميان 17 استاني که نرخ بيکاري آنها اعلام شده است، بالاترين نرخ مربوط به آذربايجان‌غربي و خوزستان با حدود 15 درصد است و در اين بين استان‌هاي ايلام و خراسان شمالي (1.5 درصد)، خراسان جنوبي (6/6 درصد)، سمنان (7.6 درصد)، تهران (8.6 درصد) نيز کمترين نرخ بيکاري را به خود اختصاص داده‌اند.

اين در حالي است که کارشناسان يکي از عوامل اصلي براي تغيير نرخ بيکاري در کشور را پاندمي کرونا مي‌دانند. به طوري‌که چند وقت قبل اعلام شد، ظرف يک سال گذشته با شيوع اين ويروس در کشور حدود 40 هزار کارگر قنادي، 60 هزار کارگر ساختماني و بسياري از کارکنان مشاغل ديگر بيکار شده‌اند. فعالان اقتصادي بر اين باورند جايگزين کردن ميزان بيکاري پس از مهار کرونا دشوار خواهد بود. از طرفي همانطور که پيش‌تر اعلام شد آمارها نشان‌دهنده آن است که بخش خدمات با حدود 50 درصد، بيشترين شغل‌ها را به خود اختصاص داده است و بخش‌هاي صنعت و کشاورزي هم در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

*اعلام نرخ بيکاري 17 استان

طبق گزارش مرکز آمار در پاييز امسال 62 ميليون و 440 هزار نفر جمعيت 15 ساله در کشور داشتيم که 23 ميليون و 413 هزار نفر فعال و 36 ميليون و 591 هزار نفر غيرفعال بودند. همچنين بررسي نمودارهاي آماري نشان مي‌دهد که نرخ بيکاري در پاييز امسال برابر4.9 درصد بوده و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 2.1 درصد کمتر شده است. لازم به ذکر است از ميان 31 استان کشور 17 استان همدان، مرکزي، مازندران، گلستان، قم، فارس، سيستان و بلوچستان، تهران، سمنان، زنجان، ‌خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، بوشهر، ايلام، اردبيل و آذربايجان شرقي نرخ بيکاري تک رقمي داشتند. به علاوه کمترين نرخ بيکاري به ترتيب مربوط به استان‌هاي ايلام و خراسان شمالي (1.5 درصد)، خراسان جنوبي (6/6 درصد)، سمنان (7.6درصد)، تهران (8.6 درصد)، زنجان (7.2 درصد)، مازندران (6.7 درصد)، اردبيل (8.7 درصد)، قم (هشت درصد)، خراسان شمالي (1.8 درصد)، مرکزي و فارس (2.8 درصد)، آذربايجان شرقي (4.8 درصد)، سيستان و بلوچستان (9.8 درصد)، بوشهر (نه درصد)، همدان و گلستان (3.9 درصد) است. گفتني است در ميان استان‌هاي ذکر شده بالاترين نرخ بيکاري نيز مربوط به استان آذربايجان غربي (5.15 درصد) و خوزستان (9.14 درصد) است. همچنين براساس اين گزارش در پاييز سال گذشته نرخ بيکاري 6.10 درصد بود و 13 استان نرخ بيکاري تک رقمي داشتند. شايان ذکر است بررسي سهم جمعيت 15 ساله و بيشتر داراي اشتغال ناقص، نشان مي‌دهد که در پاييز امسال، 9/9 درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيرکاري، رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت بيشتر) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده است و آماده براي انجام کار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است که 2.34درصد از شاغلان 15 ساله به بالا، 49 ساعت و بيشتر در هفته کار کرده‌اند. همچنين شاخص‌هاي نيروي کار کشور در تابستان امسال در مقايسه با بهار تا حدي تعديل شد و نرخ بيکاري در فصل گذشته (تابستان)5.9 درصد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته يک درصد کاهش يافته است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا