اخبار
کد خبر : 11777 ۱۳۹۹/۱۰/۲۲   ۲۱:۱۷:۳۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی:
آداب و رسوم روستایی دچار آسیب شده است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، گفت: آداب و رسوم روستایی دچار آسیب شده است، فرهنگ و دستاوردهای گذشته را که به دست ما رسیده است باید حفظ کرده و مسوولان نیز باید توسعه روستایی را بر شهر مقدم بدانند.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بوکان که با حضور امام جمعه و فرماندار و دیگر مسوولان این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مهاجرت معکوس از شهر به روستاها نشانه توسعه متوازن به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: باید مهاجرت معکوس مورد توجه مسوولان بوده و برای تسهیل آن تمام تلاش خود را به کار گیرند.

خدایاری تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی هر استان و شهرستان به مثابه مجلس و پارلمان فرهنگی است که شخصیت‌های مختلف حقیقی و حقوقی در آن حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی افزود: شورای فرهنگ عمومی هم باید سیاستگزاری کند و هم به تمام فعالیت‌های فرهنگی که به نحوی از انحا به حوزه عمومی جامعه برمی‌گردد نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی، مشکلات فرهنگی هر شهرستان مطرح و برای آن برنامه ریزی می‌شود، اظهار داشت: این جلسات هر ماه و سالانه ۱۲ جلسه باید تشکیل و مشکلات و ظرفیت فرهنگی هر استان و شهرستان در آن مطرح و برای آن برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به موضوع جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با عنوان" معضلات و ویژگی‌های فرهنگی روستایی"  افزود: با توجه به جمعیت ۳۶ درصدی روستایی در آذربایجان‌غربی برای توسعه فرهنگی روستاها با استفاده از فرهنگ هر منطقه باید تلاش بیشتری انجام شود.

وی از روستای "ناچیت" بوکان به عنوان روستای برتر دوست‌دار کتاب کشور یاد کرد و گفت: این روستا در جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، به عنوان یکی از ۲۰ روستای برتر این جشنواره در سطح کشور انتخاب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: کتابخانه روستای ناچیت به واسطه تلاش های خودجوش تعدادی از جوانان ضمن ارتقای سطح فرهنگ روستا و منطقه باعث شده تا در سطح کشور هم خوش بدرخشد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی افزود: همه آحاد جامعه بخصوص جوانان باید از این مرد بزرگ تاسی گرفته و منش و شخصیت وی را الگوی خود قرار دهند.

خدایاری از شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب و ایدئولوژی یاد کرد و گفت: شهید سلیمانی برای ملت ایران جانانه خدمت کرد و در راه خدمت به مردم آزادیخواه جهان مرزها را درنوردید و به مردی فراموش نشدنی تبدیل شد.

*بودجه اختصاص یافته به بخش فرهنگ و هنر بوکان بسیار ناچیز است

امام جمعه بوکان نیز در این جلسه اظهار داشت: بودجه اختصاص یافته به بخش فرهنگ و هنر این شهرستان بسیار ناچیز است که این امر باید مورد توجه جدی مسوولان باشند.

ماموستا ملاعباس احمدی ادامه داد: استکبار و رژیم غاصب صهیونیستی برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ ما مسلمانان سالانه بودجه‌های فراوانی را هزینه می‌کنند که برای مقابله با آن باید بودجه فرهنگی کشور نیز افزایش پیدا ‌کند.

*بوکان دارای پتانسیل های خوب فرهنگی، هنری و اقتصادی است

فرماندار بوکان گفت: این شهرستان دارای پتانسیل‌های خوبی در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و اقتصادی است که باید با توسعه زیرساخت‌ها آن را توسعه داد.

محمد امین‌زاده ادامه داد: باید استعداد و پتانسیل‌های شهرستان را با همکاری مسوولان استانی به بالفعل برسانیم و با تقویت زیرساخت های فرهنگی زمینه توسعه و  پیشرفت این شهرستان را در تمام زمینه ها بویژه فرهنگی فراهم سازیم.

وی ادامه داد: بوکان با داشتن بیش از ۱۵۰ نفر افراد شاخص و مطرح در عرصه های مختلف، قطب مهم فرهنگی، علمی، کشاورزی و صنعتی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

در این جلسه هریک از اعضا به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا