اخبار
کد خبر : 11763 ۱۳۹۹/۱۰/۲۰   ۲۱:۳۱:۴۰

نگاه؛
عوارض سی‌ تی‌اسکن غیرضروری

 

با گسترش کروناويروس درخواست ‌هاي سي‌تي‌اسکن قفسه سينه افزايش پيدا کرده است و برخي افراد با کوچک‌ترين علائم و گاهي ا‌وقات بدون نشانه، درخواست انجام سي‌تي‌اسکن از قفسه سينه مي‌کنند. پس از مراجعه فرد مشکوک و داراي علائم باليني، پزشک متخصص براي تشخيص ابتلاي قطعي او به کروناويروس، درخواست تصويربرداري يا همان اسکن ريه مي‌دهد، در غير اين صورت پزشک نبايد با مشاهده چند علامت مشابه به آنفلوآنزا و سرماخوردگي دستور سي‌تي‌اسکن دهد.

در صورتي پزشک مجاز به تجويز سي‌تي‌اسکن است که علائم بيمار پيشرونده باشد و پزشک بخواهد بفهمد که آيا اين علائم به سمت برگشت‌ناپذيري مي‌رود يا منجر به فيبروز ريه مي‌شود تا داروي مناسب تجويز کند.

پزشک مي‌تواند با تجويز يک راديولوژي ساده هم کوويد19 را تشخيص دهد. راديولوژي با حداقل اشعه کمترين عوارض را نسبت به سي‌تي‌اسکن دارد. انجام سي‌تي‌اسکن‌هاي بي‌رويه فقط موجب مي‌شود که دُز تجمعي اشعه در بدن افزايش پيدا کند و اگر ادامه‌دار شود در آينده‌اي نه چندان دور شاهد بيماري‌هاي صعب‌العلاج به‌ويژه انواع سرطان‌ها خواهيم بود. مهمترين عارضه سي‌تي‌اسکن ابتلا به انواع سرطان است.

سي‌تي اسکن به‌علت پرتوتابي بالا، خطر ابتلا به سرطان سينه را در بين زنان افزايش مي‌دهد. قرارگرفتن در معرض تابش زياد اشعه ايکس براي کودکان هم خطرناک است.

کودکي که چندين‌بار آزمايش سي‌تي‌اسکن انجام داده است بيشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشي از تابش قرار دارد. سرطان سينه، سرطان ريه، سرطان تيروئيد و سرطان غدد لنفاوي از شايع‌ترين بدخيمي‌هاي ناشي از راديواکتيويته در بين افراد است.

خطرات زيان‌بار اشعه ايکس و اسکن‌هاي اين‌چنيني تنها زماني بارز و مشخص مي‌شوند که فرد چندين عکس‌برداري اساسي با ميزان تشعشع بالا داشته باشد. معمولا کودکان در مقابل تاثيرات تشعشع حساس‌تر هستند، بنابراين بيشتر در معرض خطر قرار دارند.

مسعود احتشام فوق‌تخصص ریه

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا