اخبار
کد خبر : 11717 ۱۳۹۹/۱۰/۱۶   ۱۰:۱۸:۲۳

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با امام جمعه ارومیه:
ضریب خوداتکایی در روغن پایین است

 

وزیر جهاد کشاورزی ضریب خوداتکایی در روغن را پایین دانست و گفت: برای جبران این موضوع نیز برنامه هایی در دست اجراست.

به گزارش نای قلم، کاظم خاوازی دوشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: هم اکنون ضریب اتکای روغن به ۱۶ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در زمینه دانه روغنی کشور ظرفیت بالایی دارد در ماه‌های آتی سیاست و برنامه‌های خوبی برای تولید روغن مورد نیاز کشور در دست اجرا داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اما در مورد برخی گیاهان مانند دانه‌های روغنی عقب افتادگی داریم افزود: گیاه کلزا که از موارد اصلی آن در کشور است زمان کشت مقارن با گندم دارد و در نتیجه مقدار زیادی از آن در کشور تولید نمی‌شود.

خاوازی، آذربایجان غربی را استانی منحصربفرد در ظرفیت های آب و خاک دانست و گفت: رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی سفر دسته جمعی مدیران ارشد به استانها برای بررسی و حل مسائل است. آذربایجان غربی نیز به جهت نقش آفرینی جدی در سیاست های تامین امنیت غذایی نخستین مقصد سفرهای استانی به شیوه جدید است.

وی با اشاره به اینکه کشور از تنوع آب و هوایی ویژه ای برخوردار است اما نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم گفت: در باغبانی از وضعیت ایده آلی برخورداریم به نحوی که بیش از مصرف تولید محصول داریم.

خاوازی صادرات پیوسته و کسب بازارهای جهانی را راهکار رونق عرصه باغبانی دانست و افزود: قانون خرید تضمینی اقدامی موثر برای حمایت از کشاورزان است.واگذاری تعیین قیمت محصولات کشاورزی نیز باعث شده تا وزارت جهاد کشاورزی بهتر از گذشته در حمایت از کشاورزی گام بردارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در زراعت در خیلی از محصولات در مرز خوکفایی هستیم که با مدیریت مصرف می توان بهتر از امروز به خودکفایی پایدار دست یافت، در تولید شکر می توان با مدیریت بهتر به ۲ میلیون تن رسید. در برنج به تولید ۲.۶ میلیون تن رسیده ایم که با توجه به اینکه میزان مصرف ما ۳ میلیون تن است نیاز به مدیریت مصرف داریم.

خاوازی گفت: در گندم به تولید پایدار رسیده ایم و خودکفا شدیم، ولی چون باید همواره ۵ میلیون تن ذخایر داشته باشیم لذا مجبور به واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی کسری بیش از سه میلیون تن نهاده دامی را مشکل اساسی این وزارتخانه دانست و افزود: طرحی آماده کرده ایم که در صورت حمایت توانایی داریم سه تا چهار میلیون تن نهاده را تامین و از واردات کاهش بدهیم.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا