Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1171 ۱۳۹۴/۰۹/۱۶   

اعتماد مردم به فرهنگیان یک فرصت برای آموزش و پرورش است

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: فرهنگیان از حیث اعتماد در نگاه مردم جایگاه مطلوبی دارند و این یک فرصت برای مسئولان آموزش و پرورش است.

ششمین نشست «سرمایه اجتماعی ایران» با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی و مدیرکل آموزش و پرورش استان در محل سالن کنفرانس اندیشه اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

هوشنگ عطاپور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت روز دانشجو و هفته پژوهش و فناوری، به ارائه توضیحاتی در زمینه سرمایه اجتماعی و همچنین نتایج آن در سطح استان در سال 93 پرداخت.

وی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی یکی از بحث های مهم در 20 سال اخیر است که با توجه به نقشی که در سنجش نگرش ها و باورهای عمومی نسبت به نظام حاکم و به نهادها و سازمان ها و حتی روابط بین فردی را اندازه گیری می کند در پژوهش های مورد توجه جامعه شناسان است و به نوعی انجام غربال گری از جامعه است که بتوانیم مشکلات را قبل از اینکه در جامعه به یک معضل حاد تبدیل شود، بسنجیم و بر اساس نتایج داده ها، رفتارهای مدیریتی خود اعمال کنیم.

وی افزود: هدف اصلی سنجش سرمایه اجتماعی در دنیا، ارزیابی اولیه و پیشگیرانه از اجتماع و اعمال تغییرات بر اساس نتایج بدست آمده در سطح عموم جامعه است.

عطاپور خاطرنشان ساخت: بحث سنجش سرمایه اجتماعی در ایران اولین بار در سال 1383 مطرح شد و نتایج آن مصادف شد با تغییر دولت و نهایتا چندان مورد توجه قرار نگرفت و راکد ماند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ادامه داد: خوشبختانه با استقرار دولت تدبیر و امید و تشکیل مرکز اجتماعی فرهنگی کشور در وزارت کشور،  طرح سنجش سرمایه اجتماعی در ایران تصویب شد که حدود 12 وزارتخانه عضو این شورا هستند و وزیر آموزش و پرورش یکی از اعضای شورای اجتماعی کشور است.

وی افزود: سنجش سرمایه اجتماعی کشور در سه سطح کلان، سطح میانی و سطح خرد انجام می گیرد و پنداشت مردم نسبت به موفقیت عملکرد نظام در هشت آیتم که عبارتند از، موفقیت در کاهش بیکاری، موفقیت در مهار گرانی و تورم، موفقیت در کاهش فقر، مهر اعتیاد، کاهش قانون گریزی، مراقبت از محیط زیست، افزایش امنیت و ارائه خدمات درمان و سلامت سنجیده می شود.

عطاپور ادامه داد: در دی ماه سال 93 زمینه های سنجش سرمایه اجتماعی در کل کشور فراهم شد؛ یک روش پرسش نامه ای بود که حدود 250 سوال با جزییات به استان ها ارسال شد و مرکز نظرسنجی جهاد دانشگاهی ایسنا مسئول اجرای این سنجش بود.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی نیز شهرستان های ارومیه و سلماس و میاندوآب برای اجرای این طرح انتخاب شدند؛ نهایتا نتایج این سنجش به ادارات و سازمانهایی که به نوعی در این سنجش مورد ارزیابی قرار گرفتند، ارائه می شود.

عطاپور افزود: در این طرح سنجش، هم نهاد مدرسه و هم جایگاه معلمین در دید عموم مردم  مورد توجه قرار گرفته است و نتایج این طرح نشان داد که فرهنگیان از حیث اعتماد در نگاه مردم جایگاه مطلوبی دارند و این یک فرصت برای مسئولان آموزش و پرورش است.

این مقام مسئول اذعان داشت: درنتایج سنجش سال 93، مجموعه آموزش و پرورش در برخی آیتم ها از جمله موفقیت سازمان ها در انجام وظایف، اعتماد سازمانی، کیفیت خدمات سازمانی در مدارس، عملکرد و پاسخگویی سازمان ها به نیازها، در بحث ارزیابی اعتماد تعمیم یافته نسبت به گروه های شغلی، وظیفه شناسی و پرهیزکاری گروه های شغلی از بالاترین رتبه ها برخوردار است.

سید مصطفوی مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه اظهار داشت: میل به تحصیل در بین همکاران فرهنگی نسبت به سایر کارکنان دولت بسیار بالاست بطوریکه از حیث سواد آموزش و پرورش رتبه 5 کشوری را در بین سایر دستگاههای اجرایی بخود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر لزوم بالندگی جامعه اسلامی اظهار کرد: اگر می خواهیم جامعه پویا و بالنده ای داشته باشیم باید تک تک ما به عنوان عضوی از این جامعه تلاش کنیم و روند اصلاح و رشد را از خود شروع کنیم تا به سمت جامعه متعالی حرکت کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا