اخبار
کد خبر : 11699 ۱۳۹۹/۱۰/۱۴   ۲۱:۰۹:۴۵

معاون امور باغبانی متذکر شد
عدم برندسازی محصولات؛ مهمترین مشکل صادرات

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین مشکلات صادرات ایران، بسته‌بندی نامناسب و عدم برندسازی محصولات است.

به گزارش نای قلم به نقل از خبرگزاری ایانا محمدمهدی برومندی اظهار کرد: وضع استانداردهای مناسب برای حفظ بازارهای هدف صادراتی بسیار اهمیت دارد.

وی بر پیگیری وزارت جهادکشاورزی جهت رفع موانع صادراتی و تسهیل و تسریع در روند صادرات سیب در سال جاری تاکید کرد و افزود: میزان تولید سیب در کشور از سه میلیون تن به بیش از چهار میلیون و 120 هزار تن رسیده اذا باید به صادرات آن توجه ویژه داشته باشیم.

برومندی با بیان اینکه ایران از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه سوم و از نظر تولید رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: کشورهای عمده صادرکننده سیب به ترتیب چین، لهستان، ایتالیا، آمریکا، شیلی هستند و ایران در زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تولید سیب در سالجاری از سال گذشته بیشتر است، تصریح کرد: با جدیت به دنبال تسهیل و تسریع در صادرات این محصول هستیم و فوریت این مساله علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی باید برای سایر بخش های دولت نیز تبیین شود.

وی با اشاره به این که عدم صادرات به موقع سیب موجب از بین رفتن بازارهای خارجی این محصول باغبانی خواهد شد، گفت: باید مشکلات این حوزه از جمله پیمان‌سپاری ارزی، افزایش هزینه حمل‌ونقل و در نتیجه بالا رفتن هزینه صادرات و رکود در این بخش مورد توجه قرار گرفته و مشکلات متعدد گمرکی و مرزی، ایجاد زیرساختهای لازم برای صادرات و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش صادرکنندگان نیز باید جدی گرفته شود.

برومندی با ابراز امیدواری درباره صادرات محصول سیب، گفت: ان شاءالله با کمک سایر بخش‌های دولت، بازرگانان و صادرکنندگان این محصول بتوانیم موانع صادراتی را از پیش رو برداریم و شاهد جهشی در صادرات این محصول باشیم.

گفتنی است تولید کل میوه های دانه دار در سال ۹۹ براساس گزارش‌های استان ها حدود چهار میلیون و ۴۶۶ هزار تن است که چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن مربوط به سیب بوده که برآورد ذخیره سیب امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که سه درصد بیشتر از میزان  ذخیره  سال گذشته برآورد می شود.

بخشی از سیب های ذخیره شده کشور صادر می شود، که سال گذشته حدود ۷۴۰ هزار تن از سیب های ذخیره شده صادر شد سطح باغات سیب کشور بر اساس آمار سال ۹۸ حدود ۲۵۱ هزار هکتار بوده و نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.

کمتر از ۱۰ رقم مرغوب سیب در باغات ایران کشت شده اند که رقم اصلی سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند این دو رقم در ۸۵ درصد باغات سیب کشور کشت شده اند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل از استان های قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌روند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا