اخبار
کد خبر : 11674 ۱۳۹۹/۱۰/۱۱   ۱۰:۱۳:۵۹

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مطرح کرد؛
ورود آب با کیفیت پایین به تالاب‌ها

 

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: از جمله مشکلاتی که امروزه تالاب‌های استان با آن مواجه استد ورود آب با کیفیت پایین به تالاب‌ها است.

به گزارش نای قلم، حجت جباری در گفتگویی اظهار کرد: با توجه به مصرف بی‌رویه کود و سموم در اراضی کشاورزی بالا دست تالاب‌ها، بخشی از این مواد از طریق روان آب‌ها به تالاب‌ها منتهی می‌شود که در نهایت موجب پرغذایی در تالاب‌ها می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به رشد بیش از حد جلبک‌ها در دو تالاب کانی برازان و سلدوز اشاره کرد.

وی افزود: عمده‌ترین مشکلات تالاب‌ها در آذربایجان غربی مربوط به عدم تامین آب مستمر برای تالاب‌ها در فصول گرم سال است. با توجه به میزان تبخیر بالا در فصل تابستان و برداشت آب از رودخانه‌ها و استفاده برای کشاورزی، آب کافی در تابستان به تالاب‌ها نمی‌رسد و سطح آب تالاب‌ها کاهش می‌یابد لذا ضرورت دارد وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را در فصول گرم سال نیز تامین کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: دریاچه ارومیه در مسیر احیا است تا بهمن سال جاری پروژه‌های زیر ساختی مربوط به احیا تالاب افتتاح می‌شوند.

جباری در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حاشیه دریاچه ارومیه، توضیح داد: از نتایج استمرار این فعالیت‌ها می‌توان به تحت پوشش قرار دادن ۱۲ هزار کشاورز محلی، تحت آموزش قرار دادن یک هزار و 800 نفر و همکاری با ۳۰۰ متخصص دانشگاهی و دستگاهی اشاره کرد که منجر به افزایش ۴۹ درصدی بهره‌وری آب سطح کشاورزی شد.

وی گفت: علیرغم نظر برخی کارشناسان که معتقد بودند برای فعالیت جهت احیا دریاچه ارومیه دیر شده است، اما تدابیر و برنامه‌های خوبی که با همکاری تمامی وزارت‌خانه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی با سازمان محیط زیست انجام شد، توانستیم دریاچه ارومیه را در مسیر احیا پیش ببریم که تا بهمن سال جاری پروژه‌های زیرساختی مربوط به احیا تالاب افتتاح می‌شوند.

وی با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت و احیای تالاب‌های کشور، اظهار کرد: فعالیت‌های انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه منجر به اشتغال ۳۵۰ نفر در مباحث مربوطه، آموزش ویژه ۷۵۰ نفر از زنان روستایی و اشتغال ۵۰۰ نفر از آنان از طریق صندوق خرد اعتبارات روستایی شد که می‌توان گفت این نوع فعالیت ما به نوعی الگو تبدیل شده است.

جباری ادامه داد: از اقداماتی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان با کمک دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست در طی سال گذشته انجام داده تهیه برنامه عمل ملی حفاظت از گونه‌ها آبزی و کنار آبزی بطور مثال برای اردک سرسفید و میش مرغ بوده که اقدامات حفاظتی و مدیریتی بر اساس این برنامه‌های انجام می‌پذیرد.

همچنین وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان با کمک دفتر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران و با کمک سمن‌ها و سایر ذی نفعان برای سه تالاب برنامه جامع مدیریت تهیه کرده است که هر گونه اقدامات مدیریتی و مطالعاتی بر اساس این برنامه‌ها صورت می‌پذیرد.

جباری مطرح کرد: با توجه به اینکه عرصه‌های آبی ساختار شکننده دارند در اثر عدم تامین حق ابه و برنامه‌های سو مدیریت در بالادست این عرصه‌ها اعم از افزایش بی رویه سموم و نهاده‌های کشاورزی و تخلیه فاضلاب‌های صنعتی شهری و روستایی به منابع تغذیه کننده، تالاب‌ها در آینده با مشکلات جدی از جمله خشک شدن، پایین آمدن کیفیت آب و از بین رفتن زیست‌مندان مواجه خواهیم بود.

وی در پایان متذکر شد: البته برای اطمینان از آبگیری مناسب تالاب‌ها باید وزارت نیرو حق آبه تالاب‌ها را که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه و مشخص شده است به رسمیت شناخته و تامین کند. در صورت عدم تامین حق آبه تالاب‌ها در فصل تابستان، تالاب‌ها با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند و حتی گاهی بعضی از تالاب‌های دائمی نیز به دلیل عدم تامین حق آبه خشک می‌شوند و تنوع زیستی آن از بین می‌رود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا