اخبار
کد خبر : 11668 ۱۳۹۹/۱۰/۱۰   ۲۱:۰۷:۲۶

دیدگاه؛
شاد؛ فرصت‌ها و موقعيت‌ها

 

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی، سیستم آموزش و پرورش، آموزش از راه دور را در دستور کار خود قرار داد.

نظام آموزشی در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، شاهد حضور خودجوش معلمان در بستر فضای مجازی و برپایی کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان بود، اما پس از مدتی وزارت آموزش و پرورش تصمیم به ایجاد بستری به نام شبکه شاد گرفت.

در ابتدا قرار بود شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) در پنج پیام‌رسان داخلی فعال شود، اما پس از مدت کوتاهی، وزارت آموزش و پرورش به این جمع‌بندی رسید که باید پیام‌رسانی مستقل از سایر پیام‌رسان‌ها ایجاد کند.

این برنامه همانند بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات جدید با نظرات مخالف و موافقی مواجه است و در کنار محاسنی که از این شبکه برای تداوم علم‌آموزی دانش‌آموزان عنوان می‌شود، معایب و نواقصی هم از سوی کارشناسان و اولیاء برای این طرح ذکر شده است.

جدا از اینکه برخی راه‌اندازی شبکه شاد و نداشتن دسترسی تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق روستایی و محروم به این برنامه را مغایر عدالت آموزشی می‌دانند، واقعیت این است دانش‌آموزانی هم که به این برنامه دسترسی دارند با چالش‌هایی مواجه هستند و هنوز بازدهی مناسبی که مد نظر اولیاء و حتی معلمان است، به طور کامل محقق نشده و بسیاری از والدین عنوان می‌کنند، فرزندانشان در کلاس‌های درس حقیقی بسیار فعال‌تر و شادتر بوده‌اند.

غزل لطفی، مقاله نویس در مقاله خود به این موضوع پرداخته است در این مطلب می‌خوانیم: ويروس كرونا بزرگ‌ترين چالشي كه براي دنيا به وجود آورد قطع ارتباط فيزيكي و اجتماعي افراد بود.

با توجه به اينكه اين ويروس از راه تنفس (مهم‌ترين عامل حيات) منتقل مي‌شود ارتباط ديداري به حداقل رسيد و تعاملات اجتماعي به دنياي مجازي سپرده شد، در اين ميان آموزش نيز كه تا پيش از كرونا بر پايه حضور در محيط آموزشي و مدرسه بود وارد دنياي مجازي شد. در كشورهاي مختلف جهان سامانه‌هاي مختلف  بومي‌سازي شد تا تحصيل متوقف نشود و در ايران هم شبكه شاد راه‌اندازي شد.

شبكه شاد در ابتدا با توجه به بحران موجود با كاستي‌هاي فراوان رونمايي و بار تمام اين نواقص بر دوش معلمان و كادر آموزشي گذاشته شد. با ادامه شيوع كروناويروس و تاكيد بر عدم تشكيل اجتماعات نياز به سامانه‌اي منسجم و كاربردي بيش از گذشته احساس شد. به همين روي اين شبكه آموزش دانش‌آموزي با رويكرد ايجاد محيطي امن، رايگان و در دسترس بهينه‌سازي شد و با شروع سال جديد تحصيلي از نسخه به‌روز آوري شده آن رونمايي شد.

از آنجا كه آموزش به همراه پرورش معنا پيدا مي‌كند در سامانه شاد به جز موضوعات آموزشي به جزييات پرورشي نيز پرداخته شد و بخش‌هاي فرهنگي و اجتماعي نيز در آن گنجانده شد. برگزاري مسابقات مجازي، بازي‌هاي فكري و آموزشي، قرار دادن جزوات كمكي به جهت آگاهي دانش‌آموزان از نحوه انتخاب رشته، آزمون سازها و... همه امكاناتي است كه در حال حاضر در شبكه شاد در دسترس هستند.

سيستم ارتباطات مجازي كشور تا حد زيادي ارتقا يافته تا نقل و انتقال اين داده‌ها آسان‌تر شود اما هنوز تا رسيدن به ايده‌آل‌هاي بين‌المللي راه زيادي در پيش دارد و با توجه به اينكه در روزهاي كرونا آموخته‌ايم كه تعاملات مجازي را در دنياي خود راه بدهيم بايد درنظر بگيريم براي عقب نماندن از دنياي ديجيتال و هوشمند پساكرونا بايد به اين مهم پرداخت تا با سرعت تحولات جامعه در آينده همراه باشيم. به‌طور حتم دنياي پساكرونا با قبل از آن تفاوت‌هاي فراوان دارد و جوامعي موفق‌تر خواهند بود كه چالش موجود را به موقعيت بدل كنند. 

آموزش عمومي رايگان نيز يكي از نيازهاي اوليه جوامع پيشرفته است كه در حال حاضر اين امكان با سامانه شاد فراهم شده است اما در دسترس بودن آن هنوز به‌طور كامل محقق نشده است و اين امر نيازمند تامين زيرساخت‌هاي ارتباطات و فناوري است كه هر چند پيشرفت محسوسي داشته اما هنوز نمره قبولي كسب نكرده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا