اخبار
کد خبر : 1164 ۱۳۹۴/۰۹/۱۵   

قیمت کالاهای اساسی بازار هر ماه پایش می‌شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان غربی گفت: قیمت کالاهای اساسی سطح بازار در هر ماه بررسی مي‌شود.

به گزارش ناي قلم، محمد دهقان در گفت‌وگويي با اشاره به گزارش تحلیلی تغییرات قیمتی بازار کالا و خدمات استان در آبان ماه و مقایسه آن با مهر امسال اظهار داشت: کالاهای منتخب خوراکی شامل گروه کالایی پروتئینی، میوه و مرکبات، حبوبات، انواع کالاهای اساسی، دام زنده و نهاده‌های دامی و نیز صیفی‌جات در آبان ماه به طور متوسط سه درصد نسبت به مهر ماه افزایش قیمت و کالاهای اساسی تغییری نکرده است.

وی افزود: علاوه بر آن، اقلام پروتئینی در مهرماه نسبت به ماه گذشته به طور میانگین دو درصد کاهش قیمت داشته که متاثر از کاهش قیمت گوشت مرغ تازه، مرغ منجمد داخلی و گوشت قرمز منجمد داخلی بوده است.

دهقان تصریح کرد: کاهش قیمت گوشت مرغ نیز به علت فراوانی تولید آن در آبان ماه و از سوی دیگر کاهش قیمت گوشت قرمز منجمد داخلی و مرغ منجمد، به علت توزیع در تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌ها بوده و در این میان، تخم‌مرغ به علت افزایش صادرات و حذف مرغ‌های مادر تخم‌گذار به میزان هفت درصد افزایش قیمت داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان گفت: در این میان میوه و مرکبات نیز به طور میانگین چهار درصد کاهش قیمت داشته که ناشی از کاهش قیمت سیب زرد و قرمز و موز در آبان ماه نسبت به مهر ماه بوده که علت آن، پایان برداشت سیب درختی باغات ارومیه و عرضه آن‌ها به بازار و افزایش واردات موز بوده است.

به گفته وی، قیمت حبوبات در آبان ماه به طور میانگین با شش درصد افزایش مواجه بوده که این افزایش قیمت ناشی از میزان پایین کشت محصول نسبت به سال گذشته و کمبود ناشی از آن در بازار فروش بوده است.

دهقان به قیمت نهاده های دامی در استان اشاره کرد و افزود: این گروه کالایی شامل انواع نهاده‌های مصرفی دام و طیور بوده که به طور متوسط یک درصد نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته و علت آن نیز کاهش قیمت سبوس، گندم خوراکی و کنجاله سویای وارداتی بوده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن کاهش قیمت گندم خوراکی به خاطر برداشت این محصول و عرضه به سیلوها و ادارات غله و فراوانی آن بوده و نیز کاهش قیمت سبوس متأثر از کاهش قیمت گندم خوراکی بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان با اشاره به اینکه صیفی‌جات در این ماه نسبت به ماه گذشته به طور میانگین 26 درصد افزایش قیمت داشته است تصریح کرد: این افزایش قیمت ناشی از افزایش 49، 43 و 12 درصدی خیار، گوجه فرنگی و پیاز درجه یک بوده که در این میان افزایش قیمت خیار و گوجه فرنگی به علت افزایش کرایه حمل ورود از استان‌های جنوبی کشور و افزایش قیمت پیاز به علت افزایش صادرات این محصول بوده است.

به گفته دهقان، مصالح ساختمانی در آبان ماه نسبت به ماه گذشته به طور میانگین سه درصد کاهش قیمت داشته است که متاثر از رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز و عدم اجرای طرح‌های عمرانی بوده است که در این گروه کالایی عرضه سیمان تولیدی کارخانجات و عدم امکان فروش در بازار، بیشتر از دیگر کالاهای این گروه چشمگیر است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان از افزایش چهار درصدی قیمت کود و سموم کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این افزایش قیمت ناشی از وارداتی بودن بعضی اقلام سموم و صعود قیمت ارزهای خارجی در بازار بوده است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا