Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11607 ۱۳۹۹/۱۰/۰۴   ۱۷:۵۸:۴۹

دیدگاه؛
زمین‌خواری؛ تهدیدات و آسیب‌ها


مرتضی میرزایی/ زمین‌خواری تعرض به منابع طبیعی، زمین‌های ملی و اشخاص دیگر است.

زمین‌خواری از جمله جرایمی است که در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است و در جراید و روزنامه‌ها معمولا همه روزه از آن صحبت شده است با توجه به اینکه اقدامات زیادی نیز تاکنون برای کنترل زمین‌خواری انجام شده اما باز هم شاهد افزایش این جرم هستیم.

پدیده زمین‌خواری یعنی تعرض به منابع طبیعی، زمین‌های ملی و اشخاص دیگر. در نظام حقوقی ایران برای زمین‌خواری عنوان مجرمانه مستقلی بیان نشده است ولی زمین‌خواری جرم پیچیده ای است که از اجتماع چند جرم از جمله تصرف غیرقانونی و غیرمجاز، جعل اسناد و مدارک، تغییر کاربری املاک و اراضی کشاورزی و باغی، قطعه بندی و تفکیک غیر قانونی، نقل و انتقالات اسناد، فروش و در نهایت کلاهبرداری در اراضی و املاک به وجود می آید.

زمین خواران ثروتی را تصاحب می کنند که هیچ گاه آن را تولید نکرده و هیچ نقشی در بوجود آوردن آن نداشته اند و صرفا با روش های ناصواب آن را تصاحب می کنند و با حیله و ترفند های مختلف آن را به فروش می رسانند و در این راه عده ای را در مقابل دولت یا مالکان واقعی قرار می دهند، یکی از اثرات سوء زمین خواری گرانی شدید در بخش مسکن است.

*مهمترين تبعات ناشي از زمین خواری

كاهش سطح اراضي و منابع ملي، كاهش سرانه ملي، ايجاد موانع در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، افزايش آلودگي هوا، خطر ايجاد سيل، انباشت پشت سدها، نابودي خاك، رواج جعل، انتقال مال غير، ايجاد سكونت گاه هاي غير رسمي، گسترش جرایم مرتبط با حاشيه نشيني، تشديد مهاجرت طايفه اي، بروز خورده فرهنگ هاي متعدد در شهرهاي متعدد، كم شدن حجم آب سدها، احتمال شكست ديواره سدها، كم شدن سطح اراضي مرغوب كشاورزي و باغداري، رواج جعل، انتقال مال غير، ايجاد سكونت گاه هاي غير رسمي، گسترش جرایم مرتبط با حاشيه نشيني، تشديد مهاجرت طايفه اي، بروز خورده فرهنگ هاي متعدد در شهرهاي متعدد و  نزاع و درگیری از مهمترین تبعات ناشی از زمین خواری محسوب می شوند.

*مهمترین تهدیدات زمین خواری

تغيير كاربري غير مجاز يكي از مهمترين تهدیدات زمين خواري است و مصاديق این تغيير كاربري غيرمجاز، افزايش شن و ماسه، ايجاد بناء و تاسيسات، خاكبرداري و خاكريزي، گودبرداري، احداث كوره آجرپزي و گچ پزي، پي كني، ديواركشي اراضي، دپوي زباله، نخاله، مصالح ساختماني شن و ماسه و ضايعات فلزي، ايجاد سكونت گاه هاي موقت، استقرار كانكس و آلاچيق، احداث راه و جاده، سوزاندن و قطع درختان، احداث پارك، و محوطه سازي است.

قطع بي رويه درختان به بهانه هاي مختلف براي تبديل آن فضا به زمين هاي كشاورزي و مسكوني، تخریب اراضی محدود کشاورزی توسط افراد با نفوذی که با جعل اسناد و یا فریب، آن ها را تصاحب می کنند، موجب تهدید امنیت غذایی کشور و ایجاد آشوب در شهر و اعتراضات مردمی می شود.

تخریب محیط زیست کشور سبب بروز تبعاتی مانند سیل های ویران گر، ریزگرد ها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری و نظیر آنها می شود، نارضایتی عمومی در اثر تشدید تبعیض های ناشی از این مسئله، موجب افزایش شکاف طبقاتی می شود.

*پیشنهادات

- اولین راهکار برخورد جدی تر مسئولان دست اندرکار و حمایت از اجرای قانون بدون اعمال نظر و تفسیر به غیر است، باید قانون به یک صورت و مساوی برای متخلفان رعایت شود و مردم نیز ضابطه مند بودن دولت در برخورد با تصرفات را به خوبی لمس کنند.

- راهکار بعدی فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی است که باید به صورت گسترده به ویژه در روستاها ترویج شود و اینکه هر اقدامی اعم از خرید و فروش و ساخت و ساز و ... از مجاری قانونی و طبیعی خود پیش برود.

-ایجاد کمربند حفاظتی برای اراضی یکی از طرح های درحال انجام در برخی از روستاهای کشور، اجرای کمربند حفاظتی است، یعنی حدود بین اراضی ملی و شخصی از طریق خط کشی مشخص می شود.

- دقت نظر سازمان ها و مرجع مسئول در پاسخ به استعلامات در مورد اراضی قولنامه ای.

- کنترل دفاتر اسناد رسمی و نظارت بر فعالیت آنان در خصوص ثبت معاملات مربوط به اراضی و املاک.

 - اطلاع رسانی صحیح و درست از طریق وسایل ارتباط جمعی و دایر کردن مکان هایی در شهرداری ها و سایر مراجع ذیربط برای دادن اطلاعات در رابطه با زمین های محدوده هر شهر و زمین های خارج از محدوده با نوع کاربری آن به گونه ای که هر شهروند قبل از خرید هر زمینی به راحتی بتواند از وضعیت آن اطلاع کسب کند.

- تامین نیازمندی‌های عمومی افراد جامعه و تامین شغل و مبارزه با بیکاری و فقر نیز می‌تواند از وقوع جرایم اقتصادی جلوگیری کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا