اخبار
کد خبر : 1160 ۱۳۹۴/۰۹/۱۵   

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نوآورانه پژوهشی در آذربايجان غربي

پیشرفت سریع فناوری و تحولات بی سابقه در توسعه ارتباطات بین‌المللی در جریان جهانی شدن موجب شده است که رویارویی جوامع بشری به طریقی از شکل برخورد های نظامی به رقابت‌های فناوری و تکنولوژی تبدیل شود. در قرن حاضر یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی، واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) بوده و این عامل باعث جداسازی کشورهای غنی از کشورهای فقیر می‌باشد. رشد تحقیقات توسعه ای در هر کشور با ایجاد فضای ملی تحقیق و توسعه و افزایش شاخص‌های سرمایه گذاری، نیروی انسانی، اطلاعات و اطلاع رسانی در تحقیق و توسعه امکان پذیر خواهد بود.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ «پژوهشگران»، ‪۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نام‌گذاری شد. وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد.

علت نام‌گذاری چنین روزی این است که در این روز، مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان‌ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند و از زاویه‌ای دیگر در جریان کارکرد مؤسسات، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که ماهیت وظایفشان، پژوهشی است قرار گیرند. این روز هم چنین فرصتی است تا مردم و دوستداران علم و پژوهش با یکدیگر به تعامل بپردازند و مردم بیشتر در جریان فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در بخش‌های گوناگون کشور قرار گیرند.

در اين راستا در استان آذربايجان غربي نيز همایش و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نانو آغاز به کار کرد و از پژوهشگران، فناوران و نشریات علمی برتر استان تجليل به عمل آمد.

آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری نانو شامگاه ديروز با حضور مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی، صفرزاده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، کهوریان معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی، در سالن وحدت مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار شد.

در این همایش، وضعیت پژوهش و فناوری و عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه‌های استان در چهار سال گذشته و همچنین جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان غربی توسط دکتر سلیمانپور دبیر کمیته علمی همایش و دکتر حیدری رئیس پارک علم و فناوری استان تشریح شد.

همچنین در این همایش، جعفری نماینده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در خصوص شیوه های حمایت ستاد نانو از پژوهشگران و فناوران در کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه با حضور استاندار آذربایجان غربی، از پژوهشگران و فناوران برتر استان و همچنین نشریات علمی برتر استان با اهدای لوح و تندیس همایش تجلیل به عمل آمد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی در اين گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر پیشرفت های علمی بسیار خوبی در کشور حاصل شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هست.

نادر صفرزاده بر ضرورت کاهش فاصله علمی کشور و جوامع توسعه یافته تاکید کرد و افزود: که تحقق آن به عزم و اراده هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی و همچنین مشارکت تلاشگران عرصه علم و دانش و فناوری در برنامه های توسعه کشور نیاز دارد.

وي از معرفی مسئول بنیاد ملی نخبگان در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: به زودی مسئول بنیاد ملی نخبگان در استان معرفی و این بنیاد برای ارائه خدمات به نخبگان و مخترعین و مبتکرین استان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

صفرزاده در ادامه به برگزاری هفته پژوهش و هفته فناوری نانو در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این همایش و نمایشگاه در راستای تفاهم نامه منعقده بین وزارت علوم و وزارت کشور، در استان آذربایجان غربی نیز برگزار می شود و منتخبین نمایشگاههای استانی در سراسر کشور، در نمایشگاه ملی شرکت خواهند کرد.

وي با بیان اینکه دو برنامه پنج ساله توسعه تا رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله باقی است نیز گفت: بر اساس سند چشم انداز بیست ساله، ایران اسلامی در سال 1404 باید بعنوان قدرت منطقه ای مطرح شود لذا با توجه عقب ماندگی و کاستی هایی که در این خصوص وجود دارد، تمامی تلاشگران عرصه علم و دانش و فناوری باید دست به دست هم دهند تا جبران مافات شود و به آن هدف پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر میان دانشگاه و صنعت و حمایت و پشتیبانی این دو از یکدیگر از دیگر موارد مورد اشاره و تاکید صفرزاده در این همایش بود.

اسامی پژوهشگران و فناورن برتر

در این مراسم، رضا درویش‌زاده، صمد جعفرمدار، فاطمه مدرسی، محمد حسنی، ناصر آق، ماهرخ غنی‌شایسته، میرحسن سیدعامری و کیومرث شهبازی از دانشگاه ارومیه به عنوان برترین پژوهشگران استان آذربایجان‌غربی شناخته شدند.

از دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه نیز نفراتی همچون شهرام خادم‌وطن، معصومه همتی مسلک، زهرا نیازخانی، عبدالله قاسمی، علیرضا چاوشی و احدعلی نیکی‌بخش رتبه‌های برتر را کسب کردند.

علیرضا عیوضی، حامد دوستی و حسن محمدزاده از مرکز تحقیقات کشاورزی و محمد پورمحمود آقابابا و احمدرضا حقیقی از دانشگاه صنعتی ارومیه برترین پژوهشگران استانی معرفی شدند.

از دانشگاه پیام نور نیز سقطفروش، سجاد آیرملو و فرزین مرندی و از دانشگاه آزاد اسلامی فاطمه نجات‌زاده، هاله کنگرلو و مهدی زواری حائز رتبه‌های برتر پژوهش شدند.

براساس نتیجه داوری برترین فناوران استان، مهرداد فوج لعلی، محمد ژیان‌فر، علی مختاری، داود بهشتی‌زاده، بابک عبداللهی، سینا حبیبی، فیروز پاکدل و سعید محمدی اصل، به مقام برتر رسیده و قاسم مرتاض نیز حامی برتر پژوهش امسال شناخته شد.

پس از برگزاری همایش، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و فناوری نانو نیز بدست مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی در محل دائمی نمایشگاههای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افتتاح و آغاز بکار کرد.

این نمایشگاه تا 18 آذرماه به مدت پنج روز در همین مکان آماده بازدید علاقه مندان است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا