اخبار
کد خبر : 11576 ۱۳۹۹/۱۰/۰۱   ۱۱:۴۵:۲۸

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد؛
تحقق آموزش مجازی با بهره‌مندی از ابزار یادگیری الکترونیکی

 

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور بر تحقق آموزش مجازی با بهره‌مندی از ابزار یادگیری الکترونیکی و تحول در فضای یادگیری تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، محمدصادق بیجندی در مراسم تجلیل از مدرسان دوره های آموزش آنلاین جهاددانشگاهی آذربایجان غربی که با حضور معاون آموزش جهاد دانشگاهی کشور، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش، مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی کشور و رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: در مقالات علمی و منابع معتبر حوزه آموزش، تحقق آموزش مجازی با بهره‌مندی از ابزار یادگیری الکترونیکی و تحول در فضای یادگیری برای کشورهای توسعه یافته برای ۱۰ سال آینده یعنی ۲۰۳۰  پیش‌بینی شده بود که شیوع بیماری کرونا، این تحول آموزشی را ۱۰ سال جلو انداخت، البته این رویداد و تحول برای کشورهای در حال توسعه، شاید ۳۰ یا ۲۰ سال جلوتر رخ داده است.

وی ادامه داد: نخبگان، اساتید و مدرسان که همیشه در تنگناها و فشارهای مختلف خوش می‌درخشند در این دوره هم به عنوان سربازان و مدافعان خط مقدم آموزش کشور تمام قد با همت والا پای کار آمده و در این مسیر با وجود این که بسیاری از زیرساخت های لازم  در حوزه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی به طور کامل مهیا نبود با تلاشی وصف‌ناپذیر در تمام زیر نظام‌های آموزشی وارد میدان شدند و با حوصله، تدبیر، خلاقیت و تلاش خستگی ناپذیر به اصلاح امور و اثر بخشی آموزش بسیاری از کمبودها را پوشش داده و هنوز هم در تلاشند نظام آموزش کشور را با کمترین آسیب از شرایط موجود عبور دهند.

بیجندی با بیان اینکه آموزش برای دوران پسا کرونا نیازمند آماده سازی و پاسخ به چند سوال کلیدی است، تصریح کرد: میزان و درجه آمادگی برای دوران پس از کرونا، اهم اقدامات اجرا شده تاکنون و داشتن برنامه برای آینده از جمله مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در خصوص دوران پسا کرونا خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان از تجارب اندوخته در قبل و پس از شروع کرونا برای دوران پسا کرونا بهره مند شویم؟ قطعا پاسخگویی دقیق و درست به این سوال و سوالات مشابه، بستر مناسب را برای آموزش های کیفی و اثربخش پساکرونا مهیا می کند.

وی اظهار کرد: مستندسازی از تجربیات، نقاط قوت و ضعف دوران پس از شروع کرونا بسیار مهم است و به شکل جدی باید به این مسئله توجه شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ دیگر با نسل ضد (z) مواجه نیستیم بلکه با نسلی که با وب بزرگ شده، آموزش دیده و تغییر کرده اند رو به رو هستیم، تصریح کرد: مراکز آموزشی باید برای انتظارات، دیدگاه ها و نگرش های این نسل به تمامی شئون زندگی، اعم از کار، تحصیل، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و خانواده خود را آماده کرده و برنامه ریزی کنند.

بیجندی با بیان اینکه یادگیری الکترونیک پیش از این به عنوان یک ابزار مهم یادگیری ترکیبی محسوب می شد، افزود: در دوران پس از شروع کرونا، یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش اصلی و جایگزین تمام حوزه‌ها و ارکان آموزشی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: فرایند آموزش اگر به شکل صحیح محقق شود تغییرات بنیادینی در دانش، نگرش و مهارت اعضای جامعه ایجاد می کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در دوران پساکرونا استفاده از ابزارهای فناوری برای آموزش ها بسیار ضروری است، گفت: در دوران پساکرونا آموزش ها فقط حضوری نخواهد بود بلکه ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری باید در نظر گرفته شود که این امر، مسلتزم داشتن نظام آموزشی ساختارمند، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و سرمایه انسانی توانمند، خلاق و پویا است.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتقای مهارت سرمایه انسانی طی یک سال گذشته رشد و جهش بسیار خوبی داشتیم، تصریح کرد: باید از تهدیدی که شیوع ویروس کرونا برای آموزش ایجاد کرده فرصت های زیادی برای آینده فراهم کنیم.

بیجندی تصریح کرد: واحدهای جهاد دانشگاهی لازم است به این منظور کارگاه های آموزشی مختلفی برای مدرسان برنامه ریزی و اجرا کنند تا بتوانیم در آینده بیش از گذشته برای آموزش کشور خدمت‌رسانی کنیم.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا