اخبار
کد خبر : 11563 ۱۳۹۹/۰۹/۲۹   ۲۱:۴۴:۱۰

یادداشت؛
چالش‌های اولیا با آموزش مجازی

 

رضا جعفری/ شيوع ويروس کرونا به عنوان يکي از مسائل جاري و مبتلابه جامعه، گذشته از تأثيرات سويي که بر حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و… داشته، در حوزه آموزش رسمي نیز پرسش‌ها و نگراني‌هاي مختلفي را براي دانش‌آموزان و اولياي آنها در چگونگي اجراي سال تحصيلي 1400-1399، به وجود آورد.

هرچند متوليان آموزش‌وپرورش پس از آغازين ماه‌هاي ورود و شيوع کوويد-19 و تعطيلي مدارس در اواخر سال98، در خصوص چگونگي آغاز سال تحصيلي1400- 1399، با طرح سياست‌ها و برنامه‌هاي اتخاذ شده از جمله آموزش نيمه حضوري همراه با رعايت پروتکل‌ها و استفاده از ابزارهاي مختلف آموزشي، سعي بر کاهش دل‌نگراني‌هاي اوليا نسبت به سلامتي فرزندانشان داشتند؛ اما بيش از دو ماه از سال تحصيلي نگذشته بود که تدابير انديشيده شده استفاده از شبکه شاد، کتاب‌هاي محتواي الکترونيکي، QR، تعديل محتواي کتب درسي تا 30 درصد، برنامه درسيِ راهنماي ابتدايي در شرايط کوويد-19 و حضور برنامه‌ريزي و زمان‌بندي‌شده در کلاس درس (آموزش برخط و بدون خط)، نه‌تنها به دلايلي چون عدم برخورداري همه دانش‌آموزان و مدارس دولتي از ابزارهاي مورد نياز جهت آموزش از راه دور از جمله تبلت، گوشي يا لپ‌تاپ، اينترنت پرسرعت و بدون قطع شدگي و هزينه‌هاي مرتبط با آن، بي‌تفاوتيِ ناشي از طولاني شدن حضور ويروس کرونا به همراه نبود بودجه و درنتيجه عدم اجراي کامل، مداوم و پيوسته پروتکل‌ها از سوي مسئولان، نبود تعداد کافي کلاس و معلم و درنتيجه عدم اعتماد به سياست‌هاي مسئولان در حفظ سلامتي دانش آموزان، نتوانست اهداف مدنظر آموزش‌وپرورش را آن‌گونه که بايد و مورد انتظار مسئولان است در شرايط موجود محقق سازد که عدم کنترل بر کلاس‌هاي مجازي، امکان سوءاستفاده دانش‌آموزان در پاسخگويي به آزمون‌هاي آنلاين، پيامدهاي منفي رواني و جسماني استفاده مداوم از گوشي‌هاي تلفن همراه و ناتواني بسياري از اوليا در پاسخگويي به سؤالات و نيازهاي دانش آموزان بالاخص در پايه‌هاي اول تا سوم دوره ابتدايي به دليل نداشتن سواد، دانش و آموزش لازم، بر نگراني و اضطراب آنها افزود و چه‌بسا به ترک تحصيل عده‌اي از دانش‌آموزان به‌خصوص در پايه اول دوره ابتدايي منجر شد.

با عنايت به موارد مطروحه و تجارب حاصل از اجراي سياست‌هاي متخذه از سوي متوليان امر آموزش‌وپرورش در سال تحصيلي جاري و احتمال ادامه چنين روندي حداقل در ماه‌هاي آغازين سال تحصيلي آينده به دليل وجود ويروس کرونا – بنا به اظهارنظر برخي متخصصان حوزه بهداشت- و تغيير مديران اين نهاد مهم کشور به علت انتخاب رئيس جمهور جديد، ضروري است تدابيري انديشيده شود تا با حضور دانش‌آموزان پايه‌هاي اول تا سوم ابتدايي در کلاس‌هاي درس از بسياري از معضلات ايجاد شده براي اوليا و دانش آموزان از سويي و پيامدهاي ناشي از آموزش غيرحضوري پيشگيري شود و اما متأسفانه آن‌گونه که از شواهد برمي‌آيد، عادت به حضور طولاني کرونا و انتخابات رياست جمهوري در سال آينده براي مسئولان اين مثل تداعي شده است که «چو فردا شود فکر فردا کنيم»، مساله‌اي که در حوزه مديريتي کلان عامل بسياري از نابساماني‌ها بوده و خواهد بود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا