Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 11562 ۱۳۹۹/۰۹/۲۹   ۲۱:۳۶:۰۵

نگاه؛
آخرین یلدای قرن با تلخی گرانی و کرونا

 

این روزها شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید۱۹ اصلی‌ترین موضوع به شمار می‌رود که تمامی رویدادها، مراسم‌، آیین‌ها، گردهمایی‌ها و بطور کلی تجمعات را تحت تاثیر قرار داده است.

در کشور ما ایران در حدود یک سالی که از ورود و انتشار این ویروس می‌گذرد برنامه‌ها و آیین‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از آنها به دلیل خطراتی که برای جان مردم داشت چه از سوی مردم چه با تاکید مسوولان لغو و یا با تعداد نفرات کمتری برگزار شد.

در حدود یک سال اخیر از چهارشنبه سوری گرفته تا برنامه‌های نوروز و سیزده بدر همه و همه به دلیل خطری که برای جان و سلامتی مردم داشت به صورت محدود و با حساسیت بیشتر برگزار شد.

اکنون در واپسین روز پاییز قرار داریم و موضوع شب یلدا بسیار داغ شده است، به نظر می‌رسد یلدای امسال به‌منظور حفظ سلامتی و دوری از جستن از تجمع‌های بیش از حد، متفاوت‌تر از سالیان گذشته برگزار و خانوار ایرانی جمع خود را محدود به نفرات کمتری کنند و بتوانند از طریق فضای مجازی با سایرین و اعضای فامیل در ارتباط باشند.

در واقع به اشتراک گذاشتن تصاویر سفره‌های شب یلدا، حافظ‌خوانی و مشاعره از طریق گروه‌های مجازی، می‌تواند خاطرات یلدای امسال را متنوع‌تر و متفاوت‌تر نسبت به سالیان گذشته رقم بزند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد مساله قیمت میوه، آجیل، شیرینی و کالاهای مربوط به این شب است که گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت آنها نسبت به چند ماه قبل و دوره مشابه به شکل عجیبی افزایش یافته و سروصدای مردم را درآورده است و به عبارت دقیق‌تر خیلی از مردم با مشاهده نرخ‌های کنونی این محصولات قید خرید آنها را زده‌اند.

در حالي که سال‌هاي گذشته عنوان مي‌شد بايد شب يلدا را به دور از فضاي مجازي و در جمع گرم خانواده سپري کنيم، قصه امسال کمي متفاوت‌تر خواهد بود و تاکيد شده مردم عزيزمان براي حفظ سلامتي خود تجمع نکنند و شب يلداي امسال را مجازي بگذرانيم.

آمار روزانه کرونا طي يک سال اخير نشان‌دهنده آن است که با برگزاري هرگونه مراسم و مناسبت‌هاي مختلف ميزان مبتلايان و فوتي‌ها کمتر از يکي دو هفته بعد به شکل قابل توجهي چند برابر مي‌شود. در کنار مساله مهم کرونا که لازم است مردم نسبت به آن بسيار جدي باشند، گراني و چندبرابر شدن قيمت‌هاي ميوه‌، آجيل و شيريني شب يلدا نکته مهم ديگري است که نشان مي‌دهد برگزاري اين مراسم در شرايط کنوني علاوه بر آنکه سلامتي را تهديد مي‌کند، صرفه اقتصادي هم ندارد.

يلداي مجازي؛ خاطره‌اي ماندگار و متفاوت

ساليان سال است که خانواده‌هاي ايراني با برگزاري مناسبات تاريخي همچون شب يلدا، دور هم جمع مي‌شوند و ساعت‌هايي را فارغ از مشکلات، درگيري‌ها و مسائل روزمره با يکديگر سپري مي‌کنند. اما نسخه امسال کمي متفاوت‌تر از سال‌هاي قبل است، به طوري‌که اگر نگاهي به روند شيوع کرونا و افزايش تعداد مبتلايان و فوتي‌ها در يک سال اخير بيندازيم، متوجه خواهيم شد، ناديده گرفتن هشدارها و تجمع افراد براي برگزاري مناسبات و سنت‌هاي قديمي، روند مذکور را به شدت افزايش داده است.

به واقع اگر خداي ناکرده يک فرد کرونايي در ميان خانواده‌ها حضور داشته باشد، شيريني برگزاري اين سنت زيبا، پس از چند روز کام همگان را تلخ خواهد کرد و چه گرفتاري‌هايي که بعد از آن دامن‌گير همه اعضاي خانواده خواهد شد! لذا در چند روز اخير به کرات تاکيد شده، مردم شب يلداي امسال را متفاوت‌تر از سال‌هاي قبل برگزار کنند و اتکاي آنها بيشتر به فضاي مجازي باشد.

گوش دادن به پادکست‌هايي با قصه‌هاي کهن، برقراري تماس تصويري، ارسال پيامک، مشاعره در گروه‌هاي خانوادگي، به اشتراک گذاشتن تصاوير سفره شب يلدا و گرفتن فال حافظ در همين گروه‌ها، نمونه مواردي است که مي‌تواند يلداي امسال را با خاطرات متفاوت‌تر، متنوع‌تر و ماندگارتري نسبت به ساليان گذشته همراه کند.

قيمت يلداي امسال سر به فلک مي‌کشد

این روز‌ها علاوه بر تاخت و تاز کووید 19 که زندگی را به کام مردم تلخ کرده است، شاهد گرانی اقلام اساسی و افزایش قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده میوه و آجیل در آستانه فرا رسیدن شب یلدا در بازار هستیم که این وضعیت شرایط زندگی را برای مردم سخت و قدرت خرید آنان را کاهش داده و طعم شب یلدای ایرانی را با طعم گرانی همراه کرده است.

مردم این روز‌ها گرانی را همه جوره در سبد خرید خود مشاهده می‌کنند این در حالی است که تولید برخی محصولات کاملا داخلی است و اصلا ربطی به تحریم‌ها ندارد. کار تا جایی پیش رفته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم، از این گرانی‌ها گلایه دارند و فرموده‌اند بسیاری از گرانی‌های اخیر واقعا توجیهی ندارند و مسئولان باید با هماهنگی این گرانی‌های بی‌دلیل را علاج کنند.

تصويري که چندي پيش در برخي شبکه‌هاي مجازي منتشر شد، نشان‌دهنده آن بود که ميوه‌اي کمتر از 10 هزار تومان موجود نيست و گزارش‌هاي ميداني نشانگر آن است که ميوه‌هاي مخصوص شب يلدا طي يکي دو روز قبل در برخي از ميادين و مغازه‌ها تا دو برابر گران‌تر شده‌اند.

افزایش قیمت‌ها و کم‌کاری و غفلت برخی از مسئولان باعث شده تا سایه شوم گرانی بر زندگی مردم سایه بیاندازد و مردم قدرت خرید را نداشته باشند و در حسرت تامین مایحتاج اولیه خود بمانند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا